Sidan 98 av 100 FörstaFörsta ... 48 88 95 96 97 98 99 100 SistaSista
Resultat 971 till 980 av 997

Ämne: Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.

Seniormedlem H-Å.Ws avatar
    Reg.datum
    jul 2019
    Tack Staffan jag har nog helt missat den sidan på Christians sida 樂.
    Den här kvarnen verkar ha lite från många av hans modeller (om jag ska vara ärlig).
    -Vad den INTE har är dock en kula och det ska den nog kunna få (om inte annat så har jag brickor att fylla i tills jag hittar en lämplig kula.

Min första tanke var att verken den fyrkantiga muttern eller den stora brickan ska vara till den här kvarnen. Men så svarade du och efter som att kvarnen är i delar så kunde jag lätt ta fram den och titta.
    Jag tror att jag har förväxlat platsen på muttern. För att när jag tittar på en dålig bild som jag tog innan köpet så.. Nja muttern sitter nog mellan brickan och malmekaniken och inte under som jag tänkte.
    Namn:  IMG_20211128_021500.jpg
Visningar: 50
Storlek:  119,7 KB
    Muttern har nämligen fläns på båda sidorna och vänder jag den rätt så glider den in någom tusendels millimeter I hålet på mal mekaniken. Vänder jag den fel så passar den inte (den flänsen passar dock i brickan). Både maömekaniken och brickan har slitage som kan förklaras med muttern.
    Att brickan är kupad får nu sin förklaring i och med en kula. Vänder jag brickan rätt så kan en kula inte ta sig ut mer än om ställskruven helt tas bort även om man har en lite för liten kula.. Namn:  IMG_20211128_021729.jpg
Storlek:  83,7 KB.

--------------------------------------------
    När det gäller statusen just nu så.. Först tog jag ett papper och drog en penna över för att kunna se var loggan suttit och hur stor den var. Sen mätte jag den för säkerhets skull skull. Namn:  IMG_20211127_122611.jpg
Visningar: 49
Storlek:  56,8 KBNamn:  IMG_20211127_123451.jpg
Storlek:  55,4 KB
    Jag la kvarnhuset i varmt vatten med diskmedel i:
    Namn:  IMG_20211127_213938.jpg
Storlek:  113,0 KB
    Så fick den ligga ett tag. Men mitt misstag var att jag la den intressanta biten ner i vattnet. Värmen fick lite av färgen på ena sidan att släppa (krackelerar). Skulle den sida jag haft ner i vattnet så kanske loggan skulle vara hel nu (vem vet). Men så blev det inte..
    Namn:  IMG_20211127_214150.jpg
Storlek:  103,5 KB
    Jag har skrubbat och skrubbat med disksvamp. Och pillat, dragit och tryckt med spackelspade.
    Namn:  IMG_20211127_230717.jpg
Storlek:  115,0 KB
    Det tar tid men går. Men som sagt det kommer ta sin lilla tid.
    Namn:  IMG_20211127_235358.jpg
Storlek:  133,6 KB

Seniormedlem Staffan Kvists avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Hej H-Å.W

Det är trevligt att följa ditt arbete, tack.

Så det är en kula som saknas, om jag förstår rätt?

Jo, små kulor har jag också fått lägga till eller byta
    om de saknats eller varit för rostiga.

Och nu tar du bort den röda färgen.

Tack för bilder, spännande.

Trevligt hälsar
    Staffan

Reg.datum
    jul 2019
    Ja jag håller på att ta bort färgen. Vanligt vatten med Yes diskmedel funkar ganska bra. Men att lossa kvarn husets botten var ett misstag.
    -Jag borde veta bättre kan man tycka då jag faktiskt är "finsnickare" i grund och botten...
    Ena sidan vred sig så att jag fick koka upp vatten, i med kvarn huset och sedan ta upp det och trycka biten så att den gled i sminkningen igen. Kvarnens låda tappade botten.
    När jag trodde allt var frid och fröjd satte jag tillbaka den vita ringen där bönorna ligger och blir malda, jag tyckte att jag torkade den noga men.. Döm av min förvåning färgen släppte:
    Namn:  IMG_20211128_124833.jpg
Visningar: 45
Storlek:  153,2 KB
    Så att jag får helt enkelt benda loss den igen, ta upp den på jobbet och måla den vit igen. Tänk om all annan färg släppte lika lätt.
    Namn:  IMG_20211128_130441.jpg
Visningar: 44
Storlek:  81,3 KB
    Men för er som gjort mitt misstag eller har en vriden kvarn, koka upp vatten lägg i kvarnen och låt den koka lite. Ta sen upp den och tryck ihop den och låt den sedan stå i press ett tag. Spika eller skruva sedan ihop kvarnen igen..
    - Nu när färgen är väck så förstår jag varför den målades. Min jisses vem skulle kunna tro att detta trä är från slutet av 1930 till början av 1940-talet..

