Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Malmsten Herrgården skänk, vilket träslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Malmsten Herrgården skänk, vilket träslag

    Har en Malmsten Herrgården skänk hemma och letar nu efter det runda matsalsbordet i samma serie.

    Har dock svårt att avgöra vilket träslag min skänk är i då dessa finns i både körsbär och mahogny.

    Finns det någon där ute som kan hjälpa mig att avgöra detta genom bifogad bild?

    Stort tack på förhand! / Johan
    Bifogade filer

  • #2
    Välkommen till PES Johan
    Jag råkar faktiskt ha en liten låda med 21 träslagsprover från Carl Malmstens Verkstadsskola, från den tiden då skolan låg på Renstiernas Gata 12 på Söder - precis rakt utanför där jag sitter nu.

    Så vitt det går att se - tror jag att din skänk är i körsbär. Nu har jag bara afrikansk mahogny och den är väldigt brun - mörkbrun, medan linoljad körsbär kommer ganska nära din möbel.

    Får se vad andra här kan tycka om detta.

    Comment


    • #3
      Tror också på körsbär, varken färg eller ådring tyder på mahogny.

      Comment


      • #4
        Jag skulle gärna se en närbild som är mindre grynig så att man ser träets textur. Från det man ser nu skulle det kunna vara nästan vilket lövträ som helst som har blivit betsat.

        Comment


        • #5
          Lyckades få till några med bättre upplösning. Går det säga något med ledning av dessa.
          Click image for larger version

Name:	IMG_1499.jpg
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	560084
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Det är inte omöjligt att det är körsbär, men det brukar vara mer ådring i körsbär, så jag tror att det är mahogny, även om färgen är väldigt ljus.

            Comment

            Working...
            X