Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Eskilstuna ??

    Tycker mig nästan se ett E och ett ankare, men det är säkert inbillning........

    Comment


    • Eller möjligen Alexanderwerk?

      Nedladdningar Bakgrundsbilder : kaffe, kök, belysning, kvarn, trä-, gammal kaffekvarn, konstgjorda objekt 3125x2764,486354


      En liknande till:
      This Coffee Grinders item by Luckylote has 8 favorites from Etsy shoppers. Ships from Latvia. Listed on Apr 29, 2023
      Last edited by Eskil; 2021-11-19, 17:58.

      Comment


      • Hej H-Å.W, prylsnubben och Eskil

        Ja, jag instämmer med Eskil, att Alexanderwerk
        verkar den mest troliga tillverkaren.

        Ja, med en trekantig etikett, en sådan vevknopp
        och en "skål" med det utseendet.


        De här kvarnarna ser något annorlunda ut, men...

        Vi ser att då fanns även raka vevar, fast jag brukar
        anta att de kom efter kriget.

        Den kvarnen på din länk, Eskil, kan ju vara den.
        Den är sinkad och skulle då vara från just före det
        sista kriget.

        Kan vi inte ana sinkningen under målarfärgen?

        Men men, det fanns många tillverkare i Tyskland.

        hälsar
        Staffan
        Last edited by Staffan Kvist; 2021-11-19, 18:15.

        Comment


        • Prylsnubben:Lustigt att du nämnde ankare, när jag fotade kvarnen så tyckte jag mig se konturerna av ett ankare mellan lådan och det trekantiga märket. Men tänkte att det var inbillning (eller snarare en synvilla pga målningen).

          Nä men titta Eskil där har vi ju en likadan kvarn och kan därför säga att kvarnen med största sannolikhet är tillverkad av Alexanderwerk.

          Staffan: ja den röda kvarnen är Sinkad och toppskivan och botten plattan är skruvad, skruvarna är rundade. Jag tänkte att den nog är från 1930 eller 1940-talet, men det är som sagt alltid svårt att datera

          Bilden Eskil länkade till verkar inte ha en etikett utan trekanten är tryckt direkt på trä (? > satan tänker jag, skulle det vara en etikett så skulle den kanske lossna men överleva Ultratvätt och med lite tur så skulle det gå att rädda den. Men då det verkar vara tryckt direkt på kvarnen vet i katten om det verkligen går..

          Comment


          • Jag mailade en tysk sida och så här lyder deras dom:
            Click image for larger version

Name:	IMG_20211119_131203.jpg
Views:	2
Size:	86,8 KB
ID:	575678
            Kaffekvarn är modell nr 2116, som jag hittade i 1936 års katalog. Trälådan är gjord av bokträ, handtaget och locket är nickelpläterade. I katalogen från 1939 visas denna kvarn med ett lock av rödkornig bakelit.
            Efter kriget tillverkades denna modell inte längre, då användes den ovala företagets logotyp med inskriptionen "Alexanderwerk".

            -Jag lägger till lite bilder som jag tog idag:
            Click image for larger version

Name:	IMG_20211120_122102.jpg
Views:	1
Size:	76,0 KB
ID:	575679Click image for larger version

Name:	IMG_20211120_121956.jpg
Views:	1
Size:	41,8 KB
ID:	575680
            Click image for larger version

Name:	IMG_20211120_121932.jpg
Views:	1
Size:	91,6 KB
ID:	575681

            Jag bad om att få en kopia från 1936 och 1939 års katalog (de jag hänvisade till). Så här såg beskrivning gen ut i de Tyska katalogerna:
            Click image for larger version

Name:	IMG_20211120_171341.jpg
Views:	1
Size:	20,2 KB
ID:	575686
            Last edited by H-Å.W; 2021-11-20, 18:23.

            Comment


            • Hej H-Å.W

              Så roligt att du hittat svaret.
              Att kvarnen är en Alexanderwerk 2118 från 1939.

              Tidigare fick jag ett svar på en fråga, från Alex-
              anderwerk att deras fabrik totalbombades under
              kriget


              Trevligt hälsar
              Staffan

              Comment


              • Ja verkligen Staffan, intressant att du berättade att deras fabrik bombade (likt många andra fabriker och byggnader i Tyskland) under andra världskrigets senare del.
                Jag trodde deras avlånga logotyp var äldre än den trekantiga, den trekantiga har jag nog bara sett och lagt på minnet utan att koppla till något speciellt företag eller ens land.

