Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Inte illa pinkat!

    Riktigt kul uttryck med träblandningen, tycker jag! Betsen gifter ihop dem fint, och ränderna på gavlarna blev riktigt dekorativa. Kul lösning med magneterna också! Egen uppfinning? Tror aldrig jag sett något liknande på en kaffekvarn.

    Comment


    • Hej jonasgun

      Tack för de vänliga orden.

      Det är trevligt att sitta och snickra vid köksbordet,
      nu när det är som det är.

      På loppisar hittar jag småskruvar, gängtappar och
      gängsnitt m.m.

      Hälsar
      Staffan

      Comment


      • Hej

        Jag visade en "kombinerad" kvarn förra hösten, tror
        jag. Nå, jag köpte den ändå för jag tyckte att den var
        spännande, trots sitt "utseende"...


        Jag har tagit flera bilder på den nu och tillverkat en
        "vevknopp" då den helt saknade en sådan, Den blev
        ganska lång då den uppvikta delen på veven är lång
        och jag inte ville slipa ner den.

        Jag trodde jag hade visat den igen, en gång efter att
        jag burit hem den, men jag hittar inte det inlägget?

        Vi ser att plåtlådan ser ut att blivit spraymålad en gång
        när kvarnens lock har suttit monterat, därav den morka
        omålade randen överst.


        På undersidan av locket ser vi också att den som en gång
        satt samman kvarnen använt tekniken med "två mellan-
        lägg", som håller fast kvarnverket i locket.

        Jag hittade ett litet fotografi inne i kaffelådan och tänkte
        på flera andra fynd jag gjort i gamla kaffekvarnar. Ja,
        de är som "tidskapslar" med minnen.

        Så vem är barnet på bilden, fantasin rusar iväg....?

        Tillägg: ...förra hösten inte i våras, rättat.

        Hälsar
        Staffan
        Bifogade filer
        Last edited by Staffan Kvist; 2020-12-31, 17:33. Anledning: inte i våras hösten

        Comment


        • Hej

          Lite tidigare skrev vi om att rosta kaffe.


          Nu skall jag berätta, men man måste först koppla
          bort brandvarnaren och det gjorde inte jag.

          Jag hade fått två påsar "gröna" bönor från Hushållet,
          en butik här i Bagarmossen.

          Bönorna kom från det trevliga rosteriet "Stockholm
          Roast" vid Globen.
          We source great coffees, roast them to perfection, and get them to you fresh.   


          Det var ju bra då jag inte åker tunnelbana och nu
          skulle försöka rosta kaffebönor på enklaste sätt, i en
          stekpanna av utländsk import.

          Kaffesorten var Celso & Gertrudes, ganska små
          bönor tycker jag.


          Rostningen gick fort och kanske rostade jag lite
          för länge, till kraftig mörkrost? Inställningen på
          spisen var ca 3 till 31/2 när den väl blivit varm.

          Ja, det gick bra och det var lätt att mala dem. Mörk-
          rostade bönor maler vi lättare.

          Kaffet smakade gott mörkrostat.
          Glöm ej att koppla in brandvarnaren efteråt.

          (Jag lämnar här extra mycket information då det är
          svårt att hitta butiker som säljer "gröna" kaffebönor.)

          Hälsar
          Staffan
          Bifogade filer
          Last edited by Staffan Kvist; 2021-01-08, 17:35.

          Comment


          • Bra Staffan - rosta på!
            Såg i helgen att det såldes en "kaffekvarn" för mer än 800 SEK -och då var kvarnen "bara" en burk! Men märk att bilderna är från Vår Lilla Stad och av Anita Nylund och vår lilla stad i Jie i Gantofta. Och så en internationell variant.
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2021-01-26, 21:23.

            Comment


            • Hej Lars M

              Tack, ja, att rosta kaffe är en helt ny sak för mig.

              Du visar en trevlig burk, att förvara kaffe i.

              Jag har sett en sådan burk bland kaffekvarnarna på
              Tradera, till väldigt högt pris. Så nu när du uppmärk-
              sammat mig på den här och andra eftersökta burkar
              är jag glad, tack.

              Här en länk:


              Tackar och hälsar
              Staffan
              Last edited by Staffan Kvist; 2021-01-27, 13:07.

              Comment


              • Hej

                Nu när det finns lite att göra, funderar jag över "arabiska"
                kvarnar. Ja, de som oftast kan mala så fint som till "arabiskt"
                kaffe.

                Här har tidigare visats en riktigt gammal kvarn, av "dreg":



                och en grekisk av Lars M. :



                Jo, förutom några från mig och en från min bror, den också med
                namnet "GARANTI":




                Den här kvarnen jag vill visa är speciell för den har en gjuten
                kvarnring från en tvådelad gjutform. Det har jag inte sett förut.
                Alla tidigare är nästan uteslutande handsmidda, så den här kvarnen
                är inte så gammal, tror jag. Höjden är 26 cm och diametern 4,3 cm
                och den maler endast till arabiskt kaffe och espresso.

