Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skultuna ljusstakar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Skultuna ljusstakar?

    På en loppis hittade jag de här två ljusstakarna, först tyckte jag att de såg ut som skräp, men så såg jag S:B stämpeln och kom att tänka på Skultuna. Nu hade jag sedan tidigare en liknande ljusstake i mässing, fast större och när jag letade rätt på den, så ser de ju liknande ut, fast de är betydligt mindre och dessutom försilvrade, om än något slitna. Den större i mässing, på sista bilden, är lite drygt 10 cm i diameter, medan de små är 7 cm i diameter och de har också ljuspipan vänd åt andra hållet. Är det någon typ av barnljusstakar, de ser ut att passa till julgransljus. Vore kul om någon vet något om dem, ålder och om de också är från Skultuna?

    Click image for larger version

Name:	SB ljusstakar 1.jpg
Views:	1
Size:	34,8 KB
ID:	672595
    Click image for larger version

Name:	SB ljusstakar 2.jpg
Views:	1
Size:	33,8 KB
ID:	672596
    Click image for larger version

Name:	SB ljusstakar 3.jpg
Views:	1
Size:	31,4 KB
ID:	672597
    Click image for larger version

Name:	SB ljusstakar 4.jpg
Views:	1
Size:	38,3 KB
ID:	672598

  • #3
    Får falsifikationsvibbar av dem.Stämpeln är ju från 1800-talets första hälft.Ljusstakarna har inte rullade nitar eller slitage/patina som säger att de är så gamla....

    Comment


    • #4
      Tack för din synpunkt, rullade nitar visste jag inget om, googlade och hittade den här infon:

      "Innan 1870 så tillverkade kopparslagarna själva sina nitar av rullad kopparplåt. Detta innebär att man i de gamla nitarna ser ringarna efter kopparremsan."

      Tog då fram min lupp och kollade på nitarna och man kan skönja ett ringmönster på sidorna, även om det inte syns på bilderna. På den större i mässing syns det inte, då nitarna är så hårt islagna att de är platta.

      Vad gäller slitage, så har de inga ojämnheter i plåten, men försilvringen är ganska sliten, mest på den ena. Kan vara att de är förfalskade, men i så fall har någon verkligen ansträngt sig för att efterlikna de äkta och ordnat med en stämpel som är identisk. Lägger man ner så mycket jobb på ett par så pass enkla ljusstakar som de här?

      Comment


      • #5
        Som tur är så har jag träffat på en person som är kunnig i gamla mässing, han kunde bekräfta att de här ljusstakarna är äkta från tiden och ovanliga, framför allt pga storleken. Det finns inte många dokumenterade, en kan man se här på en Lauritz auktion, men utan ring:

        Auktionshuset.com - Mässingsljusplåtar samt tvättfat. 7 st ljusplåtar stämplade SB, vilket betyder tillverknings år mellan 1825-1840. 1 st ovanlig ljusplåt Ø 8 cm, mässingring saknas. 6 st Ø 9,5 cm-12 cm. 1 st ljusplåt i barockstil Ø 25 cm, punschad och driven, 1900-tal, stämplad enl bild. Ett tvättfat Ø 27 cm, ...


        Kul att det finns kunskap att hämta någonstans i alla fall.
        Last edited by e_v_a; 2016-02-17, 22:53.

        Comment


        • #6
          Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
          Som tur är så har jag träffat på en person som är kunnig i gamla mässing, han kunde bekräfta att de här ljusstakarna är äkta från tiden och ovanliga, framför allt pga storleken. Det finns inte många dokumenterade, en kan man se här på en Lauritz auktion, men utan ring:

          Auktionshuset.com - Mässingsljusplåtar samt tvättfat. 7 st ljusplåtar stämplade SB, vilket betyder tillverknings år mellan 1825-1840. 1 st ovanlig ljusplåt Ø 8 cm, mässingring saknas. 6 st Ø 9,5 cm-12 cm. 1 st ljusplåt i barockstil Ø 25 cm, punschad och driven, 1900-tal, stämplad enl bild. Ett tvättfat Ø 27 cm, ...


          Kul att det finns kunskap att hämta någonstans i alla fall.
          Jag har en fråga om en märkning på ett par silverfärgade ljusstakar Skultuna Bruk no 56. Någon som vet var jag kan hitta mer info om dem? (Tänkte starta en egen tråd men fattar inte hur man gör) )

          Comment


          • #7
            Jag har en fråga om en märkning på ett par silverfärgade ljusstakar Skultuna Bruk no 56. Någon som vet var jag kan hitta mer info om dem? (Tänkte starta en egen tråd men fattar inte hur man gör) )
            Du klickar på "Forum", sen på " Mineraler, metaller & smycken" och sen på "Koppar, Mässing, Järn, Tenn & Legeringar" ovanför texten "Koppar, Mässing, Järn, Tenn & Legeringar" finns det en knapp "+Posta nytt ämne"
            Bifoga bild på ljusstaken, och en bild på stämpeln. Står något mer än Skultuna bruk No 56 där

            Comment


            • #8
              e_v_a !
              Det är klart att dina ljusstakar är äkta - även om man inte helt säkert kan spika fast vissa stämplar vid vissa säkra årtal.

              Vem skulle förresten komma på idén att förfalska denna enkla och vanliga 1800-talsljusstake?. I och för sig är tekniken enkel och ganska rolig slöjd. Trycksvarvning av fotbrickan och klipp-klipp-klipp med en liten plåtsax för att få ut ämnet till ljuspipan. Sedan nitar man fast ljuspipan med nitar som man själv kan tillverka av mässingtråd. Skippa de rullade plåtnitarna till den här ljusstaken.

              Det har gått lite troll i alla vilt kringflygande teorier om rullade plåtnitar. Och jag anser att det snurrar en massa dessinformation på marknaden i detta ämne - för det mesta skapade av antiktanterna (mina kära kollegor, i många år) som har skrivit artiklar i antikspalter och tidningar typ A&A m fl. I kopparslageribranschen förekom rullade nitar så länge det fanns lärlingar som arbetade i stort sett gratis. Men en firma som Skultuna hade i det närmaste fri tillgång till mässingstråd, som är råmaterialet för trådnit. Dessa trådnitar tillverkades inledningsvis oftast hand i särskilda klinkor eller nitjärn. Det är för övrigt samma verktyg som används för att forma skallen på den rullade plåtniten. För att förstå enkelheten i denna procedur bör man har provat att göra nitar enligt dessa metoder. Det har inte antiktanterna men det har jag. Och mina nitar blir så fina att experterna från Lauritz.com jublar av hänförelse.
              Last edited by HgF; 2016-03-29, 01:31.

              Comment

              Working...
              X