Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ovanlig signatur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ovanlig signatur

    Själva golvvasen är helt anonym, däremot har dekormålaren
    (kopia efter Ernst Josephsons Näcken) satt sin signatur SG på den
    hiskeligt tunga pjäsen, någon som har en aning om vem det
    kan vara. Tack vare information under vasen så vet jag svaret.
    Bifogade filer

  • #2
    Märklig upplevelse

    Jag förstår mycket väl att ingen svarat på signaturen, ovanlig, kanske unik för att
    förekomma på ett föremål av keramik. Kallmålat av någon SG säger inte mycket.
    Nåväl, för mig blev detta en mindre sensation, främst (helt och hållet) av nostalgiska
    skäl. Jag såg den maffiga (stora) golvvasen på masten i Tyresö med några torkade
    blommor i, tyckte målningen såg intressant ut och lyfte ur blommorna.
    Vände på den "tunga pjäsen" och där stod skrivet med blyerts.
    "Målat av Svän Grandin........."osv.
    Men vänta nu, var inte det samma konstnär som min farfar var nära vän med i Borås.
    Jo, men visst........farfar som var vaktmästare först på Gustav Adolfskolan och senare
    på Norrbyskolan, dessutom elitdomare i fotboll och bland Sveriges bästa höjdhoppare
    som junior i slutet på 1910-talet.
    Min far som fyller 90-år i år har tre tavlor på väggen hemma av Svän Grandin, en som
    föreställer gamla busstorget i Borås, ett stilleben med en portvinsflaska och en (STOR)
    tavla av Gustav Adolfsskolan där min far finns med, han och en papperskorg, tavlan är
    som sagt stor och farsan såväl som papperkorgen är så små, så små, dessutom väldigt
    lika. Vem som är vem är hart när omöjligt att avgöra. Jag vet, farsgubben har berättat.
    Visst är det konstigt, farfar och Grandin, det var ju länge, länge sen och i Borås.
    Här vänder jag av ren och skär nyfikenhet på en monsterstor vas och upptäcker att den
    som målat Näcken efter Ernst Josephson är min egen farfars vän från anno dazumal.
    Jag fick ståpäls och hjärtat slog några extra slag, nu finns vasen här hos mig och här
    stannar den så länge som jag finns kvar. Bilden på mig och farfar är tagen några år
    efter att Svän Grandin målade golvvasen.
    PS Notera de profilerade hänklarna på vasen, inte någon klåpare som gjort "grundämnet".
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2016-05-20, 22:28.

    Comment


    • #3
      Otrolig och förunderlig historia - tack för att du delar!

      Comment


      • #4
        Ja, en mycket trevlig historia om vad som kan hända om man har tur och är observant (nyfiken).

        Tack för berättelsen, prylsnubben!

        Kanske kan vasens tillverkare vara Carl Axel Möller, vilken var verksam som krukmakare i Borås från 1910 fram till omkring 1940. Denne Möllers far, farfar och farfars far var också de verksamma som krukmakare, dock inte i Borås utan bland annat i Falkenberg och Halmstad.

        Comment


        • #5
          Härlig historia snubben!! Grattis och håll i vasen hårt!!

          Comment


          • #6
            Funderar...

            ...på om man för att skydda motivet (som ju är kallmålat)
            kan stryka på någon slags klarlack så inte färgen flagnar.

            Comment

            Working...
            X