Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vet något?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Någon som vet något?

    Hej.
    Fick tag på ett billigt skåp på en auktion (20kr) :S
    Har inte möjlighet att ha kvar det så la upp det på en auktionssajt. Och folk är som hökar på det .
    Vad är det för speciellt med det eller tycker dom bara att det är fint?
    Info någon?

    Click image for larger version

Name:	image6 ny.jpg
Views:	1
Size:	79,0 KB
ID:	671988Click image for larger version

Name:	test ny.jpg
Views:	1
Size:	116,6 KB
ID:	671989Click image for larger version

Name:	image1 ny.jpg
Views:	1
Size:	62,8 KB
ID:	671986Click image for larger version

Name:	image5ny.jpg
Views:	1
Size:	146,5 KB
ID:	671987

  • #2
    Fint eller fult...

    Ursprungligen postat av Lillzimpa Visa inlägg
    Hej.
    Fick tag på ett billigt skåp på en auktion (20kr) :S
    Har inte möjlighet att ha kvar det så la upp det på en auktionssajt. Och folk är som hökar på det .
    Vad är det för speciellt med det eller tycker dom bara att det är fint?
    Info någon?

    [ATTACH]152822[/ATTACH][ATTACH]152823[/ATTACH][ATTACH]152820[/ATTACH][ATTACH]152821[/ATTACH]
    Hallå Zimpa,

    Svarar för att vara lite artig och hälsa dig välkommen med ditt skåp. Kul att se. De här skapelserna brukar jag kalla holländska och stammar från 1600-talet. Ofta mästararbeten och avsedda för fina kläder och inte sällan för dyrbara serviser i matsalen.
    Ditt fynd för en tjuga är betydligt yngre, kanske början av 1900-talet eller lite senare, och snickaren har tappat andan eller lusten att fullborda mästerverket.
    Vad som driver "hökarna" kan man bara gissa. Tror att det är samma drivkraft som får folk att köpa svindyra bilar för lånade pengar.
    Hoppas bli motsagd, det här är ett forum för diskussion...
    So long
    Kim

    Comment


    • #3
      .

      Okej tack så mycket för svaret
      Tänkte så att inte jag gjorde bort mig ordentligt ifall det var något större värde i det
      På baksidan står det skrivet med blyerts 4 olika datum. 1801,1829,1924 och 1959. Då kanske det är något av de 2 senaste som stämmer då?

      Comment


      • #4
        1924 ser ut att stämma bra med tillkomsttiden för skåpet, eller några år senare. Vanligast är dessa i det här utseendet ca 1935-1955. Stilen är en blandning av gustaviansk och swedish grace, och den är populär, så att du köpte den för 20 kr får ses som ett brakfynd! Det är nog ingen särskilt namnkunnig designer bakom, utan det är huvudsakligen att det är ett praktiskt skåp som sväljer mycket och att det har ett attraktivt utseende som gör att det är många som bjuder på det. Vanligen målas dessa om i vitt eller grafitgrått nuförtiden. Du borde kunna få ett par nollor till på din tjuga, eller mer, men det beror alldeles på vem som vill köpa och vill du bli av med det snabbt så råder jag dig att ta vad du får, då det inte är alla som behöver ett jätteskåp just och precis nu.

        Comment


        • #5
          .

          Jaha okej, men vad roligt att få lite information om det
          Jag tycker också det är ganska fint och som du säger så slukar det ju massor. det är nog det som är problemet
          Passar inte riktigt in till övriga stilen hemma.
          Som sagt handlar det inte om pengarna utan mer om ytan. det är ju ganska stort och att flytta det krävs ju 4 personer

          Comment

          Working...
          X