                Comment


                • Jag passade även på att kolla närmre på kvarnen från Eskilstuna stålindustri. Mekaniken i denna verkar faktiskt vara näst intill tipptopp
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20211120_121856.jpg
Views:	1
Size:	102,9 KB
ID:	575682

                  Click image for larger version

Name:	IMG_20211120_121901.jpg
Views:	1
Size:	103,7 KB
ID:	575683

                  Click image for larger version

Name:	IMG_20211120_122131.jpg
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	575684

                  Click image for larger version

Name:	IMG_20211120_122155.jpg
Views:	1
Size:	62,1 KB
ID:	575685

                  Comment


                  • Alexanderwerk nr: 2116

                    Igår gick jag och köpte den Rödlackade "Alexanderwerk no: 2116" kvarnen. Jag skruvade isär den och la ut alla (lite onödigt många) delar snyggt och fint på en handduk för att visa en så kallad "sprängskiss":
                    Click image for larger version

Name:	IMG_20211126_234324.jpg
Views:	1
Size:	93,5 KB
ID:	575702
                    Jag har lite frågor som troligen någon här kan svara på, varför sitter ett hål i kvarnen mekanik, eller snarare 2 hål.?.
                    Det stora har ju nackdelen att ställskruven går in i hålet och därmed inte har så mycket funktion.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_20211126_234525.jpg
Views:	1
Size:	92,0 KB
ID:	575703
                    Det sitter en tjock fyrkantig bricka under en tunnare rund (?) bricka. Den tjocka har svaga gängor och har alltså varit en fyrkantig mutter och kanske suttit på ställskruven (är så fallet har hålet nötits ordentligt). Click image for larger version

Name:	IMG_20211126_222451.jpg
Views:	1
Size:	93,9 KB
ID:	575704
                    Click image for larger version

Name:	IMG_20211126_222416.jpg
Views:	1
Size:	63,0 KB
ID:	575705Click image for larger version

Name:	IMG_20211126_222428.jpg
Views:	1
Size:	105,9 KB
ID:	575706

                    Jag pratade lite med tanten i kassan efter som att hon frågade mig om jag sett de andra kvarnar a dom har. Jag sa ööö dom?!
                    -Ni har en kvarn till och den är Svensk tillverkad och dessutom bättre skick än denna. Den andra har jag redan köpt  och den var nog från 1880-talet medan den här röda är Tysk och tillverkad någon gång mellan 1937 och 1943, teoretiskt skulle den kunna vara tillverkad 1944 me tillverkaren gjorde då kvarnar helt utan logga på och den här har en trekantig under färgen.
                    Så att jag vill ha den röda för att den är sämst och mest jag kan göra med..
                    Tanten visade mig då en kvarn till som lite anonymt stått i fönstret (medan jag fotade de andra tre!).. En liten vit Tix kvarn.
                    Vid det här laget stod en kvinna och plockade bland lite grejer, hon sa att hon nog skulle skaffa en kvarn också då hon tycker kaffe är kul. Så att.. Jag köpte en kvarn och såg till att en annan kvarn också blev såld, pengar som går till att hjälpa folk i nöd. Så att i det stora hela var dagen lyckad..

                    Lägger till lite bilder med reflektioner och frågor jag fick i huvudet när jag skruvade isär kvarnen:Click image for larger version

Name:	IMG_20211127_113955.jpg
Views:	1
Size:	102,9 KB
ID:	575707

                    Click image for larger version

Name:	IMG_20211127_114445.jpg
Views:	1
Size:	119,9 KB
ID:	575708

                    Och sist men inte minst en liten reflektion på fyra skruvar som nästan visar att kvarnen är tillverkad i en tid då metall faktiskt höll lite lägre kvalitet än "normalt". Dessa skruvar kommer jag tyvärr byta ut mot antingen spik eller liknande men bättre skruv:Click image for larger version

Name:	IMG_20211127_115316.jpg
Views:	1
Size:	114,1 KB
ID:	575709

                    Vill ni att jag lägger ut bilder på hur jag plockar isär kvarnen och skonsamt försöker avlägsna främst den röda färg som man tyvärr lackat kvarnen med?

