Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad för flaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad för flaskor

    De här flaskorna kom jag över förra veckan.
    Den blågröna är det någon typ av mineralvatten och vad har det varit för kork i den med den mynningen?
    Den bruna gissar jag på att det är en portvinsflaska. En ganska djup "kinnekulle"
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av LasseC
    De här flaskorna kom jag över förra veckan.
    Den blågröna är det någon typ av mineralvatten och vad har det varit för kork i den med den mynningen?
    Den bruna gissar jag på att det är en portvinsflaska. En ganska djup "kinnekulle"
    mvh
    Den blågröna ser ut som en vanlig vichyvattenflaska, vanlig om den rymmer 40 cl. Rymmer den 80 cl är den ovanlig. Den har en mynningsring avsedd för idealkork vilket var en tidig typ av aluminiumförslutning. Den bruna ser ut som en klassisk portvinare.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Mer idealkork!

      Jag har några bruna 33 cl, lik knoppölen i formen, med idealkorksmynning. Två av dem är från 1914, saknar glasbruksbeteckning och är blåsta i tvådelad form.

      Vilka glasbruk blåste knoppöl i tvådelade formar 1914 och skulle kunnat ha använt samma form för att tillverka flaskor med idealkorksmynning?

      Surte? Hade väl gått över till maskinblåsning några år tidigare.
      Årnäs? Tredelade formar en bit in på 1920-talet?
      Westervik? Hade tredelade formar fram till nedläggningen, 1919.

      Tror mest på Borensberg eller Hammar, eller vad tror ni? Övriga glasbruk har jag dålig koll på.

      Comment


      • #4
        Borensberg ligger väldigt nära till hands, har själv haft en likadan som den du beskriver och den hade B:et och stjärnorna på bröstet. Men Hammar är självklart också möjligt, ett typiskt flaskdilemma, är det omärkt så är det.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

        Comment


        • #5
          Jag har en knoppis som är mär med C på bröstet och så är den märkt CCL i botten? Någon som vet något om denna flaska?

          Comment


          • #6
            Välkommen till forumet PAVAN ! Din flaska kommer från Gävle. GGL = Gävle Glasbruk Löten ! En inte allt för vanlig butelj.

            Ett litet tips i all väl mening: Starta gärna en ny tråd med din fråga och lägg ut en bild om du har möjlighet. Då får din fundering mer fokus och det blir inte så rörigt. Mvh Björn L
            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

            Comment

            Working...
            X