Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej

    Den här kaffekvarnen köpte jag av Fredrik på Hötorget. Den är mycket ovanlig och jag har endast sett en liknande på Internet.
    Den är tillverkad i Tjeckoslovakien, men jag har ännu inte kunnat hitta någon tillverkare.​

    Den är lika hög som den kvarnen av koppar som jag visade nyligen men diametern är större och den är av mässing med kanske
    lite extra zink. Höjden är ca. 22 cm. När jag först såg den i en låda med mässingssaker, som t ex turkiska kaffekannor antog jag att
    den var tillverkad i Turkiet eller från området där omkring. Tekniken i kvarnen är mycket lik den som i de "Osmanska" kvarnarna.​

    Click image for larger version

Name:	tjeckisk1b.jpg
Views:	68
Size:	51,9 KB
ID:	745488

    Click image for larger version

Name:	tjeckisk2c.jpg
Views:	54
Size:	52,0 KB
ID:	745489

    Click image for larger version

Name:	tjeckisk4.jpg
Views:	52
Size:	43,3 KB
ID:	745490


    Click image for larger version

Name:	tjeckisk7a.jpg
Views:	52
Size:	50,5 KB
ID:	745491

    Click image for larger version

Name:	tjeckisk3.jpg
Views:	49
Size:	27,5 KB
ID:	745492

    Click image for larger version

Name:	tjeckisk8a.jpg
Views:	52
Size:	53,1 KB
ID:	745493

    Tidigare har jag skrivit om en kvarn från tillverkaren Bratri Ouhrabkove i Tjeckoslovakien, men nu Tjeckien : https://www.precisensan.com/antikfor...863#post415863

    Jag skall skicka en fråga till det företaget, som nu har startat tillverkningen igen. Kanske känner någon där igen den här kvarnen: https://lodos.info/

    Den maler synnerligen bra, 7 gram bönor med ca. 17 vevsvängar till bryggmalet .

    Hälsar
    Staffan​

    Comment


    • Hej

      Den här kvarnen hittade jag hos "Möjligheternas Hus" i Skarpnäck, men inte i rummet för köksartiklar utan i ett rum
      iordningställt nu till Påsk med påsksaker. Den är vitmålad och med målade dekorationer. Kan den vara vit som original
      och att någon senare ägare har målat dit dekorationerna? Jag är osäker på om man har målat om hela kvarnen?
      Jag tror den är tillverkad av Peter Dienes och kanske i deras fabrik i Holland?

      Click image for larger version

Name:	pe_de1d.jpg
Views:	51
Size:	45,4 KB
ID:	745552

      Click image for larger version

Name:	pe_de2c.jpg
Views:	43
Size:	63,6 KB
ID:	745553

      Click image for larger version

Name:	pe_de5f.jpg
Views:	42
Size:	61,0 KB
ID:	745554


      Click image for larger version

Name:	pe_de7f.jpg
Views:	40
Size:	30,6 KB
ID:	745555

      ​Vi ser att kvarnverkets räfflor är lite grövre än samtida kvarnar från KYM och från Zassenhaus, ingen "mokkakvarn"?.
      Den maler bra 7 gram bönor med 16 vevsvängar till bryggmalet. Den är inte så sliten.​


      Click image for larger version

Name:	pe_de8c.jpg
Views:	39
Size:	26,0 KB
ID:	745556

      Justeringen för kaffegrovleken har en kula.


      På Chris hemsida ser vi en liknande kvarn, som inte är målad vit utan i bokträ från omkring 1960 https://www.old-coffee-grinders.com/dienes/dienes-250/

      Vi ser att den kvarnen hos Chris har en "kaffelåda" av metall istället. Den kvarnen skall dessutom vara tillverkad av Dienes
      fabrik i Breukelen​.

      Så det finns nu flera frågor. Kan Dienes t ex ha tillverkat en helvit kvarn på 60-talet, för jag tror några andra tillverkare har
      gjort det. Jag skickar en fråga till Chris. Borde jag måla om den eller ta bort den vita färgen och dekorationerna?

