Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ASEA vattenkokare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • ASEA vattenkokare?

    En kanna i mässing försedd med två elkontakter som pekar åt lite olika håll. Den är undertill märkt ASEA och "svensk tillverkning" samt tre kronor. 200-240 V och 400 W samt 521. Med handtaget upp är den 17 cm hög och botten är 11 cm Ø.
    Mina frågor är till vad och i vilken miljö har denna kanna använts?
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2016-04-20, 22:43.

  • #2
    Den kan naturligtvis ha använts var som helst där elektricitet funnits. Kronmärkning betyder ibland, men inte alltid, statlig egendom men den kan lika väl ha varit avsedd för hushållsändamål.

    Är den förtent invändigt, så kan den ju ha varit en kaffekanna eller till tevatten.

    Anslutning har antagligen skett med två 1-poliga kontakter, tex som den här, ur Clas Ohlssons katalog från 1933:


    Click image for larger version

Name:	Stryk-kont-gam.jpg
Views:	2
Size:	26,3 KB
ID:	562428

    Comment


    • #3
      Hovmästarn, får jag beställa...

      Hallå, det där är ingen kaffepetter, utan en värmare som användes ganska flitigt någon gång på 50-talet, för jag känner igen den. Restaurang, alltså. Fint arbete. Saknar ratt för att reglera värmen. Självbetjäning. So long...Kim

      Comment


      • #4
        Tack Fahlis och Kim för information och synpunkter! Vid närmare granskning tror jag att kannan är gjord av "förmässigat" stål. Det finns också en sil vid utloppet till pipen som det brukar göra på tekannor. Här en länk som inte ger så mycket mer info http://www.europeana.eu/portal/recor...t_TM40249.html

        Comment

        Working...
        X