Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Alternativ till Tradera?

Alternativ till Tradera?

Hej!

Jag försökte precis lägga upp lite saker till försäljning på Tradera och upptäckte att det blivit väldigt mycket sämre att sälja där sedan sist jag använde sajten och undrar om ni har några förslag på alternativa försäljningskanaler?

Ämnet har varit uppe tidigare, men då fanns det inga vettiga alternativ tyvärr, hoppas att det är bättre nu.

Vad är det som är dåligt med att sälja på Tradera? (Jag köper bara där, så jag vet inget om att sälja.)

Det finns ju inget annat ställe som är alls lika stort som Tradera, så det blir nog svårt att nå ut till lika många någon annanstans.
    Blocket? Lämna in till ett auktionshus? Kanske Ebay?

Jag tror också att Tradden är marknadsledande när det gäller sjävfixade nätauktioner. Att köpa - som jag mest gör nu - kan dra med sig väldiga transaktionskostnader om man anlitar den reguljära auktionsmarknaden. Jag sålde rätt mycket på Tradden t o m ca 2012-13, ca 2000 sålda objekt har jag bokfört. Jag tyckte det gick väldigt bra. Hade ständigt 30-50 objekt rullande i systemet under vår- och höstsäsongerna. När 6-7 saker rann över kanten - d v s gick ut - fyllde jag på med lika många nya. Jag körde med en slags enkel hemgjord bokföring där jag höll reda på logistiken och betalningsflödet. Jag fick aldrig några röda kort och jag delade aldrig ut några. Endast vid en affär hoppade "köparen" av, det var en kille i Finland som verkade för ung för Tradera. Efter tre veckor utan svar lät jag honom vara ifred. Jag la snabbt ut objektet igen och fick lite mer denna andra gång.

Sedan ett par år nu köper jag bara. Jag håller mig inom mina samlarområden och jag tycker att kvaliteten har blivit bättre. Det kommer mycket bra saker hela tiden numer. Min metod är att gå in med ett vinnande bud när det är ca 6-8 sekunder kvar av auktionen. Jag deltar aldrig i uppmarschen, d v s skvättar på i budgivningen veckan innan avslutet. I sju av tio fall vinner jag auktionen. Det kan bli kostsamt, men sällan dyrt. Jag vet vad det handlar om, och jag är kräsen när det gäller föremålen.

Ja, det är nog bäst att bara köpa på Tradden numera!

Som säljare har de dels höjt avgifterna, så man sparar inte så mycket jämfört med att sälja på vanlig auktion där man slipper hela jobbet, och man måste numera använda deras betalningslösning eller Klarnas, så istället för att få betalt direkt så måste man nu vänta på att de betalar ut och dessutom skicka med rekommenderad frakt - vilket man inte får ta betalt för! I postens fall innebär det en extra kostnad på 99 kr som man måste betala ur egen ficka, så det lönar sig inte att sälja småsaker längre och bra saker är ju ändå bättre att lämna in på ett riktigt auktionshus!

Det kanske är annorlunda villkor om man är en större företagsförsäljare, men om man bara tänkt sälja några grejor så är det ju definitivt inte värt det!

Blocket har jag provat med och det funkar bra för möbler, men nästan inget annat. Ska kolla Ebay!

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg

Som säljare har de dels höjt avgifterna, så man sparar inte så mycket jämfört med att sälja på vanlig auktion där man slipper hela jobbet, och man måste numera använda deras betalningslösning eller Klarnas, så istället för att få betalt direkt så måste man nu vänta på att de betalar ut och dessutom skicka med rekommenderad frakt - vilket man inte får ta betalt för! I postens fall innebär det en extra kostnad på 99 kr som man måste betala ur egen ficka, så det lönar sig inte att sälja småsaker längre och bra saker är ju ändå bättre att lämna in på ett riktigt auktionshus!

Det kanske är annorlunda villkor om man är en större företagsförsäljare, men om man bara tänkt sälja några grejor så är det ju definitivt inte värt det!

Blocket har jag provat med och det funkar bra för möbler, men nästan inget annat. Ska kolla Ebay!
    Nu var det i och för sig ett antal månader sedan jag sålde någonting på Tradera, men jag använder fortfarande "gamla.tradera" då, där så kan man själv bestämma betalningslösning och frakt. Har ej uppdaterat till det nya Tradera.....

Har suttit en lång stund med Traderas support nu och det verkar som att man måste ha sålt till minst tio olika personer de senaste 12 månaderna för att kunna välja ett annat betalningsalternativ. Någon som har lust att köpa något billigt och ge mig säljomdömen snabbt?

Seniormedlem Fnusfrökens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Använder också gamla Tradera och kan själv välja betalningssätt samt fraktalternativ.Tycker dock att provisionen suger en smula

Ja verkligen! Det skiljer bara några få procent mellan dem och ett riktigt auktionshus nu! Därmed blir det ju självklart att sälja sina bättre föremål någon annanstans och bara lägga upp billiga småpryttlar på Tradera.

Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Citat Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg

Det är väl Ebay som äger Tradera numera.
    Håller med om att det blivit för hög provision för att vara intressant som försäljningskanal.
    Svårt att hitta ett alternativ dock, gillar man att sälja på loppisar kan det vara ett alternativ.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •