Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

String Continent/Continental

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • String Continent/Continental

    Stringhyllan är ju populär, men hur är det med varianten String Continental (eller heter den Continent?). Min hylla har tre sektioner och rödlackerade hyllor. Färgen är original och jag vet att det även fanns en blå variant. Hur är prisnivån på en sådan här hylla? Vi har även ett antal bredare hyllgavlar, anpassade till hängskåp - eller som i vårt fall svarta näthyllor - kanske för tidskrifter etc?

    När gjordes continental?

    Click image for larger version

Name:	DSC08664.jpg
Views:	1
Size:	127,7 KB
ID:	672543 Click image for larger version

Name:	DSC08670.jpg
Views:	1
Size:	75,8 KB
ID:	672544

  • #2
    Continental var inte lika populär som den vanliga stringhyllan när den var ny, troligen för att den var dyrare, men är populär idag. Priset varierar kraftigt från tillfälle till tillfälle dock. För ett marknadsmässigt pris idag är det bäst att fråga ett auktionsverk. Dina gavlar ser märkligt mörka ut och fogen du visar närbild på är fult svetsad, är det en reparation? Annars är det tveksamt om de är äkta, originalen håller extremt hög kvalité på finish. Fotavsluten ser också märkliga ut. Röda hyllplan är det ingen större efterfrågan på tyvärr, så dem får du nog inte mycket betalt för, det kan till och med vara en god idé att slänga dem och köpa vanliga hyllplan att sälja ihop med gavlarna istället ifall du vill få bäst betalt. Det förutsätter att gavlarna är äkta dock, annars är det bäst att sälja hela paketet som det är. Även om det skulle vara en kopia kan du nog få en slant för dem. Exakt när de är tillverkade är svårt att svara på, har fått olika uppgifter på det, men 1958 eller 1963 verkar vara troligast att man startade tillverkningen i alla fall.
    Last edited by Jung_Kee; 2016-01-30, 21:59.

    Comment


    • #3
      Jag har haft en sån där uppsättning - fast lite mindre format - två sektioner. Allt var målat sekundärt i ljusvitt (heter kanske off white). Framför allt var nederdelens hyllplan lika breda som hyllgavlarna är där under utsvängen. Som Jung-Kee säger - kvaliteten var superb. Jag sålde hela kittet på aufirman Kolonn - säkert 8 - 10 år sedan - fick bra betalt - nånstans runt 4 papp på kontot - mer under klubban förstås.

      Mitt råd - vare sig äkta eller oäkta - kasta inga delar!!!

      Comment


      • #4
        Tack för svar. Alltsammans är inhandlat direkt från tillverkaren så original är det och några åtgärder har inte gjorts. Får se vad vi hittar på med dem.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
          Continental var inte lika populär som den vanliga stringhyllan när den var ny, troligen för att den var dyrare, men är populär idag. Priset varierar kraftigt från tillfälle till tillfälle dock. För ett marknadsmässigt pris idag är det bäst att fråga ett auktionsverk. Dina gavlar ser märkligt mörka ut och fogen du visar närbild på är fult svetsad, är det en reparation? Annars är det tveksamt om de är äkta, originalen håller extremt hög kvalité på finish. Fotavsluten ser också märkliga ut. Röda hyllplan är det ingen större efterfrågan på tyvärr, så dem får du nog inte mycket betalt för, det kan till och med vara en god idé att slänga dem och köpa vanliga hyllplan att sälja ihop med gavlarna istället ifall du vill få bäst betalt. Det förutsätter att gavlarna är äkta dock, annars är det bäst att sälja hela paketet som det är. Även om det skulle vara en kopia kan du nog få en slant för dem. Exakt när de är tillverkade är svårt att svara på, har fått olika uppgifter på det, men 1958 eller 1963 verkar vara troligast att man startade tillverkningen i alla fall.
          Det kan vara värt att behålla de röda! Det finns purister överallt som måste ha "the real deal!"

          Jag gillade den starkt!!

          Comment


          • #6
            Absolut! Jag gillar också original och udda färger bättre, det var mest en rekommendation för att maxa slutpriset. Tyvärr så är det nästan alltid lättare att sälja slätstruket är min erfarenhet som handlare. Hittar man rätt köpare så får man nog mera för denna eftersom den är häftigare, men det är tyvärr väldigt få som vågar så mycket i sin inredning, så det kan vara mycket svårt att hitta den köparen. Det är en typisk "handlarmöbel"; En jättebra publikmagnet om man står på antikmässa, folk ser den direkt och tycker att den är häftig, men den passar inte in i någons hem så den står kvar när dagen är slut, vilket är tacksamt om man har fyllt den med en massa grejor. Så en handlare köper den gärna, men handlare är ju som bekant snåla... Jag skulle bara betala för gavlarna, eftersom det är dem som går att sälja snabbt om jag skulle vilja omsätta hyllan i pengar.

            Sedan så tvivlar jag på att alla de här hyllplanen hört till de här gavlarna från början. Det har troligen funnits fler gavlar och fler hyllplan i hemmet från början, då dem som idag sitter på nederdelen är gjorda för att sitta i överdelen. Nertill borde det sitta bredare hyllplan.
            Last edited by Jung_Kee; 2016-03-04, 23:07.

            Comment

            Working...
            X