Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konsumkvittolåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Konsumkvittolåda

    Från vilken tidsperiod är en sådan här kvittolåda ifrån? 30 -40-50 tal? En rolig sak att sätta upp på köksväggen, familjen tyckte att flärparna med olika varor var perfekt istället för lapp på kylskåpet även om en del av dem är inaktuella. Min dotter trodde soda var drickbart.....och kabeljon kunde ingen av ungarna gissa vad det var.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Jag skulle gissa på att den är från 1930-talet. "Kängsnören" och några andra varor känns lite för ålderdomliga för 1950-talet. Under krigsåren styrde nog ransoneringskupongerna inköpen snarare än vad man verkligen behövde.

    Kul att se hur kosthållningen ändrats. Kabeljo skulle väl idag ersatts av fiskpinnar. Ingen flärp för "Färsk pasta"?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Den var absolut häftig, en sådan ska jag försöka komma över för att ha i
      vårt kök.

      Jag dålig på saker som hör till mat och kök, men kabeljon har jag faktiskt
      dragit upp själv i Östersjön, små förvisso men ändå :-)

      Comment


      • #4
        Hade en liknade för många år sedan, ropade in den på auktion i Värmland 1989 och betalade då hela 350 kr ! Vid ett besök på Mårbacka, Selma Lagerlöfs gamla gård fanns en sådan i köket! Vad jag minns fanns inte Mararoner med på denna och här på din ser man oxå kolonialvaror. Kooperationens vagga; när ställdes den fram tro? Jag vill gärna tro att den mer hör hemma på fyrtio-femtitalet. Den jag hade var däremot av äldre snitt så själva idén är äldre med all säkerhet.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Modererat...

          Här spårade ämnet ut i en fiskediskussion, som flyttats hit.

          Comment


          • #6
            Utan att på något sätt vara sakkunnig, men nog känns det som 1940- eller möjligen början av 1950-talet.
            Idén är inte dum, en sådan attiralj vore kul att ha utgiven av "gröna skylten". Men man kanske har lättare att minnas Long John och dylikt jämfört med kabeljo.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

            Comment


            • #7
              Kanske en affärside.

              Comment

              Working...
              X