Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej

    Jag var i butiken och tog bilder, som jag vill redovisa här.
    Nu kan vi bedöma om kvarnarna är så lika.
    Här till vänster CAM Nilssons och till höger Peugeot G2(länk:
    http://www.old-coffee-grinders.com/peugeot/peugeot-g2/)
    Den franska kvarnen tillverkades i 5(!) olika storlekar.

    ...och en bild på Eskilstunakvarnen, som jag tror är mycket ovanlig.
    (fråga Anne A på museet kanske?)

    På den tyska webbsidan benämner man Peugeot G2 för en "rundkvarn",
    kanske fanns det fler tillverkare av dessa modeller?
    Jag kanske överdriver jag när jag skriver kopia och
    kunde det vara så att CAM Nilsson tillverkade en traditionell "rundkvarn"?

    Kvarnarna tillhandahölls av Antikboden.

    Tillägg: Fast jag hittar egentligen inga "rundkvarnar", bland alla, på Internet
    förutom en, utöver Peugeot, en FB Three Spades.


    Hälsar
    Staffan
    Bifogade filer
    Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-02, 17:50.

    Comment


    • Såg en trevlig kvarn idag, AJA hette den. Tyvärr ingen möjlighet att ta
      någon bild, men googlade och hittade en på Tradrea, 50-60-tal enligt
      säljaren.

      Comment


      • Hej prylsnubben

        Ja, jag såg den nu också. En intressant kvarn....från AJA.
        Vad kan AJA vara?

        Tackar och hälsar
        Staffan

        Comment


        • Hej

          Här lördagens loppisfynd. Jag tror att det är en "budgetmodell"
          från Eskilstuna Stålindustrier med plåtlåda.
          Den är målad i träimiterad färg(bok?) och mörkbrunt. Jag har ej
          sett den färgsättningen förut. Tratten inuti är av enkel förnicklad
          plåt, "bara" vikt runt till en tratt. Etiketten har ramlat bort, som på
          många av dessa kvarnar. Jag visar bild på en "trolig" etikett.

          Hälsar
          Staffan
          Bifogade filer
          Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-11, 19:48.

          Comment


          • Hej

            Jag har funderat över kaffekvarnar jag har fyndat på loppisar.
            Ibland har jag hittat äldre svenska kvarnar från Eskilstuna och
            bland dem kanske de yngsta har varit från 40-talet. Men jag har
            också hittat tyska kvarnar från efter kriget, kanske fram till 60-talet.
            (Förutom Magdis Leinbrockskvarn, som kan vara så tidig som från
            20-talet. Ja, den maler mycket fint, ja, t o m vallmofrön)

            Anne A. i Eskilstuna Museum, skriver att man kan anse att,
            i Eskilstuna, upphörde kaffekvarnstillverkningen vid 40-talet.
            så med andra ord, så var ingen av Eskilstunakvarnarna avsedda
            till att mala bryggkaffe, egentligen.

            I Tyskland kan det ha varit annorlunda. 1908 startas företaget
            M Bentz av Melitta Bentz i Dresten. 1937 får hon till slut patent
            på sin"kaffebryggning" med pappersfilter. Jag tror att Melitta-
            bryggare kom till Sverige, i större utsträckning, först efter kriget.
            Men i Tyskland kan det funnits behov av att kunna mala mer
            finmalet kaffe reda före sista kriget.

            (Man kunde och man maler mycket finmalet kaffe sedan länge
            med de grekiska och turkiska mässingskvarnarna, till "turkiskt
            kaffe", som endast skall koka upp en kort stund.)

            Så mina funderingar kretsar nu runt ett val man kan göra under
            sitt "loppisfyndande" bland kaffekvarnar. Vill jag använda den för att
            mala mitt kaffe eller skulle jag söka en trevlig kvarn, kanske en
            svensk kvarn mer till prydnad?
            Ja, nu har jag förstått att väljer jag en Eskilstunakvarn, så kan jag få
            problem med mitt bryggkaffe. De var kanske mest avsedda för att
            mala till kokkaffe.

            Bild 1, mellan dessa kvarnar kan valet stå. En Tysk kvarn från 1950
            eller en från Eskilstuna från 1940.
            Jag ställde in en kvarn från Eskilstuna för att mala så fint som möjligt
            bild 2. Bild 3 visar samma inställning för en kvarn från Tyskland från
            efter kriget.(samma skala, som bild 2). Bild 4 visar kvarnringen och
            kvarnkärnan hos en Eskilstunakvarn och bild 5, samma från en tysk kvarn.

            Jag kan berätta att min bror fyndade en äldre tysk kvarn, som han nu
            provade med mycket gott resultat. Kaffet blev mer finmalet än det man
            vanligtvis köper färdigmalet. Han berättade att han kommer att använda den.

            Nu inställer sig kanske en fråga, kan man brygga med grövre malning,
            dvs med kokkaffe. Jag tror det skulle gå om tiden för bryggningen kunde
            förlängas. Kanske med dubbla filterpåsar(?).

            (Anm.1 Jag vet att det kan ha funnits kaffebryggare innan Melitta.
            Min far bryggde kaffe i en kanna med hållare för en "tygstrumpa".

            Anm.2 När det gäller hur fint en Eskilstunakvarn kan mala, så kan
            det vara så att en ganska mycket sliten kvarnring och kärna kan
            ge betydligt finare malning. T ex kvarnen Jaffe(från 50-talet) här i
            tråden, ger fullt användbart bryggkaffe, med en kvarndel mycket
            lik Eskilstunakvarnarnas, fast aningens större och endast aningens
            finare slipning)

            Funderar och hälsar
            Staffan
            Bifogade filer
            Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-13, 09:28.

            Comment


            • Fina kaffekvarnar och förnämliga bilder, Staffan Kvist! Måste erkänna att jag köpt ett par tre stycken kaffekvarnar nyligen efter att ha tittat i tråden. Bilderna från kataloger tackar jag för.

              Comment


              • Hej Svärdsfalla

                Tack, tack. Katalogbilderna har Anne A, Museet i Eskilstuna skickat.

                Det jag mest saknar i tråden är kaffekrossare(kojkvarnar) och kaffemortlar
                i trä. Ja, de finns....

                Sedan söker jag ursprunget för två kvarnar man kan se i tråden, den blåa
                i plåt, kanske Jaffe och en "helt" i trä. Den är ganska vanlig och jag har sett
                den 4-5 gånger i år, på loppisar.

                Tack för vänliga ord hälsar
                Staffan
                Bifogade filer

                Comment


                • Hej

                  Här lördagens loppisfynd. Magdi hittade denna, kanske modernare,
                  Klingenthal. Klingentahl ligger ju i det som förut var DDR, Östtyskland.

                  Jag tror denna är senare, kanske t om så sent som 60-talet, för vi ser
                  att tillverkaren inte har "sinkat" hopfogningen av lådan. Om vi jämför
                  den med den tidigare kvarnen från Klingenthal här i tråden inlägg 102


                  Denna kvarn kan vara näst intill helt oanvänd. Det finns inga spår eller
                  doft av kaffe. Matrialet skall var bok.

                  Hälsar
                  Staffan
                  Bifogade filer
                  Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-18, 12:35.

                  Comment


                  • Hej

                    Jag fick en e-post och ett samtal från Sefan Ljung i Roslagen.

                    Stefan berättade om en äldre kvarn av en kvarntyp och "modell" vi
                    inte har fått se här i tråden ännu. Stefan skickade mej bilder.

                    Stefan har "fyndat" kvarnen på en bakluckeloppis i Norrskedika utanför
                    Östhammar. Den är 25 cm hög och tillverkad i furu och med en kvarndel
                    av smidesjärn/stål. Han har också funnit en liknande, mindre på Gärdsjö
                    Antiks hemsida, Dalarna. http://www.gardsjoantik.se/antiksidor/ovrigt_a.html

                    Jag vet väldigt lite om denna typ av kvarnar. De kan säkert tidsmässigt
                    placeras till både tidigt och sent 1800-tal. Kanske är de tillverkade i
                    någon mekanisk verkstad eller av en "händig" smed.
                    Men som sagt jag vet för lite och de brukar var för dyra för mej.

                    Denna kvarn är märklig, då den kan(?) ställas om för att vevas på vänster
                    eller höger sida. Man vänder på kvarnen då det finns en lucka, på den
                    sida, vi nu ser som baksidan. Där kan vi placera kaffelådan när vi tagit bort
                    luckan. Luckan kan sedan sättas på den nuvarande framsidan, berättar Stefan
                    och undrar samtidigt om denna och liknande kvarnar kan ha anknytning till Dalarna?

                    Jag har inte sett någon av dessa äldre, med märkning eller tillverkares namn,
                    så jag efterlyser fler kvarnar med "hög ålder".

                    På sista bilden ser vi den "flyttbara luckan(?)".
                    Men vi ser också på undersidans spikar att ingen har "ställt om den för att
                    vevas på höger sida.(Anm. Tix 1 och Tix Favorit vevas alltid på höger sida)


                    Berättar
                    Stefan för Staffan, som tackar för bilder och faktauppgifter.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-22, 10:37.

                    Comment


                    • Hej

                      Jag har funderat på något min bror berättade. Han hade en "gammal
                      Eskilstunakvarn" och han kunde mala bryggkaffe i den.
                      Jag ville nu prova om en riktigt sliten kvarndel eller kvarnkärna kan
                      mala finare kaffe än en mycket mindre sliten och välbevarad kvarn

                      Resultatet blev att det är fullt möjligt, men det tar längre tid.
                      Jag använde en mycket sliten kvarn med en mycket sliten kvarnkärna,
                      som jag visar här. Vi ser på bilden att nederdelen(överst på bilden) är
                      nästan helt rundslipad av mycket användande och försök kanske att
                      ställa in den till väldigt fin malning.

                      Vi kan jämföra med en annan Eskilstunakvarns mindre slitna kvarnkärna.

                      Hälsar
                      Staffan
                      Bifogade filer
                      Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-22, 10:27.

                      Comment


                      • Hej

                        Här dagens fynd. Ja, Magdi upptäckte den(...återigen).
                        Det är en väggkaffekvarn märkt H S. Jag vet inte vem tillverkaren är
                        men den skall vara svensk och från Eskilstuna, enligt Anne A. i Eskilstuna
                        Museum, som förut visat en liknande vid en förfrågan om svenska
                        väggkaffekvarnar.

                        Så nu måste jag leta efter vem eller viken verkstad, som kan ha
                        märkt sina kvarnar med H S.

                        Den är i ett bedrövligt skick så priset var mycket lågt(20:-).


                        Hälsar
                        Staffan
                        Bifogade filer
                        Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-24, 11:55.

                        Comment


                        • Hej

                          Den här sista kvarnen, skall jag "ta isär" för att se hur delarna
                          ser ut.

                          Kanske är den och den på bild från Anne A., fortfarande en gåta
                          med sin stämpel eller initialer(?) H S. Ja, vem kan det vara?

                          1 Mina funderingar går till "I Söderbäcks eftertr.", firma som tillverkade
                          "Fix Faforit" (tillsammans med flera andra), för det finns även en väggkvarn
                          i priskuranten från 1939, som heter "Fix Favorit" och man kan till dem köpa
                          utbytes porslinsbehållare med olika mönster.
                          2 Båda kvarnarna, den på bild från Anne och min senaste, har olika
                          mönstrade porslinsbehållare.
                          3 Firman I. Söderbäcks Eftertr. inhades av Herman Söderbäck i Eskilstuna

                          Skulle Herman Söderbäck(H S) stämpla sina initialer istället för att skriva
                          ut hela "I. Söderbäcks Eftertr.", på sina väggkvarnar. På de andra kvarnarna
                          skrevs hela firmanamnet ut....

                          Funderar

                          Staffan
                          Bifogade filer
                          Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-24, 12:11.

                          Comment


                          • Hej

                            Nu "går jag tillbaks" till den okända kvarnen "helt i" trä.

                            Tydligen hände något med kvarnen under dess "försäljningstid".
                            Ja, jag misstänker att den förbättrades, men blev också lite högre.
                            (se bilden, den senare kvarnen till höger. Jämför inlägg 92)

                            Jag fick några förslag från Stefan Ljung, att kanske har det funnits
                            salt- och pepparkvarnar med samma design men i mindre storlek?

                            Några stora kända varuhus i Stockholm nämndes tillsammans med
                            "Boda Hushållsredskap" (??), som eventuella ledtrådar(nyckelord).
                            Kanske har den en tysk importerad specialstålkvarndel, vilket den
                            andra okända "Jaffekvarnen" inte har kanske.

                            Jag letar vidare och frågar alla "trådläsare" om råd.
                            Tiden för försäljningen skulle vara 60-talet eller kanske 70-talet.

                            Den högra lite högre och förbättrade kvarnen fyndades igår för en
                            billig penning, också nu "spanades" den av Magdi.

                            Berättar
                            Staffan
                            Bifogade filer
                            Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-24, 12:09.

                            Comment


                            • Hej

                              Jag har nu skruvat isär den senaste väggkvarnen och
                              upptäckte att den har en, tror jag, mycket stor "kvarndel,
                              ca 7 cm i diameter, samt kvarnkärnan är slipad för både
                              grov- och finmalning. Väggplattan har nu spacklats, slipats
                              och fått ny färg.

                              Glasmåttet första, nedersta markering verkar stämma dåligt med
                              resten av måttmarkeringarna(se bild).

                              Vi skulle kanske notera att glasbehållaren är graderad som tyska
                              väggkaffekvarnas, dvs i "kaffelot", som då fortfarande kanske
                              användes i Tyskland. Jag måste kontrollera det "kaffemått" som
                              finns med i Åhlén och Holms jubileumskatalog 1899-1909. Vi ser
                              ett blad från den, tidigare i visade tråden. Kanske användes då,
                              i början av 1900-talet, ett större kaffemått(lot-lod) än dagens 7-
                              10 gr. Kanske är det måttet just en "lot"...jag får försöka räkna ut.
                              Skulle bottens radie vara ca. 2 cm?

                              Jag har skickat en e-post till Anne A. på Museet med frågor om
                              kvarnen och om Herman Söderbäck i Eskilstuna.

                              Tillägg:

                              Jag har nu försökt att testa måttet, på ett ungefär. Så det kaffemått
                              som visas i Åhlén och Holms katalog från 1909 verkar vara mängden
                              för ett tyskt "lot" och jag jämförde med den glasbehållare, som finns till
                              den tyska HaHa-väggkvarnen tidigare i tråden.
                              Då skulle detta innebära att man också i Sverige, använde samma mått.
                              Men kallades måttet för "lot", "lod" eller "kaffelod" eller vad? Kanske sade
                              man "bara" ett kaffemått helt enkelt. Ja, som då vid den tiden var ca. dubbla
                              mängden mot idag.

                              Hälsar
                              Staffan
                              Bifogade filer
                              Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-26, 16:55.

                              Comment


                              • Hej
                                Här ett onsdagskvälls fynd på loppis. En en senare modell och
                                jag tänker att om nu man upphörde med kaffekvarnar på
                                40-talet, så skulle jag tänka att denna är från mitten av 40-talet.
                                Kanske är den en av de sista modellerna man tillverkade. Dock är
                                kvarndelen samma som tidigare och med "bönpåfösaren"(patenterad),
                                så det kan vara svårt att mala finare bryggkaffe med den och då
                                kanske beroende på hur sliten den är eller annat(?)*.

                                Den är tillverkad av C.A.M. Nilsson i Eskilstuna. Man har gjort
                                några förändringar, t ex har "kaffelådan" fått en fjäder(se bild),
                                som gör att den inte så lätt den ramlar ut. Den är tillverkad i
                                betsad(?) björk (tror jag)och ca 11 cm hög. Färgen kan nu liknas
                                vid lite mörkare bokträ. Fabriksskylten är nu en enklare klisteretikett.
                                Kupan är av patinerad mässing.

                                Vi kan notera att fabriksetiketten går i blått och gult som också
                                Eskilstuna Stålindustris gör.

                                * tillägg, ett intressant tanke har nu senare inkommit till tråden, se nedan.

                                Hälsar
                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2016-08-05, 12:36.

                                Comment

                                Working...
                                X