Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Historiskt inspirerad keramik och historiska kopior

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Historiskt inspirerad keramik och historiska kopior

    Hej

    Jag har funderat en del på att starta en tråd med detta
    tema, om historiskt inspirerad keramik, historiska kopior
    och keramik med inslag av "kreativ historia" kanske menar
    jag "fantasy".

    Jag blev inspirerad av ett inlägg av Lars M. om en historisk skål
    från Sala Silvergruva: http://precisensan.com/antikforum/sh...hlight=uppsala

    Jag börjar från slutet, med mitt senaste loppisfynd, en liten vacker
    keramikpokal från Danmark, tillverkad av Jette Andersen.

    Är den historiskt inspirerad, kanske?
    Jag undrar det själv, men vad tycker andra "trådläsare"?

    Hälsar
    Staffan
    Bifogade filer
    Last edited by Staffan Kvist; 2016-01-08, 14:57.

  • #2
    Hej

    Jag vill så gärna genast fortsätta temat med en mindre öl-
    eller vinbägare, tillverkad av Barbro Kilgren, Håtuna Keramik.
    Årtalet kan vara mot slutet av 1990-talet, berättade Barbro,
    vid ett mycket trevligt telefonsamtal. Denna bägare är nog
    ändå tillverkad i "porslin"...

    Vid Håtuna Keramik tillverkades keramik till medeltidsmarknader
    och till historiska sevärdheter. Kanske innan det stora intresset för
    vikinga- och medeltidsmarknader riktigt hade kommit igång.

    Jo, jag efterfrågar fler inlägg, bilder mm om detta tema.

    Hälsar
    Staffan
    Bifogade filer
    Last edited by Staffan Kvist; 2016-01-08, 16:06.

    Comment


    • #3
      Arboga stads sigill

      Bägare från Arboga, förmodar att det är en kopia från
      den tiden när Arboga var en av Sveriges mest betydande
      städer (Sveriges "första riksdag 1435). Borde väl vara av
      Arbogaparet Gösta Grähs/Kerstin Hörnlund, men får inte
      riktigt ihop djupstämpeln.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Kopia, replik eller replica är väl benämning av det som Staffan Kvist tar upp på tråden. Kul och intressant tråd som säkert kan ge många inlägg.
        Från utgrävningar i Kungsbacka lät hembygdsföreningen i Kungsbacka göra kopior av en ljusstake. Här är det Örjan Johansson, som var verksam i Fjärås på 1970-talet innan han flyttade till Höganäs, som gjort en stake. Senare har Gunnar Ohlsson i Simlångsdalen också tillverkat för hembygdsföreningen. Här finns lite mer om keramik som hembygdsföreningen säljer http://www.hembygd.se/nordhalland/butiksforsaljning
        Bifogade filer
        Last edited by Lars M; 2016-01-09, 07:30.

        Comment


        • #5
          Hej Prylsnubben.

          Riktigt spännande bägare, från Arboga och med stadens sigill.
          Intressant form och färg.
          Jag har varit på flera medeltidsdagar i Arboga och senast förra
          året. Det var så trevligt.

          Hej Lars M.

          En riktigt vacker ljusstake och färgen är så fin...harmonisk, skulle jag
          säja.

          Verkligen trevligt att få bekanta sig med dessa fina föremål, tack, tack.
          Hälsar
          Staffan
          Last edited by Staffan Kvist; 2016-01-09, 11:02.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
            Hej

            Jag vill så gärna genast fortsätta temat med en mindre öl-
            eller vinbägare, tillverkad av Barbro Kilgren, Håtuna Keramik.
            Årtalet kan vara mot slutet av 1990-talet, berättade Barbro,
            vid ett mycket trevligt telefonsamtal. Denna bägare är nog
            ändå tillverkad i "porslin"...

            Vid Håtuna Keramik tillverkades keramik till medeltidsmarknader
            och till historiska sevärdheter. Kanske innan det stora intresset för
            vikinga- och medeltidsmarknader riktigt hade kommit igång.

            Jo, jag efterfrågar fler inlägg, bilder mm om detta tema.