Jag menar kvarnen skulle kunna vara min mormor (hon föddes 1938)..

Reg.datum
    dec 2013
    Hej H-Å.W

Jag får ju inte så många matgäster i dessa tider,
    så i köket har jag en liten Black and Deckerbänk.

Där har många lådsidor suttit i press. Jag brukar
    nästan alltid betsa trät svagt innan jag lackar.
    Tyvärr är det svårt att köpa den bästa lacken, som
    jag tycker är Polerlack eller cellulosalack.

Här en riktigt besvärlig kvarn:

http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post272439

Intressant att följa dig.

Hälsar
    Staffan

Reg.datum
    jul 2019
    Ja den såg lite jobbig ut, men oj va fin den blev. Schellack skulle jag nog valt om jag inte kunde ta upp saker på jobbet och sprutlackat. Nackdelen är att den lacken inte blir blank utan isf måste vaxas.
    Men Schellack är en naturlig lack vars flarn löses upp i sprit. Vilket har sina för och nackdelar.
    När jag gick Hantverks programmet gjorde jag en bardisk som blev förstörd när jag tog studenten. En ölflaska och en snusdosa glömdes på en fläck och morgonen efter var det för sent, satt som sten i backen..
    Men en kaffe kvarn blandar man sällan grogg i tänker jag.

Reg.datum
    jul 2019
    Nu börjar jag bli färdig med min Alexanderwerk#2116 kvarn.
    Jag kontaktade Christian på tyska https://www.old-coffee-grinders.com
    Han sa precis som du Staffan att brickan och den fyrkantiga muttern inte hör till kvarnen.
    Namn:  IMG_20211129_224128.jpg
Visningar: 35
Storlek:  138,4 KB
    Vilket faktiskt är lite skönt då jag tycker att kvarnen känns lite halvtråkig om man bara klarlackar den. Som ni ser hittade jag en kula att pilla in i vevaxelns mal mekanik. Det är ju tyvärr ett träslag som lätt ger lite känslan av att vara bluff fanerad spånskiva.
    Namn:  IMG_20211129_223703.jpg
Storlek:  64,5 KB
    Sen blev jag lite halvkär i Staffans Betsade kvarn med mässing behållare på. Så att jag funderade lite och beslöt mig för att skippa detaljen att Alexanderwerk kvarnen borde ha oljas eller klarlakas.

Tyvärr fick jag ju även måla den tratt som leder ner Kaffebönorna till själva kvarn mal ning.
    Namn:  IMG_20211129_153959.jpg
Storlek:  84,3 KB
    Så att I morgon har jag en kvarn att lacka och en tratt att sätta på plats.
    Namn:  IMG_20211129_161709.jpg
Storlek:  112,7 KB
    Namn:  IMG_20211129_232530.jpg
Storlek:  107,3 KBNamn:  IMG_20211129_232522.jpg
Visningar: 34
Storlek:  97,7 KB
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    dec 2013
    Hej H-Å.W

Så trevlig och fin din kvarn blir.

Tratten som för ner bönorna är nog oftast målad,
    tror jag, fast av de från just efter kriget är ungefär
    hälften målade, men de trattar av aluminium verkar
    oftast vara omålade.

När det gäller justeringsmekanismen, en så bra bild,
    så tror jag man kan placeras en kort hylsa eller kort rör
    "över" kula och det gängade skruvvredet, som kommer
    fram från "bygeln". Ja så att hela justeringsomfånget
    blir ca 1/2 eller lite mer, av kulans diameter.

Korta röret yttre diameter samma som hålet i kvarnkärnan,
    så uppstår en viss centrering, tror jag ?

Att bygeln har två hål har haft betydelse, tror jag
    (länken till Chris hemsida)

Jag fortsätter att titta på dina trevliga bilder.

Hälsar och tackar
    Staffan
    Senast redigerat av Staffan Kvist den 2021-11-30 klockan 10:45.

Reg.datum
    jul 2019
    Oj jag får läsa och svara mer senare.
    Men ja jag har också funderat på att sätta en kona på ställskruven. Tyvärr riskerar den att sabba några gängor på själva skruven (och det vore lite dumt. Har funderat på att göra det lätt för mig och lägga en bricka över kulan. En bricka bör nämligen ligga rätt still även när kvarnen snurrar då det oavsett hur hårt dragen ställskruven är Fragen alltid blir tryck från "kvarnkärnan" (tack för att du satte namn på det).

