Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Tack

    Jag föll för det udda utseendet på den, när jag köpte den.
    "Piff" kan det nog stå. Har inte kunnat få det till något vettigt, men det är ett bra tips.
    Skall kolla om jag hittar lite inställningar för grovleken. Får återkomma. Skall försöka fota när det är ljusare också, så kan det bli fler bilder.

    Comment


    • #62
      Hej PeppigaPia.

      Ja, vad trevligt.

      Angående tillverkaren Jernström och kvarnen "Piff" så hittar
      jag hittills mycket lite... endast i kombinationen Jernström & Ericsson...
      men jag letar vidare...

      Hälsar
      Staffan

      Comment


      • #63
        Nu bjuder jag tyvärr på mobilbilder igen.

        Var det dessa detaljer du sökte? Tyvärr dog telefonen innan jag hann ta en bättre bild på den ena, men jag fixar en ny bild inom kort om det behövs.
        Någon spak kunde jag tyvärr inte se.

        Click image for larger version

Name:	Kvarn1.jpg
Views:	1
Size:	140,5 KB
ID:	559746

        Click image for larger version

Name:	Kvarn2.jpg
Views:	1
Size:	62,5 KB
ID:	559747
        Last edited by PeppigaPia; 2016-01-17, 18:30.

        Comment


        • #64
          Hej PeppigaPia

          Tack, tack för fina bilder. Ja, här ser vi skruven för att ställa in
          grovleken på kaffet(bild 1 under inuti)

          Jag har frågat Eskilstuna Museum om kaffekvarnan Piff tillverkad av
          Jernström och fått svar av Anne Andersson, Antikvarie:

          -"Eskilstuna stadsmuseum har tyvärr inte någon priskurant eller katalog
          från den här tillverkaren, så jag kan inte säga något om själva modellen
          Piff. Men kaffekvarnen är tillverkad av företaget Jernström & Ericsson,
          metallfabrik i Eskilstuna. Den startade 1914 och 1923 har företaget bytt
          namn till Eskilstuna Stålindustri
          .

          I ett senare svar:

          -"Jernström & Eriksson är det enda som vi har registrerat hos oss , där namnet
          Jernström ingår. V. L. Jernström står noterad som arbetare 1909. 1913 startar
          han en fabriksfirma tillsammans med L A. Ström som hette L. A. Ström & Co
          (tillverkning av kaffekvarnar). 1914 går Ström ur firman och Eriksson kommer i stället.
          Vi har inte några noteringar om att Jernström skulle haft en egen firma tidigare än 1913.
          Men det kan ju ändå vara fullt möjligt att det har funnits en firma med hans namn.
          Det finns inte något i adresskalendrarna, men det kan ju ha varit ett mindre företag
          ".

          Svaret jag fick är lite kortat..
          Det är otroligt roligt och en sådan fin gammal kaffekvarn från Eskilstuna

          Hälsar och tackar
          Staffan
          Last edited by Staffan Kvist; 2016-01-17, 21:04.

          Comment


          • #65
            Hej igen PeppigaPia.

            Jag undrar om din fina bild "inne i" kaffekvarnen. Är det en
            6-kantsskruv eller en vanlig skruv?
            Men hur kommer man åt den, skulle man komma åt den?

            Mekanismen för att ändra grovleken här verkar vara, liknande(?),
            som den, man sedan lång tid använt på enkla turkiska kvarnar från
            1900-talets början (eller 1800-talet)
            (se bild)
            Obs. vi ser också att man "brutit" ut delar av mässingshöljet för att
            slippa "ta ur" hela kvarndelen när man skulle "knacka" ut skruvhållaren
            då man önskade slipa kvarnen(eller göra ren?)

            Hälsar
            Staffan
            Bifogade filer
            Last edited by Staffan Kvist; 2016-01-18, 13:00.

            Comment


            • #66
              Hej igen!

              Tack för ditt intressanta svar och även för att du kontaktade museet i Eskilstuna!
              Jag skall försöka få möjlighet att titta närmare på kvarnen imorgon. Bor tillfälligt på annan ort, men är hemma några dagar i veckan (därför som det dröjer lite). Har med mig kameran då, så det kan bli bättre bilder. Vågar jag skruva isär den för att kolla på delarna, eller finns det en risk att jag inte får ihop den sen?