            Hälsar
            Staffan

            Den ser ut att vara av porslin, man kan se formskarven. Alltså gjutet gods. Porslin är nog till det närmaste odrejbart.

            Comment


            • #7
              Kul tråd! Historiskt inspirerat kan ju betyda så mycket! Och somliga gränsdragningar kan ju vara svåra.

              På första bilden här ser vi från vänster ett vackert fat som bevis för att porslin går alldeles utmärkt att dreja, gjort av Johan Svanbom i Göteborg med kinesisk inspiration. Den gula vasen är kinesisk och lånar formen från 1400-talet och dekoren från 1700-talet men är tillverkad på 1900-talet. Den bruna saken är en kopia efter ett tyskt stengodskärl från 1300-talet, från Södermanlands Museum.

              Den andra bilden visar muggar som ett tag såldes till det avslutande gästabudet på Medeltidsveckan i Visby. Dessa är från höger till vänster 2001-2005 års muggar. Inte helt historiskt korrekta, så dem får man nog kalla för just historiskt inspirerade.

              Click image for larger version

Name:	P2120132.jpg
Views:	1
Size:	45,6 KB
ID:	559682
              Click image for larger version

Name:	P2120110.jpg
Views:	1
Size:	31,8 KB
ID:	559681

              Comment


              • #8
                Hej Aimon-34

                Tack för notering om porslin. Ja, jag vände bägaren så att vi
                skulle se skarven... Barbro var lite tveksam i telefonen, men
                har arbetet mycket med porslin, så det är nog det. Hon berättade
                såå mycket lokal "keramikhistoria" under telefonsamtalet...


                Hej Jung-Kee.

                Tack för fina bilder. Jag tycker det är så speciellt med äldre(historisk?)
                keramik att form och färg känns så "bra". Din presenterade keramik ser
                verkligen trevlig ut.

                Kan din fina samling av "gästabudsmuggar" vara tillverkade av Szilasi?
                Ja, den äldre? Jo, som du skriver är de nog mest "inspirerade" och för att
                man skulle kunna tillverka flera under kortare tid...men ändå
                steget till museerna är inte så långt kan vi se....

                ...här en "vikingamugg", som faktiskt säljs på Historiska Museet,
                tillverkad av Leksands Krukmakeri och saltglaserad. Jag måste fråga,
                inte fanns väl saltglasering på vikingatiden?(salt var ju dyrt...)
                Vi kan notera att det finns en vikingamarknad i Leksand tidigt, tidigt på
                sommaren...och att i Tällberg gör man liknande muggar...släktskap?

                Lars M, jag har tittat på länken i ditt inlägg. Verkligen trevlig/tilltalande
                keramik.(Det är så längesedan jag var i Kungsbacka...undrar om Evanders
                Konditori finns kvar?)

                Tackar för fina bidrag
                Staffan
                Bifogade filer
                Last edited by Staffan Kvist; 2016-01-09, 22:10.

                Comment


                • #9
                  Visst är det trevligt med äldre keramik! Jag tycker i och för sig bäst om saker som har åldern inne, men dessa har ju också en historia.

                  Och det stämmer att det är Szilasi som har gjort muggarna, vet inte vilken av herrarna som har stått för design och utförande dock.

                  Det är inte mycket som säljs som vikingatida som faktiskt är det... Vikingamarknader är fulla av vanföreställningar och rationell produktion. Den krassa verkligheten är att det är ganska få som är beredda att betala någon en vettig timpenning för att omsorgsfullt tillverka saker som trots stor möda håller en ganska låg kvalitet jämfört med vad man kan tillverka med senare tiders tekniker. Saltglaseringen tog i bruk först på sent 1200-tal i det som idag är Tyskland. Keramik under vikingatiden var som man tror idag ganska grov och tråkig om den var inhemsk, eller fint arbetat svartgods om den var importerad. Svartgods är tyvärr dock ganska skört och tål inte kemikalier eller ens väta särskilt bra, medan saltglaserat stengods tål det mesta - definitivt ett lämpligare material till turistsouvenirer som kanske ska överleva färd i en resväska!

                  Lite mer att läsa för den som är intresserad, en översikt och en fyndplatsanalys:

                  Comment


                  • #10
                    Hej Jung_Kee.