                När jag har försökt läsa på om "arabiska" kvarnar har jag upptäckt
                något ovanligt. Jag tror att det har varit så att för att använda dessa
                äldre kvarnar, från tidigare år, så har de behövts slipas om ibland.
                Sista bilden är ej från den här kvarnen.

                Här en länk, jag vet inte vad som sägs på filmen?
                (Youtube)

                Tarihi Sözen Süper Kahve Değirmeninin sökülmesi temizlenmesi bıçaklarının keskinleştirilmesi ve geri takılmasını bu video ile siz de yapabileceksiniz.*******...


                Kanske kan det förklara en hel del om dessa gamla och ibland
                antika kvarnar?

                En fråga, varför har flera av de handsmidda kvarnringarna ett "hål"
                på sidan? Se sista bilden.

                Tillägg: Fel bild överst först, rättad.

                Hälsar och undrar

                Staffan
                Bifogade filer
                Last edited by Staffan Kvist; 2021-02-20, 22:08. Anledning: Ändra några ord och lade till text...

                Comment


                • Hej

                  Kan det finnas ett nyvaknat intresse för "turkiska" kaffekvarnar?

                  Jag vet inte, men på webbsidan "riktigtkaffe.se", finns det några,
                  som skriver om och som använder sådana, t ex av märket Sözen.



                  I mitt förra inlägg skrev jag att jag nu tror att de som använde,
                  och nu använder sådana kvarnar, "måste" slipa dem ibland.

                  Den kvarn jag vill visa nu är riktigt gammal och stärker mig i
                  denna uppfattning, för vi skall se att den tidigare ägaren har
                  förenklat det hela genom att klippa bort plåten, så man slapp att
                  skruva loss kvarnverket. Skruvarna är verkligen slitna och skulle
                  kanske inte klara av återkommande "skruvande"?

                  Jag tror inte jag visat den här kvarnen tidigare?

                  Den är 29 cm hög och 4,6 cm i diameter och är kanske 100 år
                  gammal. Jag reparerade botten, då den inte kunde stå riktigt.

                  Vi ser att kvarnkärnan och kvanringen är ovanligt långa.

                  Tillägg: Ja, jag skriver "nyvaknat intresse" för vi vet att på 30-talet
                  och senare så fanns intresse för "Orienten" och de flesta tyska till-
                  verkare gjorde sina varianter av "arabiska" kaffekvarnar.
                  (jfr. några av Agatha Christies böcker t ex?)



                  Tillägg 2 : Ändrade från "arabiska" till "turkiska" i det här fallet..?

                  Hälsar
                  Staffan
                  Bifogade filer
                  Last edited by Staffan Kvist; 2021-02-22, 14:59. Anledning: turkiska istället för arabiska i det här fallet

                  Comment


                  • Peter Dienes

                    Inspirerad av Staffans senaste inlägg köpte jag idag en kvarn i mässing för ett par "Astrid" utan att riktigt veta riktigt varifrån den kom. Men det är alltså en tysk kvarn - Original Dienes Pe De och MOKKA. En rak vev och 19 cm hög. Fyra "våningar" med dekor runtom. Väl bibehållen men förhållandevis små behållare för båda omalet och malet kaffe.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Okänd....

                      ...kvarn, tjuvad bild från en loppisbok.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Hej Lars M och prylsnubben

                        Åh, en sådan trevlig kvarn, Lars, ett riktigt fynd. Grattis.

                        Ja, jag tycker det är så roligt att få se just de kvarnarna,
                        som kom fram vid 30-talet i Tyskland och som är inspirerade
                        av de från den Osmanska kaffetraditionen. Jag tror vi glömmer
                        bort den tiden då intresset för orienten var så stort?

                        Länk till Pe De kvarnar:


                        Jag kallar nu de "turkiska" kvarnarna för "kvarnar i Osmansk
                        stil", för att "höra hur det låter"...

                        Tack prylsnubben för bilden på den originella och fina 1800-talskvarnen.

                        Tackar och hälsar
                        Staffan
                        Last edited by Staffan Kvist; 2021-02-28, 17:30.

                        Comment


                        • Hej Lars M

                          Ja, i och med ditt inlägg här ovan, så tittade jag närmare
                          på Pe De´s "turkiska" kaffekvarnar på länken jag visade.

                          De är intressanta, för av de kvarnar jag har så finns fyra
                          stycken med rundade lock, "ihoppressade" och med en vev
                          av mässing. De har många likheter med Pe De´s kvarnar
                          tycker jag. Hur kommer det sig? De har ju mindre likheter
                          med de riktigt gamla, de "antika"?

                          Två av mina "moderna" kvarnar har maskintillverkade kvarn-
                          delar och inte smidda och handslipade, filade.

                          Jag ser också att Pe De´s kvarnar kan ha vevar, som är ledade
                          och som kanske kan vikas ihop och förvaras inuti kvarnen. Det
                          hade jag inte uppmärksammat tidigare.

                          Så nu frågar jag mig var placerar jag dessa mina fyra kvarnar
                          både geografiskt och tidsmässigt? Vi har sett att Albanska och
                          grekiska modernare kvarnar har rundade lock. Jag tror ingen
                          av mina är tillverkade i Tyskland eller ens i närheten? Men det
                          finns en del likheter?


                          Alla fyra maler också till bryggmalet.

                          Tillägg: Jag har en större också med rundat lock och som kan
                          vara äldre, men jag vet inte? Visar den senare....

                          Tackar och hälsar
                          Staffan
                          Bifogade filer
                          Last edited by Staffan Kvist; 2021-03-01, 16:39.

                          Comment


                          • Hej

                            Av mina kvarnar så finns tre stycken som jag placerar
                            efter 1960. Det kan vara fel, men jag tänker på att de
                            kanske kan vara tillverkade delvis också för turisterna
                            i Turkiet?

                            De ser ut som gediget hantverk men är enklare. De har
                            en sak gemensamt, locken. Deras lock består av två delar,
                            en gjuten överdel och en "vanlig" mässingsring. De är
                            ihoplödda och sedan har man lackerat den grå tennlöd-
                            ningen med gul lack.

                            Tidigare visad, en kvarn tillverkad av M. Kayan.


                            Vevarna säljs fortfarande och är tyvärr inte så billiga. Ja,
                            jag skickade ett mail till Sözen och frågade.

                            En av kvarnarna har en gjuten kvarnring har vi sett tidigare


                            De som tillverkade dessa kvarnar hade möjlighet att gjuta
                            delar men inte att pressa metall eller att maskinslipa delar
                            kanske, jag vet inte?

                            De maler endast till espresso och "arabiskt" kaffe.


                            Hälsar
                            Staffan
                            Bifogade filer
                            Last edited by Staffan Kvist; 2021-03-01, 16:37. Anledning: Lade till en länk, tidigare visad

                            Comment


                            • Hej

                              När jag tittar på mina riktigt gamla "Osmanska" kvarnar,
                              så tycker jag att de inte är så olika. Kan det vara så att
                              efter Osmanska tiden så tillverkade man kvarnar runt om
                              i de länderna som ingått och nu började de efter en tid
                              skilja på sig till utseende?

                              När jag tittade på den som jag tror är den äldsta så upp-
                              täckte jag att locket på den också har en gjuten liten skål.
                              Den har en förstärkning inuti också med en platt ring.

                              Den kvarnen är nr tre från vänster.

                              Så, det jag trodde är modernt att göra, att gjuta den lilla
                              skålen, som skall bli locket, är kanske en mycket äldre
                              tradition?

                              Vevarna är av äldre stil.

                              Jag har sett en riktigt gammal Sözenkvarn och den liknar
                              de "klassiska" turkiska i förra inlägget.

                              (Jag har lagt bilderna på min sida ifall någon misstycker)

                              Jag har tittat rumt på Internet och jag vill säga att det finns
                              så många kvarnar från det forna Jugoslavien, Grekland och
                              Albanien(Armenien också) och de flesta har rundat, pressat
                              lock, som i det förrförra inlägget.

                              Hälsar
                              Staffan
                              Bifogade filer
                              Last edited by Staffan Kvist; 2021-03-02, 20:24. Anledning: tidigare, tidigare ändrades till förrförra

                              Comment


                              • Hej

                                När jag fyndade den här kvarnen följde ingen vev med.
                                Den 27 cm hög och diametern är 5 cm. Den är riktigt stor.

                                Jag antog då att den var yngre då den har det "rundade
                                locket", men då jag skruvade isär den visade det sig att
                                kvarndelarna är handsmidda, så kanske är den ändå äldre?

                                Jag vet inte och har ännu inget förslag till datering.

                                Jag har tidigare skrivit att man nog slipade kvarndelarna
                                då materialet oftast ar smidesjärn och inte stål och de slits
                                och kvarnen maler mycket sämre.

                                Jag slipade den här kvarnen och då blev resultatet en så
                                "tungvevad", stor kvarn, men väldigt "effektiv". Ja, det blev
                                så tungt att veva den att jag nu har svårt att hålla den.

                                Att en "effektiv" och "kraftfull" kvarn kan vara svår att
                                hålla med vänsterhanden medans man vevar med höger,
                                finns beskrivet på Internet och att man kan använda t ex
                                en silikonring, som till den verkligt moderna Kinukvarnen:


                                Jag tror att den äldre tekniken hos "Osmanska" kvarnar
                                har sin begränsning. Det är nog svårt att smida och att
                                slipa kvarnringen riktigt bra?(se bilden)

                                Men att mala sitt morgonkaffe med en skinande vacker
                                mässingskvarn är en fin upplevelse, tycker jag.

                                Jag skulle behöva en "längre" vev för att få mer kraft.
                                Nu får kvarnen "låna" en av de andras när jag vill an-
                                vända den.

                                Vi kan på bilderna av kvarndelarna se "smidesskarvarna".

                                Hälsar
                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2021-03-08, 09:40.

                                Comment

                                Working...
                                X