Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gammal är brännvinsflaskan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur gammal är brännvinsflaskan?

    Click image for larger version

Name:	DSC_0911.jpg
Views:	1
Size:	31,2 KB
ID:	672406Jag köpte den nyligen på en antikvitetsaffär, han uppgav att det var 1700-tal. Den är förvånansvärt lätt, dekoren är i bronsfärg och målad för hand, motivet förefaller vara vinrankor. Nu tyckte jag mycket om den, därför köpte jag den. Men jag funderar på om det kanske inte är 1700-tal, utan en stilimitation från senare delen av 1800-talet, detta eftersom den rymmer 1 liter. Nu skulle det vara så att den är gjord för att rymma 3 kvarter. Vinrankorna skulle också kunna signalera att den använts för vin som dekanteras, eller möjligen något starkvin som madeira. Är det någon klokare person som bättre kan avgöra åldern?
    Click image for larger version

Name:	DSC_0913.jpg
Views:	1
Size:	38,8 KB
ID:	672405
    Click image for larger version

Name:	DSC_0912.jpg
Views:	1
Size:	34,5 KB
ID:	672407

  • #2
    Gulddekoren får mig att tro att den fina schatullflaskan är från tidigt 1800-tal.
    Få se om våra sakkunniga tittar in och gör en fackmannamässig bedömning.

    Comment


    • #3
      Tack för svar. Jag visste inte att det hette schatullflaska. Nu gick det lättare att leta. Den korta halsen och sluttande axlar pekar på en tidigare datering än sent 1800-tal som jag befarade.

      Comment


      • #4
        1700-tal?

        Hallå Anders,

        Känn dig välkommen till PES med din trevliga plunta, eller schatullflaska. Vanligen gjorda för att förvaras i etui, tre till antalet. Avsedda för brännvin för gossar på resande fot.
        Att ha synpunkter på flaskans ålder utifrån några bilder är svårt, men en liter låter väldigt mycket. Har några schatullflaskor med varierande volym från 1800-talet. Ingen sådan bamse.
        Intressant att läsa vad glasmästarna tror och tänker... so long...

        Comment


        • #5
          Jag säger också schatullflaska från 1800-talet. Men knappast stilkopia eftersom 1800-talet var schatullflaskans århundrade. Innehållet var nog brännvin just därför att schatulflaskorna var det främsta serveringskärlet för just brännvin. Man köpte brännvinet i "lös vikt" s a s, kanske i en koppar- eller bleckkagge, som man senare portionerade ut drycken från i dylika flaskor.
          Last edited by HgF; 2016-01-11, 17:48.

          Comment


          • #6
            Shatullflaskor från omkring sekelskiftet 17/1800 brukar kunna se ut lite hur som helst men de är nog sällan så här stora.
            Ju längre fram på 1800-talet man kommer generaliseras utseendet och storlekarna på flasktypen till att se nästan likadana ut var de än är tillverkades. Proportionerna och storleken på denna tycker jag känns som andra halvan av 1800-talet. Men utan att se den i verkligheten är det inget annat än en gissning från min sida

            Comment


            • #7
              Tack för alla svar. Om det vanligen var tre flaskor i ett schatull, så borde det vara (som på smörgåsborden) en för rent brännvin, en för malört- och en för kumminbaserad kryddning. Men varför i ett schatull? Var det en modesak? För så mycket reste väl inte folk omkring?

              Comment


              • #8
                Jag har sett många olika storlekar på chatull, ända upp till sex stycken flaskor, på den tiden korsades ju hela landet med häst och vagn, flaskor utan chatull levde ett farligt liv på knaggliga vägar.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  På resande fot...

                  Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                  Jag har sett många olika storlekar på chatull, ända upp till sex stycken flaskor, på den tiden korsades ju hela landet med häst och vagn, flaskor utan chatull levde ett farligt liv på knaggliga vägar.
                  Hirvi
                  Hallå,
                  Då måste man ha en sup i varje ben. Väldigt många schatullflaskor från mitten av 1800-talet och en bit in på 1900 hade trevliga gravyrer med skepp på magen och bodde i ett skrin. Det var ju då reguljära sjöfarten tog sats med emigranttrafiken över Atlanten. Transportförpackning, alltså.
                  Jo Anders, tror också att det gick mode i pluntorna. Deviserna som alltid prydde skeppspluntorna tyder på det. Lite fint att ha hemma i Swedala och schatullen vara fina hantverk. Vad pluntorna vanligtvis innehöll vet jag inte, gissar på hemkört.
                  So long...
                  Bifogar en länk:https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...2znTrHHtFzresA
                  Last edited by Kim von Platen; 2016-01-18, 17:08.

                  Comment


                  • #10
                    Hei

                    Trevlig med gamle brännvinsflasker. Jeg ville legge mest vekt på dekoren på denne flasken og ut i fra både danske og norske ( Gjøvik ) flasker er denne fra 1820-1840.

                    Mvh Karve

                    Comment


                    • #11
                      Jag har dålig koll på dessa flaskor och har svårt att bedöma åldern. Vad tror ni om denna kvadratiska flaska, ca 16-17 cm hög, ganska tung och i klart glas men lite "vågig" på sidorna? Visst slitage i botten och rått puntelmärke.
                      Click image for larger version

Name:	Brännvin botten.jpg
Views:	1
Size:	146,1 KB
ID:	569799Click image for larger version

Name:	bränvin liten mynnin.jpg
Views:	1
Size:	104,2 KB
ID:	569800Click image for larger version

Name:	Liten brännvin hela.jpg
Views:	1
Size:	117,8 KB
ID:	569801

                      Comment


                      • #12
                        Svårt att säga utifrån bilden, men jag blir alltid lite fundersam när man ser flaskor som denna som är lite kortare. Då tänker jag direkt på 1900-tal och de otaliga stilimitationer som gjorts ända fram till nutid typ GIII och Antik mm.
                        Men om den är gammal kanske sista halvan av 1800-talet kan vara en hyfsad gissning

                        Comment

                        Working...
                        X