      Undrar och hälsar Glad Påsk
      Staffan​

      Comment



      • Hej

        När jag hittade den här kvarnen så avfärdade jag den först med att: "ja, någon har målat om en "Eskilstuna Stålindustri", men
        så började jag titta närmare på den och såg att den var målad innan de spikat ihop den och det tyckte jag var konstigt.
        Jag har hittills tänkt, att på de här "dekorationsmålade" kvarnarna skulle målningen endast företälla imiterat trä. Men målningen
        på den här kvarnen kan ju inte med bästa vilja i världen föreställa trä, så då skulle de i verkstaden även målat "dekorativt" i flera
        andra färger också? Detta innebär ju också att om kvarnarna är handmålade är nästan alla lite olika?​

        Click image for larger version  Name:	eskilstuna_stal_gron1.jpg Views:	0 Size:	46,1 KB ID:	745578

        Click image for larger version  Name:	eskilstuna_stal_gron2a.jpg Views:	0 Size:	54,2 KB ID:	745579

        När jag tittar på mina andra kvarnar från Eskilstuna Stålindustri från samma tid, av plåt, med liknande vevar och som inte ingår i
        den "Gulgröna serien" upptäckte jag att de alla har mörkbrun färg som dekorationsfärg. Jo, men det var ju flera verkstäder i
        Eskilstuna, som vid den tiden också använde brun "dekorfärg", så den bruna färgen i sig var ju inte unik.​


        Click image for larger version  Name:	strom_och_co_brun.jpg Views:	0 Size:	38,2 KB ID:	745580

        Kvarn från Ström & Co, som företaget hette från början och som har en helt annorlunda vev och vi ser att de målade
        plåtkvarnar redan då, på liknande sätt?​

        Click image for larger version  Name:	eskilstuna_stal_gul.jpg Views:	0 Size:	37,0 KB ID:	745581

        Click image for larger version  Name:	eskilstuna_stal_orange.jpg Views:	0 Size:	36,8 KB ID:	745582

        De här två kvarnarna har vevar som finns hos kvarnar från Eskilstuna Stålindustri , dvs. inte så rundade som vevarna från den
        tiden då verkstaden bar namnet "Jernström & Ericsson Metallvarufabrik". De kan då vara från 1924 fram till att verkstaden startade
        den "Gulgröna serien" på 30-talet, kanske?​

        Länk till Gulgröna serien på min webbsida : https://www.vernissage.nu/verni/lopp...n/gulgrona.htm

        Click image for larger version  Name:	vevar_esk_stal3a.jpg Views:	0 Size:	53,8 KB ID:	745583

        Här en bild på de olika vevar jag har från denna verkstad på både kvarnar i plåt och av trä.

        Hälsar
        Staffan​





        Last edited by Staffan Kvist; 2024-04-03, 15:53.

        Comment


        • Tack Staffan! Alltid lika trevligt att följa dina inlägg och bilder.
          Jag var ute på nätet och letade efter något helt annat men hamnade på Järnhandlarens hus på Skansen i Stockholm. Där visas en väggkvarn från Rörstrand 1940-tal. Men glaslåda saknas och tillverkare av kvarndelar likaså...Gjorde Rörstrands fler modeller? https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnhandlarens_hus
          Eller är det ens Rörstrand...?
          Last edited by Lars M; 2024-04-04, 16:03.

          Comment


          • Hej Lars M

            Tack.

            När jag tittar på länken i ditt inlägg blir jag förundrad. Jag tror inte att Rörstrand tillverkade några kaffekvarnar men kanske
            gjorde de några porslinsbehållare till dem. De här porslinsbehållarna tror jag Gustavsberg tillverkade och att EME
            Eskilstuna-Magasinet sålde vidare. De är i samma storlek som porslinsbehållaren till kvarnen i länken..​

            Click image for larger version  Name:	priskurant _1039.jpg Views:	0 Size:	99,0 KB ID:	745587

            Click image for larger version  Name:	eskilstuna_vagg.jpg Views:	0 Size:	49,4 KB ID:	745588

            Jag tror att den kvarnen som visas i länken är den här, fast färgen på kvarnen i länken har kraftigt färgstick i blått.
            Ser vi på veven så är det den som Eskilstuna Stålindustri har till sina senare väggkvarnar. Så det är nog de som också
            tillverkat hela kvarnen, men jag vet inte om de gjutit kvarnverket, som är av gjutjärn.

            Jag skall titta efter om där finns någon stämpel på behållarens baksida...

            Hälsar
            Staffan​
            Last edited by Staffan Kvist; 2024-04-04, 22:40.