              Blir lite sentimental för föremål från Eskilstuna, även om jag inte samlar, då jag släktforskat en del och c:a en åttondel av släkten kom från den trakten. Någonstans klingade namnet Jernström bekant för mig. En titt i "arkivet" avslöjade att min farmors morfars morfars farfar var gift med en Jernström i mitten av 1700-talet. Hon var betydligt äldre än honom och när hon avled gifte han sig med min ana. Lite kuriosa
              Googlade lite och Jernström verkar vara en smedsläkt och min ana, som hon var gift med, hette Corell, också det en smedsläkt.

              Comment


              • #67
                Hej PeppigaPia

                Det är trevligt med din kvarnen.

                Jag har bl a en frågeställning som gäller kaffekvarnar.
                När började man att placera "inställningsmekanismen", ovanpå
                kvarnen, på den "gängade" vevaxeln?

                Kanske m a o, när började man med "gängade" vevaxlar, så man
                kunde placera mekanismen där.

                Vi vet att skillnaden mellan kaffekvarnarna "Reform" och den senare
                "Ideal", var just denna skillnad(se tidigare trådbilder)...men så sent
                som 1933...

                Den här senaste kvarnen "Piff", visar, att fram till ca 1913(?), satt
                mekanismen under/inuti(jämför Reform") , men efter 1923 tillverkade
                CAM Nilsson kvarnar med gängad vevaxel och mekanismen ovanpå
                kvarnen.

                Om det stämmer vet jag inte men med de kaffekvarnar vi hittills sett
                i tråden, ser det så ut...kanske

                Svar ang. att skruva isär en kvarn. Jo, man kan göra det om man vill
                reparera, byta skruvar eller slipa kvarndelen samt för att bättre förstå
                hur den fungerar. Jag antar att man börjar med de stora de stora
                skruvarna på undersidan av kvarnen...vad jag kan se efter att studerat
                dina bilder.
                Men kanske skruvar man ej isär om man ej behöver. Min tanke när jag
                "fixar till" olika föremål är att få det fungerande, kan gälla musikinstrument
                till kaffekvarnar...

                Frågor om din kvarn, PeppigaPia, är just den lilla skruven vi ser på din
                fina bild, hur kom man åt den? Tog man av "locket"(hur) eller hade man
                en lång sned skruvmejsel(6-kant?), för att justera skruven?

                På "Reform" ser vi en spak och på många pepparkvarnar och på turkiska
                kvarnar, tar man loss behållaren...och skruvar...

                Vad jag också förstått är att kaffekvarnar i plåt och trä kan(?) vara äldre och
                kanske före 1915...omkring, kanske....en teori...

                På bilden av undersidan ser man kanske ett inristat namn?
                Samtidigt är det intressant med din släkt.

                Funderar
                Staffan
                Last edited by Staffan Kvist; 2016-01-18, 17:33.

                Comment


                • #68
                  Skall se imorgon hur den är konstruerad och återkommer med bilder och info då

                  Blev nyfiken på Jernström. Han hette Ludvig Verner Jernström och var född i Eskilstuna, 1885. Tänkte att fadern kanske hade drivit någon firma, men han avled redan 1895. Det står att han var smidesarbetare.
                  L. V. Jernström gifte sig 1914 och då var han fabriksidkare. Lite kråkfötter i vigselnotisen, men en "Verkmästare ?. E. Eriksson" närvarade vid vigseln. Troligen Eriksson i Jernström & Eriksson.

                  Eskilstuna Kloster och Fors
                  EI:7 sid 36
                  AIIa:12 sid 966 + 983
                  AIIa:2 sid 375
                  F:3 sid 1

                  Comment


                  • #69
                    Hej PeppigaPia

                    Ja, det verkar stämma...(citat: "1914 går Ström ur firman och Eriksson kommer i stället".

                    ...och Eriksson är med på vigseln...

                    Hälsar
                    Staffan

                    Comment


                    • #70
                      Hej
                      En väggkaffekvarn, med okänd tillverkning. Texten framtill kan
                      vara HAHA, RAHA, RARA, HARA eller något åt det hållet. Jag har
                      ej funnit någon med det namnat.

                      Kan den vara från 40-talet? konstruktionen verkar modernare och
                      delarna är i järn, maskintillverkade. Kvarndelen är välgjord i
                      specialstål. Porslinsbehållaren är märkt med stort H och glaset
                      är märkt med H.T. Kan den vara finsk eller norsk.

                      Vi ser att grovleksinställningen är modernare än hos kvarnen Eva tidigare
                      i tråden. länk: http://precisensan.com/antikforum/sh...-mortlar/page5

                      Har någon sett eller vet kanske någon trådläsare mer om den
                      och vad kan måttenheten för glasbehållaren(malet kaffe) vara
                      två måttenheter är lite mer än 1 dl ?
                      Är det kaffekoppar?

                      Undrar
                      Staffan
                      Bifogade filer
                      Last edited by Staffan Kvist; 2016-02-02, 18:59.

                      Comment


                      • #71
                        I söndags såldes bland mycket annat denna kaffekvarn på auktion i Heberg. Jag var inte där och kan bara visa en bild för dokumentation. Men nog ser det ut som ett billigt dricksglas i nedre behållaren?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #72
                          Hej Lars M

                          Ja, verkligen, så ser det ut.
                          När jag tittar igenom webbsidor med kaffekvarnar, är det
                          faktiskt så sällan, jag ser delar eller kaffekvarnar där delar
                          saknas, kanske en på hundra...
                          ...kanske är det som med "vattensmörbyttorna", att går glaset
                          sönder, ja då "lägger man bort" den...

                          Kvarnen du visar här har den "fördelen" att går "kaffesamlings-
                          koppen" sönder så kan man använda ett mindre(?) glas.
                          Praktiskt.

                          Jag är osäker på varifrån den här kvarnen kommer, men svarta
                          eller svartmålade kvarndelar är ganska ovanligt.

                          Ja, en trevlig och ovanlig kaffekvarn.

                          Hälsar
                          Staffan

                          ...nu idag har jag tittat efter svarta kvarnar. I Tyskland/Italien finns
                          flera men ännu ingen, som liknar den här...
                          ...om den är gjuten(gjutjärn), så har man använt mycket "bra teknik",
                          och vi kan kanske jämföra den med te x en modell från Husqvarna, som
                          i original inte sitter fast på en monteringsplatta av trä.
                          Last edited by Staffan Kvist; 2016-02-03, 13:47. Anledning: lägger till text en dag senare....

                          Comment


                          • #73
                            Hej

                            Jag vill gärna återvända till min föregående kvarn.

                            Jag har letat och letat, försökt förstå bokstäverna
                            på framsidan av kvarnen och lägga samman fler
                            "stämplar", som finns på delarna.

                            Porslinsbehållaren har en stämpel H och en svag 24?
                            Den fyrkantiga glasbehållaren har en stämpel H.T. ?

                            Det fanns en kvarntillverkare HT Armin Trösser,(H.T.) men
                            kanske bara glasbehållaren kommer därifrån.

                            Nu finns fakta från webbsidan "Old-Coffe-Grinders":
                            År 1875 startar Theodor August Harhaus, en kaffekvarnsfabrik i
                            den lilla staden Hagen, söder om Dortmund("Ruhrområdet").
                            Fabriksnamnet blev HAHA. Fabriken lades ner 1967

                            En mycket spännande länk: http://www.old-coffee-grinders.com/d.../haha-harhaus/

                            Hälsar
                            Staffan
                            Bifogade filer
                            Last edited by Staffan Kvist; 2016-02-04, 10:58.

                            Comment


                            • #74
                              Hej
                              En riktigt "klurig" fråga.
                              Vad är det för måttenhet på den fyrkantiga glaskoppen
                              där kaffet samlas upp?

                              Hela koppen rymmer ca 1 dl....
                              Det går ca 5 kaffemått på 2 av denna enhet dvs på 1 dl...

                              Undrar
                              Staffan
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #75
                                Igår var jag på besök i en annan stad och på en av Röda Korsets Kupanbutiker såg jag en kaffekvarn och tog några bilder för dokumentation. Det blev inget köp.
                                Konstruktionen är lite annorlunda än de kvarnar Staffan visat. Gavlarna, lådan och botten är i trä och så är det en böjd plåt som döljer själva kvarnen och den består av fem räfflade delar på en horisontell axel ut till veven.
                                Vad jag kan läsa på den trasiga etiketten så bör det stå ....ström & Ericsson, Eskilstuna. Jernström & Ericsson? Möjligen kallas kvarnen "Six" eller "Fix"?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X