Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekvarnar, andra kvarnar och kaffe-mortlar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kul med många kvarnar! Jag vred på bilden
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
      Hej Carlj

      Tack, tack, en sådan trevlig bild. Var har du sett samlingen?
      Är det en samlare, kan man komma i kontakt med henne eller
      honom?

      Kvarnarna är till större delen från Sverige på bilden. sedan är
      det flera franska kvarnar och endast några tyska.

      En intressant bild och säkert vill "alla" vet mer och var.

      Tackar och hälsar
      Staffan
      Absolut, jag såg dom här

      Comment


      • Kvarn i sten.....

        ...undrar om denna stenkvarn även den är till för kaffe,
        den fanns nedanför de andra kvarnarna på Nacka hem-
        bygdsmuseum.
        Bifogade filer

        Comment


        • Hej prylsnubben

          Tack för så trevliga bilder. Överst en efterlängtad "kaffekrossare"
          eller "kojkvarn". Kan stenkvarnen användas till att
          mala kaffe?

          Vi kan läsa att historiskt sett så fanns det en hel del
          stenkvarnar i svenska gårdar och då där det var långt
          till kvarnar för att mala säd mm. se länk:


          och


          De tillverkas fortfarande se länk


          De används förmodligen nu för tiden mer till hälsokost,
          men jag skall söka efter om det finns någon koppling
          eller användning för att mala kaffe. Det kan vara intressant
          tycker jag. Jo, det finns bilder, se länk:


          Jag har gjort en snabbguide för svenska kvarnar, ja en pdf-fil
          Länk: http://vernissage.nu/svenska_kvarnar.pdf

          Tackar och hälsar
          Staffan
          Last edited by Staffan Kvist; 2018-05-12, 06:43.

          Comment


          • Jättefin sammanställning av kvarnarna Staffan, en stor eloge för Ditt fina arbete.
            Vad beträffar "stenkvarnen" på min bild så är den ju helt klart från tiden långt före
            hälsokostens inträde bland allmogen, dessutom alldeles för liten för att mala säd på.
            Den är väl ca 40cm i diameter och med handtaget (järntenen) går överdelen alldeles
            utmärkt lätt att dra runt för malning. Problemet är väl att få upp det malda om det
            nu är kaffe eller något annat.

            Comment


            • Här är två kvarnar som jag inte vet vad dom användes för
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Jättefin sammanställning av kvarnarna Staffan, en stor eloge för Ditt fina arbete.
                Vad beträffar "stenkvarnen" på min bild så är den ju helt klart från tiden långt före
                hälsokostens inträde bland allmogen, dessutom alldeles för liten för att mala säd på.
                Den är väl ca 40cm i diameter och med handtaget (järntenen) går överdelen alldeles
                utmärkt lätt att dra runt för malning. Problemet är väl att få upp det malda om det
                nu är kaffe eller något annat.
                Som Staffan säger, det här är en typisk handkvarn för säd. De brukar inte vara så stora, vanligen har de ju varit för husbehov och det skall gå att orka veva runt den för hand. Handkvarnar var ganska utbredda fram till 1600-talet när man med skatt per medlem i hushållet för alla som inte använde kvarnar fick igång kvarnbyggandet. Sedan permanentade man ändå skatten för alla hushållsmedlemmar som mantalsskatt men då var redan kvarnar ganska vanliga. Men handkvarnar har ändå funnits kvar som komplemment på de flesta håll i landet, 1700-talskvarnar upplever jag dock som mycket vanligare än 1800-talskvarnar.

                Comment


                • Jag tror Dig men det kan inte bli så stora bak av den mängden mjöl,
                  kanske man malde sig lite rågmjöl till en tallrik rågmjölsgröt istället.

                  Comment


                  • Glömde bort att skriva, det brukar finnas en tappränna ibland mer påtaglig med en skål nedanför för det färdigmalda mjölet, tycker det ser ut som tapprännan sitter närmast mot kameran. Och visst, det var nog inga stora mänder mjöl som maldes och nog lär det ha varit mestadels rågmjöl som maldes.

                    Comment


                    • Hej nobe

                      Tack för fina bilder och visst är väl båda Husqvarna?
                      Har de någon märkning med nummer?

