Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

NilsJohan tårstspade i nysilver, stämplad med tre kronor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • NilsJohan tårstspade i nysilver, stämplad med tre kronor

    Samlar lite på NilsJohan och blev nyfiken när jag hittade den här tårtspaden i nysilver. Den är inte märkt "NilsJohan", det är endast riddaren som avslöjar att den är därifrån.

    Vad innebär de tre kronorna? Jag har andra bestick (ej NilsJohan) stämplade med tre kronor och de har tillhört försvaret, men de kronorna ser annorlunda ut.
    Det är en dam på skaftet. Kanske är det långsökt, men jag tänkte att det kanske är Moder Svea

    Någon som känner till vad modellen heter?

    Click image for larger version

Name:	Tårtspade.jpg
Views:	1
Size:	54,7 KB
ID:	671954

  • #2
    Click image for larger version

Name:	Tårtspade1.jpg
Views:	1
Size:	76,1 KB
ID:	559209

    Comment


    • #3
      Kanske kronorna står för Rörstrand, det är ju ett firmamärke som har
      stått för många olika husgerådssaker genom årens lopp.

      Comment


      • #4
        Nilsjohan köpte en bestickfabrik i Sundbyberg - vet inte när, men under den inledande expansionsfasen, kanske strax efter kriget. Fabriken var i full drift och hade förstås en rad produkter under tillverkning. Jag gissar att NJ inledningsvis behöll några artiklar från fabrikens tillverkning i det egna sortimentet - kanske just denna tårtkniv. Så småningom kommer ju Amsterdam-modellen att förse NJ-sortimentet men en slags evig enhetstårtkniv. Man ska veta att tårtkniven var ett viktigt och obligatoriskt husgeråd i folkhemmets kökslådor. Detta var innan tårtan blev en livsfarlig fett- och sockermina.

        Om man tittar på stilen på denna tårtkniv. Under 30-talet var nybarockstilen en tung statusstil i fisborgeliga kretsar, och här har vi en centralfigur i typisk nybarockstil (figuren på skaftet) - förvisso här omgiven av nyrokokokrusiduller - men mer grädde på moset, det gillade den tillbakablickande delen av dåtidens marknad. Figuren på skaftet är alltså mer en typisk old-school-barockdekor än något föreställande.

        Riddarhjälmen är en klockren NJ-logga vid denna tid och bekräftar att NJ markerar sitt revir. Jag skulle tro att flera av bestickfabrikens befintliga modeller fick ett fortsatt kort eller långt liv hos NJ. Dessutom att flera nya framgångsrika modeller snabbt sattes på banan. T ex Capri 1955, Singoalla ca 1958FF och Soraya 1965 - bara för att nämna några.
        Last edited by HgF; 2015-11-03, 01:46.

        Comment


        • #5
          Tack för era svar! Har haft svårt att finna tid att vara inne här och kolla.
          Besticksnokaren har nu rotat fram någon form av gaffel med samma motiv...på en annan loppis. Inga kronor på märkningen och inte heller nysilver...CROM däremot. Fick den på köpet...får återkomma med bild.

          Comment


          • #6
            Misstänker att seriens namn är "Sibylla".

            Comment


            • #7
              Det kan ju vara troligt. Det här var ju på hagasessornas tid och mamman kunde ju vara ett hett namn även som produkt.
              Jag har aldrig sett detta tårtbestick tidigare. Det kan ju vara en av NJ:s kortlivade produkter.

              Nilsjohan måste ha haft en klurig gubbe på bestickfabriken som bl a kom på ytbehandlingen "Nickelkrom", som exploaterades hårt på brickor och inte minst på tårtbestick. Det var nog samma kluriga gubbe som kom på hur man förgyller rostfritt stål - som blev den väldigt framgångsrika bestickserien Guldi - och fortfarande är en framgång nu på begagnatmarknaden.

              Comment


              • #8
                Det var nog ett gäng kluriga gubbar och gummor i provköket som testade och höll på

                Tårtgaffeln som är i nickelkrom är dessvärre långt ifrån lika elegant som tårtspaden. Den har inte heller någon märkning med tre kronor.

                Comment


                • #9
                  Visst - "gummorna" i provköket var en av hörnpelarna i verksamheten. Jag har haft turen att träffa en av dem, hon var helt ung skolkökslärarinna då hon kom till provköket. Hon var med under 60- och 70-talen fram till slutet på det egentliga NJ. Jag har också träffat sonen till NJ:s primus motor: Jonas Nilsson - Ulf Nilsson och rotat i hans nutida kökslådor - det ni.

                  Comment


                  • #10
                    Hade varit kul att rota i de kökslådorna Kan tänka mig att det fanns kvar en hel del gedigna produkter i dem...

                    Här kommer bilderna som utlovat. Tyvärr halvkassa mobilbilder, men man ser skillnaden i materialet.

                    Click image for larger version

Name:	Tårtbestick (1).jpg
Views:	1
Size:	93,2 KB
ID:	559361

                    Click image for larger version

Name:	Tårtbestick (2).jpg
Views:	1
Size:	93,1 KB
ID:	559362

                    Comment

                    Working...
                    X