Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt armbandsur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gammalt armbandsur

    Har haft detta armbandsur i min ägo sedan slutet av 50-talet, min pappa hittade det i sin tidiga ungdom som var i mitten av 1920. I underkant står det "SWISS", alltså en schweiziskt klocka. Glaset har en spricka och baksidan har jag ej lyckats öppna, verkar vara en "klämboett". Den ser gammal ut, men hur gammal?, är klockan ovanlig?, kan den ha något ekonomiskt värde?Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	72,8 KB
ID:	674945

  • #2
    Historik om armbandsur

    HISTORIK OM ARMBANDSUR, kopierat från: SvD, "Historiebloggen":
    Hur gammalt är armbandsuret?
    Dick Harrison
    25 januari, 2014

    Ofta kan man höra att armbandsuret är en av de uppfinningar som lanserades under första världskriget. Soldaterna i skyttegravarna skall ha kläckt idén när de insåg att det var lättare att ha klockan på armen än dinglande i en kedja. Men stämmer det verkligen? Nog kunde man väl ha räknat ut armbandsurets fördelar långt tidigare?

    Jovisst, och det gjorde man också. Första världskriget fungerade visserligen som en kraftfull katalysator för att göra armbandsuret populärare bland män, men då hade uret sedan länge varit populärt hos kvinnor. Tidiga varianter av armbandsur för kvinnor fanns redan vid det elisabetanska hovet i 1500-talets England, mer sofistikerade varianter i Napoleons Frankrike i början av 1800-talet. Brittiska officerare inspirerades och började använda armbandsur i allt större utsträckning mot slutet av 1800-talet, bland annat i kolonialkrig i Burma, Sudan och Sydafrika. Vid samma tid tillverkades armbandsur för officerare i tyska flottan.


    Armbandsuret var alltså synnerligen välkänt i militära kretsar långt före första världskriget. I början av 1900-talet hade tillverkningen av dylika klockor för både män och kvinnor blivit så profitabel att den firma som senare skulle förknippas med varumärket Rolex etablerade sig i London.

    Men denna artikel gav inga svar på mina frågor!

    Comment

    Working...
    X