                    Tack för intressanta länkar. Jag har ej haft möjligheten att besöka
                    Foteviken, men dock flera andra platser med historiska marknader.

                    Jag brukar benämna den "kreativ historia", när fantasi får fylla ut
                    saknade partier...

                    Jag har ofta haft mycket trevligt och tyckt att det var intressant att
                    besöka dessa historiska marknader (... musiken också gruppen "Patrask"
                    t ex)

                    Hälsar
                    Staffan

                    Comment


                    • #11
                      Jag gillar uttrycket! Faktum är ju att nästan all vår historieskrivning är kreativ historia. Vi har i varierande grad dokumenterade uppgifter på vad som hänt och olika artefakter som minner om svunnen tid, men ingen av oss var vid liv för 150 år sedan och kan säkert veta hur det var att leva då, än mindre för tusen år sedan eller mer! Historieskrivning blir ju av naturliga skäl alltid efterkonstruktioner och är ju vanligen starkt färgade av den eller de som skriver historian. Ett roligt diskussionsämne som brukar dyka upp på historiska evenmang är "Vad åt man på XX-tiden?", det finns oftast inte några helt säkra svar och alla har en åsikt!

                      Comment


                      • #12
                        Hej Jung_Kee

                        Ja, jag instämmer.
                        Just tänker jag på en lergök från Birka. Ja, en som säljs till besökare.
                        Kan det vara så att den verkligen är en kopia av ett fynd eller är det
                        just "kreativ historia" att den ser ut som en liten "ruggig" kråkunge?
                        På något sätt känns det inte fel för mej, även om det inte är så att
                        det finns fynd av "kråkungegökar".

                        Jag har visat den på tråden för lergökar:

                        inlägg 1029

                        Hälsar
                        Staffan
                        Last edited by Staffan Kvist; 2016-01-10, 12:06.

                        Comment


                        • #13
                          Trevlig lergök! Eller kanske snarast en occarina. Jag tror den får räknas in under kreativ historia, det finns en blåshålsfågel funnen i Bjerkreim med snarlik form, men fingerhålen har jag inte hört talas om på något instrumentfynd från vikingatiden.

                          Comment


                          • #14
                            Hej

                            Om en "tranlampa", tjärlampa eller oljelampa välter, kanske ett
                            helt amirlsskepp fattar eld. I vilket fall så sjönk det fina skeppet
                            Rikswasa efter en brand utanför Djuröbron 1623.

                            Kan en sådan här "oljelampa" vara orsaken?

                            Den skall vara en kopia av fynd från skeppet, tillverkad av
                            Henrik Schmidt, Birkerød Pottemageri i Danmark.

                            Många loppisbesökare har säkert sett en liknande, men då tillsammans
                            med en bit svartek från skeppet.
                            (resultat av en förfärlig "plundring" av vraket på 60-talet)

                            Berättar
                            Staffan
                            Bifogade filer
                            Last edited by Staffan Kvist; 2016-01-11, 13:16.

                            Comment


                            • #15
                              Hej

                              Vi har nyligen nämnt krukmakaren Szilasi(Janos?), i Visby.
                              Jag skulle presentera en "Vinkruka" och en vinbägare,
                              tillverkade av Szilasi.
                              Thomas, sonen började arbeta i verkstaden 1983, så mycket
                              av den keramik jag hittat nu på loppisar, är förmodligen tillverkat
                              av pappan Janos, Thomas eller båda...

                              Vi ser ofta, att med järnoxid, ge en visuell "aning" av historia,
                              hos keramik från Szilasi...dvs den svarta dekorationen som
                              kan påminna oss om vedeldade ugnar, kanske?
                              Kan det vara så? Vad tänker andra "trådläsare"?
                              (Vi skall se att detta förkom ofta hos keramiker på Gotland?)

                              Jag vet inte i vilken mån ungersk keramiktration, kan återfinnas
                              i keramik från Szilasi?

                              Hälsar
                              Staffan
                              Bifogade filer
                              Last edited by Staffan Kvist; 2016-01-12, 09:58.

                              Comment

                              Working...
                              X