                    -Jag är lite rädd att jag även blir tvungen att "offra" den trekantiga logga som är så rolig då just den kan göra att man kan datera kvarnen till just 1937-1943 och ska se ut så här (lånad bild från ett Tyskt museum) :

                    Click image for larger version

Name:	IMG_20211127_010149.jpg
Views:	1
Size:	21,7 KB
ID:	575710
                    Last edited by H-Å.W; 2021-11-27, 13:09.

                    Comment


                    • Hej H-Å.W

                      Så trevligt att vi får se den röda kvarnen isärskruvad.

                      Ja, justeringsmekanismen ser ovanlig ut.

                      På Chris hemsida beskriver han några olika sådana.


                      "Halbschalengelagertes Mahlwerk"? Det skulle förklara
                      de runda hålen på bygeln på din kvarn.

                      Din bild nr 2 förstår jag inte, som om den inte borde
                      vara där, den runda grejen vi ser?

                      Grejen på bild 3 ser ut som om den hör dit?
                      Men det som verkar saknas är en "centrering", som
                      borde finnas där, som går in i hålet på kvarnkärnan.

                      Men på bilden (3) så ser skruven i bygeln i bakgrunden
                      ut som om den främre delen inte är gängad?
                      Men om den främre delen är gängad, så skulle där finnas
                      någon hylsa, som kan snurra och som går in i hålet på kärnan.

                      Bild 4 ser jag inte vad det är?

                      Här två kvarnar med med justering.





                      Din frågebild 1, så kan den suttit gängad, men jag tror
                      något saknas. Ibland tappas små delar bort.
                      Jo, det som skulle vara centreringen, som på kvarnen i
                      första länken här ovan.

                      Din frågebild 2, så förstår jag inte heller...

                      En renoverad kvarn


                      Tack för spännande bilder och kvarnen blir nog så fin
                      när den är färdig.

                      Hälsar
                      Staffan
                      Last edited by Staffan Kvist; 2021-11-28, 00:03.

                      Comment


                      • Tack Staffan jag har nog helt missat den sidan på Christians sida 樂.
                        Den här kvarnen verkar ha lite från många av hans modeller (om jag ska vara ärlig).
                        -Vad den INTE har är dock en kula och det ska den nog kunna få (om inte annat så har jag brickor att fylla i tills jag hittar en lämplig kula.

                        Min första tanke var att verken den fyrkantiga muttern eller den stora brickan ska vara till den här kvarnen. Men så svarade du och efter som att kvarnen är i delar så kunde jag lätt ta fram den och titta.
                        Jag tror att jag har förväxlat platsen på muttern. För att när jag tittar på en dålig bild som jag tog innan köpet så.. Nja muttern sitter nog mellan brickan och malmekaniken och inte under som jag tänkte.
                        Click image for larger version

Name:	IMG_20211128_021500.jpg
Views:	1
Size:	119,7 KB
ID:	575718
                        Muttern har nämligen fläns på båda sidorna och vänder jag den rätt så glider den in någom tusendels millimeter I hålet på mal mekaniken. Vänder jag den fel så passar den inte (den flänsen passar dock i brickan). Både maömekaniken och brickan har slitage som kan förklaras med muttern.
                        Att brickan är kupad får nu sin förklaring i och med en kula. Vänder jag brickan rätt så kan en kula inte ta sig ut mer än om ställskruven helt tas bort även om man har en lite för liten kula.. Click image for larger version

Name:	IMG_20211128_021729.jpg
Views:	1
Size:	83,7 KB
ID:	575717.