När det gäller Bygeln så kan det ha suttit en annan då det finns två hål som bygeln inte passar riktigt 100 till:Namn:  IMG_20211130_110715.jpg
Storlek:  83,5 KB
    Namn:  IMG_20211130_090652.jpg
Storlek:  81,6 KB

Namn:  IMG_20211130_091417.jpg
Storlek:  100,9 KB
    Jo det var sant, innan jag lackade skrev jag detta under kvarnhuset:
    Namn:  IMG_20211130_091201.jpg
Storlek:  147,9 KB

Reg.datum
    jul 2019
    Christian sa att jag måste sätta en fjäder på ställskruven. Alla modeller där man ställer in malningsstorleken i kvarnhuset har eller skall ha en fjäder som skapar ett jämt tryck mellan ställskruv och bygeln det hi drar ställskruven från att rubba sig när man använder kvarnen.
    Namn:  IMG_20211130_170635.jpg
Visningar: 29
Storlek:  58,3 KB
    Anledningen till att de här trattarna inte alltid var lackade/målade kan vara som i mitt fall, fukt kom in mellan metallen och färgen och fick färgen att "krakelera" (färgen blir mjukare av vattnet och tyvärr sabbade fukten färgens vidhäftning):Namn:  IMG_20211130_172645.jpg
Visningar: 28
Storlek:  152,3 KB
    Men i mitt fall är sånt ett rätt litet problem efter som att jag jobbar med färg.
    Men ibland var färgen rätt dyr så att vissa företag sparade nog en slant på att inte måla nog lite pengar på att inte måla den medan andra företag företag målade med restfärg från andra saker. Det ser onekligen lite lyxigare ut när den är målad (tänker jag). När jag hade stil och kulturhistoria så så gjorde en tjej i min klass ett specialarbete om färg i historien och jag vill minnas att priserna skiftade nästan som bensin priset idag så att jag kan tänka mig att lager varor inte alltid målades efter behov utan mer när komponenter var billigare.
    Cellulosafärgen kom på 20-talet och gjorde att det blev betydligt billigare att använda färg än innan.

-Men nog om det där med färg och över till ihopsättning av lådan. Jag lät klarlacken torka till lite sen satte jag försiktigt ihop bitarna och satte ett spann som vägde ca 1kg på lådan. Sen när allt var torrt så tog jag mina kortaste och tunnaste nubb, slog i dom ca ⅓, nöp av nubben och knackade till med hammaren (så att inte nubben river fingrar eller lack.

Namn:  IMG_20211130_204452.jpg
Visningar: 25
Storlek:  147,3 KB

Namn:  IMG_20211130_204503.jpg
Storlek:  96,0 KB

Namn:  IMG_20211130_204543.jpg
Visningar: 24
Storlek:  142,8 KB

Namn:  IMG_20211130_204645.jpg
Visningar: 24
Storlek:  106,4 KB
    Tyvärr kom jag inte åt att spika lådan front från insidan. Men efter som att jag knackar till nubben så syns dom inte jätte mycket.
    Namn:  IMG_20211130_204700.jpg
Storlek:  88,3 KB

Jo en sak till när man målar något så tunnt som ett kvarnhus. Tänk på att det kan vrida sig efter som att när färgen/Lacken torkar så spänner den ut sig dvs den drar ihop sig och kan ta materialet med sig. Men för söker man även ta insidan så spänner det lixom från båda sidorna.
    Tror jag känner mig rätt klar med denna nu, är bara en fjäder som ska på (och kanske en kona).
    Senast redigerat av H-Å.W den 2021-12-01 klockan 05:33.

Reg.datum
    dec 2013
    Hej H-Å.W

Vad jag funderat. Jag tittade igenom mina gamla kvarnar
    från före kriget och då ser jag att flera av de äldre inte
    använder centrering trots att det finns ett hål i kvarnkärnan.

Om din kvarn haft en sådan här justering, så skulle det också
    förklara de två hålen i bygeln?

Här från en kvarn från kanske 1910 - 1920?

Chris kallar den för "Flachklammergelagertes Mahlwerk"

Tillägg: Skulle då justeringsskruven på din kvarn också vara
    tillplattad längst fram, som på bilden här?

Hälsar
    Staffan
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Staffan Kvist den 2021-12-01 klockan 17:01. Anledning: Bättrade texten

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •