Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anders Mattson Mora

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Anders Mattson Mora

    Patent No 11 finns det på de spolmaskiner som är ganska vanliga https://www.google.se/search?q=ander...iZXmOkpmRQM%3A
    Här är en med samma konstruktion men med en dubbel fjäderbelastad "klämma". Till vad har denna använts?
    Bifogade filer

  • #2
    Kan vara för att spola knyppelpinnar. Isåfall trär en in tjockänden i klämman (ser ut som om det är ett "hål" i bakänden?) så att mest bara den lilla delen där garnet skall vara sticker ut framför klämman.

    Comment


    • #3
      Försöker lägga in en bild på knyppelpinnar:

      Click image for larger version

Name:	652-3-652-3-.jpg
Views:	1
Size:	4,0 KB
ID:	559379

      Comment


      • #4
        Tack Kerstinfroberg! Det är säkert som du skriver. Det syns inte på min bild men klämman är öppen på motsatta sidan, så man får lätt in "halsen" på knyppelpinnen. Just nu har inte någon pinne att visa med.

        Comment


        • #5
          Inte Mattson längre utan nu är det AB G Anderssons vävskedsfabrik i Oxberg som gjort en spolmaskin och nu har jag en knyppelpinne apterad på maskinen.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            En föregångare

            Tre kugghjul och balanshjulet eller svänghjulet liksom lager i mässing. Spolen med kugghjul samt allt annat i järn. Veven saknar ett handtag (rulle) i trä(?). På en av sidorna är graverat Agnes Uordin (??) och förmodar jag en tidigare ägare. 25 x 16 x 5,5 cm. Kan maskinen vara tillverkad i Dalarna liksom de två jag visat tidigare?
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Det kan nog stå Agnes Nordin.

              Om spolmaskinernas historia, hittade jag detta - Anders Mattson uppfann och patenterade typen du visade överst (fast det står ju på den, ser jag nu):

              Click image for larger version

Name:	spolmaskin.jpg
Views:	1
Size:	50,5 KB
ID:	577398

              Anders Mattson fick bronsmedalj för sin uppfinning på Industriutställningen 1886. Patentet beviljades samma år, och fabrikspriset var 4 kr:

              Click image for larger version

Name:	spolmaskin2.jpg
Views:	1
Size:	85,7 KB
ID:	577399

              Din senaste, kanske är en av "de hittills [1886] begagnade, skramlande apparaterna"? Eller en senare importvara, som inte krockade med patentet.

              Edit: Den växlar ju upp i två steg, så den bör ha kommit upp i mycket högre hastighet än Anders Mattsons version. Kanske mer lämpad för professionella vävare?
              Last edited by Anna-Carin; 2023-05-09, 16:49.

              Comment


              • #8
                Nu hittade jag patentet också:

                Click image for larger version

Name:	spolmaskin3.jpg
Views:	1
Size:	140,7 KB
ID:	577400

                Click image for larger version

Name:	spolmaskin4.jpg
Views:	1
Size:	59,2 KB
ID:	577401

                Comment


                • #9
                  Tack Anna-Carin! Det är kul att läsa att man på bland annat kan få patent på att undvika "... den olägenheten att under sin gång slamra på ett obehagligt sätt..."!
                  PS Egentligen vet jag att den långa stången som man spolar upp tråden på kallas spindel eller spolspindel och inget annat DS.
                  Last edited by Lars M; 2023-05-10, 16:58.

                  Comment

                  Working...
                  X