                        --------------------------------------------
                        När det gäller statusen just nu så.. Först tog jag ett papper och drog en penna över för att kunna se var loggan suttit och hur stor den var. Sen mätte jag den för säkerhets skull skull. Click image for larger version

Name:	IMG_20211127_122611.jpg
Views:	1
Size:	56,8 KB
ID:	575723Click image for larger version

Name:	IMG_20211127_123451.jpg
Views:	1
Size:	55,4 KB
ID:	575724
                        Jag la kvarnhuset i varmt vatten med diskmedel i:
                        Click image for larger version

Name:	IMG_20211127_213938.jpg
Views:	1
Size:	113,0 KB
ID:	575719
                        Så fick den ligga ett tag. Men mitt misstag var att jag la den intressanta biten ner i vattnet. Värmen fick lite av färgen på ena sidan att släppa (krackelerar). Skulle den sida jag haft ner i vattnet så kanske loggan skulle vara hel nu (vem vet). Men så blev det inte..
                        Click image for larger version

Name:	IMG_20211127_214150.jpg
Views:	1
Size:	103,5 KB
ID:	575720
                        Jag har skrubbat och skrubbat med disksvamp. Och pillat, dragit och tryckt med spackelspade.
                        Click image for larger version

Name:	IMG_20211127_230717.jpg
Views:	1
Size:	115,0 KB
ID:	575721
                        Det tar tid men går. Men som sagt det kommer ta sin lilla tid.
                        Click image for larger version

Name:	IMG_20211127_235358.jpg
Views:	1
Size:	133,6 KB
ID:	575722

                        Comment


                        • Hej H-Å.W

                          Det är trevligt att följa ditt arbete, tack.

                          Så det är en kula som saknas, om jag förstår rätt?

                          Jo, små kulor har jag också fått lägga till eller byta
                          om de saknats eller varit för rostiga.

                          Och nu tar du bort den röda färgen.

                          Tack för bilder, spännande.

                          Trevligt hälsar
                          Staffan

                          Comment


                          • Ja jag håller på att ta bort färgen. Vanligt vatten med Yes diskmedel funkar ganska bra. Men att lossa kvarn husets botten var ett misstag.
                            -Jag borde veta bättre kan man tycka då jag faktiskt är "finsnickare" i grund och botten...
                            Ena sidan vred sig så att jag fick koka upp vatten, i med kvarn huset och sedan ta upp det och trycka biten så att den gled i sminkningen igen. Kvarnens låda tappade botten.
                            När jag trodde allt var frid och fröjd satte jag tillbaka den vita ringen där bönorna ligger och blir malda, jag tyckte att jag torkade den noga men.. Döm av min förvåning färgen släppte:
                            Click image for larger version

Name:	IMG_20211128_124833.jpg
Views:	1
Size:	153,2 KB
ID:	575725
                            Så att jag får helt enkelt benda loss den igen, ta upp den på jobbet och måla den vit igen. Tänk om all annan färg släppte lika lätt.
                            Click image for larger version

Name:	IMG_20211128_130441.jpg
Views:	1
Size:	81,3 KB
ID:	575726
                            Men för er som gjort mitt misstag eller har en vriden kvarn, koka upp vatten lägg i kvarnen och låt den koka lite. Ta sen upp den och tryck ihop den och låt den sedan stå i press ett tag. Spika eller skruva sedan ihop kvarnen igen..
                            - Nu när färgen är väck så förstår jag varför den målades. Min jisses vem skulle kunna tro att detta trä är från slutet av 1930 till början av 1940-talet..

                            Jag menar kvarnen skulle kunna vara min mormor (hon föddes 1938)..

                            Comment


                            • Hej H-Å.W

                              Jag får ju inte så många matgäster i dessa tider,
                              så i köket har jag en liten Black and Deckerbänk.

                              Där har många lådsidor suttit i press. Jag brukar
                              nästan alltid betsa trät svagt innan jag lackar.
                              Tyvärr är det svårt att köpa den bästa lacken, som
                              jag tycker är Polerlack eller cellulosalack.

                              Här en riktigt besvärlig kvarn:



                              Intressant att följa dig.

                              Hälsar
                              Staffan

                              Comment


                              • Ja den såg lite jobbig ut, men oj va fin den blev. Schellack skulle jag nog valt om jag inte kunde ta upp saker på jobbet och sprutlackat. Nackdelen är att den lacken inte blir blank utan isf måste vaxas.
                                Men Schellack är en naturlig lack vars flarn löses upp i sprit. Vilket har sina för och nackdelar.
                                När jag gick Hantverks programmet gjorde jag en bardisk som blev förstörd när jag tog studenten. En ölflaska och en snusdosa glömdes på en fläck och morgonen efter var det för sent, satt som sten i backen..
                                Men en kaffe kvarn blandar man sällan grogg i tänker jag.

                                Comment

                                Working...
                                X