            Comment


            • Hej Lars M

              Jo, jag tittade efter vilken märkning de porslinsbehållarna har, som jag funderade över och det är bara en som är bekant,
              den från Gustavsberg.​

              Click image for larger version

Name:	porslin1a.jpg
Views:	25
Size:	51,5 KB
ID:	745593

              Click image for larger version

Name:	porslin3.jpg
Views:	22
Size:	42,5 KB
ID:	745594

              Förstorade bilder infällda

              När jag skrev i förra inlägget att jag inte vet om Eskilstuna Stålindustri har gjutit kvarnverket menar jag att det kan finnas
              flera förklaringar. Jo, minst två andra verkstäder tillverkade väggkvarnar med "väldigt lika" kvarnverk. Så kan det vara så att
              ett gjuteri i närheten göt kvarnverken till flera verkstäder eller tillhandahölls gjutformar till verkstäderna? Jag vet inte.​

              Hälsar
              Staffan

              Comment


              • Hej

                Efter att jag mer noggrant jämfört och studerat veven till den "gröndekorerade" kvarnen i tidigare inlägget, måste jag berätta
                att jag tycker att den är ett gränsfall mellan kvarnar med vevar från "Jernström & Ericsson" och Eskilstuna Stålindustri.
                Jo, den kan mycket väl vara från den tiden då verkstaden hade det tidigare namnet. Veven är kanske lite mer s-formad.​

                Men nu återvänder vi till inlägget nyligen om Peugeotkvarnen i EX-serien.
                I det inlägget beskriver jag problemet med hylsan av aluminium och hur lätt den blir sliten och inte kan låsa justeringsbrickan.
                Ja, detta gör att den snurrar runt och kaffet mals till grövre. Men jag funderade på hur det kom sig att de senare valde ett så
                mjukt material som aluminium, för när vi ser efter bland kvarnarna i ex-serien så har faktiskt en tidigare modell en hylsa av järn.

                Cenedese har tidigare visat en sådan kvarn här: https://www.precisensan.com/antikfor...412#post441412

                Men om det nu är så att det skall fungera med en hylsa av aluminium och den inte skulle "slitas sönder" om man använder hylsan
                rätt, så skulle ju en trasig hylsa kanske gå att reparera? Ja, jag gjorde ett försök med lite tjockare aluminiumplåt där jag mejslade
                ut en kantig öppning i form av en "mutter". Då de faktiskt har valt materialet aluminium så skulle den reparerade hylsan inte
                utsättas för någon större kraft tänkte jag. Jag skulle kunna "limma" fast den nu rundade lilla aluminiumplåten, som har en öppning
                för muttern. Jag använder Superglue. Jag har provat och det ser ut att fungerar för det är ju ingen större kraft som påverkar den.​

                Click image for larger version  Name:	peugeot_reno3.jpg Views:	0 Size:	41,1 KB ID:	745596

                Click image for larger version  Name:	peugeot_reno1.jpg Views:	0 Size:	46,7 KB ID:	745597

                Click image for larger version  Name:	peugeot_reno4b.jpg Views:	0 Size:	35,1 KB ID:	745598

                Skulle problemet varit att de som ville ställa om grovleken varit oförsiktiga och inte tryckt ner hylsan ordentligt utan bara
                "skruvat och skruvat...."?​

                Undrar
                Staffan​​

                Comment


                • Tack för fina bilder på både front och rygg av tre kaffebehållare i porslin! Den i grönt till vänster är ju lik den från Skansen som jag länkade till men i blått. Typsnitt med små gluggar i bokstäverna K, a och e stämmer ju väl! Bokstaven B på ryggen har ju en större "rundel" nertill än upptill. Öppningen för fäste av skruv, spik eller krok är rundad överst. Kan det vara ledtrådar? Jag tvivlar på att Rörstrand skulle vara tillverkare utan att sätta ut varumärket...? Wikipedia har ju inte alltid rätt till 100 procent! Och att besöka Skansen för varken allsång eller björnar utan kaffekvarnar låter väl sig inte göras...

                  Comment


                  • Hej Lars M

                    Det är intressant.

                    Jag tror kvarnen i Wikipedia har fel färg och skall vara gulgrön. Kanske kan man fråga dem på Skansen i Järnhandlarens hus
                    om där finns någon väggkvarn och vilken färg den har. Den färgen har jag aldrig sett.
                    Fel kan uppstå vid fotograferingen eller vid bildredigeringen, kanske. Vi får se....

                    Hälsar
                    Staffan

                    Comment


                    • Hej Lars M

                      Jag har skickat ett frågemail till Skansen och hoppas på svar.

                      Men, och det är märkligt, jag hittar samma kaffekvarnsbild hos Wikipedia om Rörstrand:

                      Så nu får jag kontakta Rörstrands museum också...

                      Hälsar
                      Staffan
                      Last edited by Staffan Kvist; 2024-04-08, 11:40.

                      Comment


                      • Hej Lars M

                        Nu har jag grubblat hela degen och blivit osäker. Tänk om den finns i blått och någon ljus vit färg?

                        Men jag har svårt att tro att Rörstrand har gjort kvarnen. Vi väntar på svar.

                        Hälsar
                        Staffan

                        Comment

                        Working...
                        X