                      En svarta modell har vi tidigare uppmärksammat
                      i inlägget 38 länk: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post256413

                      ...ja, som kaffekvarn. Den finns även angiven som kaffe-
                      kvarn hos samlare i Tyskland, se länk 4:dje nedåt och
                      då bland gjutjärnskvarnar: https://www.old-coffee-grinders.com/...aus-gusseisen/
                      Jag tror den kvarnen har nr 4A och inte AA, som Chris skriver.
                      Den vita kvarnen verkar ha samma form, som den på
                      den tyska sidan. Har den inte samma märkning en stjärna?

                      Bild på annan tysk "kvarnsida" med där, svårfunna svenska gjutjärns-
                      kvarnar, länk: http://vernissage.nu/kvarnsida.jpg från sidan


                      Jag har skrivit mail till Husqvarna museum, för att få mer
                      information. För som de berättade att den svarta, kunde
                      man kanske också benämna allroundkvarn, då man malde
                      flera andra produkter med den, ja t ex malt.

                      Tänk om den svarta och den vita är nästan lika, så när som på
                      "tratten", rund och oval? Kan de vara två olika storlekar och
                      då nummer. Vi har tidigare stött på storleken 4, på en gjut-
                      järnskvarn ovanpå en trälåda. se länk: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post269104
                      Kanske tillverkades de i både svart och vitt?

                      Jag vet för lite om Husqvarnas kvarnar, men när jag fått
                      svar skulle jag jämföra den med en kvarn från Klafreströms
                      bruk, som jag "spanat" in på tradera. Jag har fått kontakt med
                      ägaren. Jag har även i det fallet mailat Hembygdsföreningen
                      i närheten, om kaffekvarnar därifrån och väntar nu på svar .

                      Så den svarta benämns väl kaffekvarn och den vita, osäkert.
                      Kanske kan man mala kaffe i båda?

                      Anm. Jag har gjort tillägg nu på söndagsmorgonen

                      Hälsar och tackar
                      Staffan
                      Last edited by Staffan Kvist; 2018-05-13, 16:34.

                      Comment


                      • Hej prylsnubben och FBQ

                        Tack, tack för intressanta synpunkter och information.

                        Jag får väl säga att jag var näst intill ovetande om de
                        här stenkvarnarna och den tid de förekom. Jag hade
                        nog en dimmig föreställning om deras historia. Men
                        stenkvarn som kaffekvarn, tror jag jag sett på Internet
                        för något år sedan i samband med sidor som "Riktigt kaffe.se"
                        m. fl.
                        Stenkaffekvarnar läste jag någonstans, ansågs "snobbigt".

                        Hälsar
                        Staffan

                        Comment


                        • Hej

                          Min trevlige bror har återigen köpt en ovanlig
                          kaffekvarn. Min bror letade tillslut också reda på
                          dess namn och skickade de här bilderna. Den är
                          tillverkad i södra Tyskland i staden Triberg, i
                          Schwartzwald och den heter då följdriktigt
                          Schwarzwaldmühle.

                          Jag tror den är ovanlig för på Internet finns så få
                          uppgifter om dessa kvarnar. Den är tillverkad av
                          företaget Hollmann. Det finns en liknande och kanske
                          yngre på Chris hemsida:
                          Mit dieser Homepage möchten wir unsere kleine Sammlung vorstellen, aber auch für Interessierte Tipps und Tricks in jeder Hinsicht des Mühlensammelns geben


                          Lådans storleken är på höjden 12,8 cm och dess bredd
                          11,2 cm. Den har nummer 53605.

                          Den har en ovanlig lösning för justeringen av malningen,
                          en skruv på veven, en tekniskt lösning vi annars endast
                          hittar på väggkvarnar. Dessutom har kaffelådan en
                          ovanlig form. Vi kan notera att de senare av dessa
                          kvarnar kan ha inpressat namn på veven.
                          Kan den här vara tillverkad på 20-30-talet?

                          Hälsar
                          Staffan
                          Bifogade filer
                          Last edited by Staffan Kvist; 2018-05-17, 17:33.

                          Comment


                          • Hej

                            Det tillverkades många kvarnar vid svenska järnbruk
                            och senare kanske gjuterier, men de är ofta tyvärr utan
                            stämplar eller signaturer. De kan vara från tiden 1800
                            fram till början av 1900-talet. Ja, jag tror vi ser ganska
                            många okända kvarnar om vi googlar.

                            För en tid sedan såg jag på Tradera, en stämplad kvarn
                            i gjutjärn och självklart kontaktade jag säljaren med frågor.

                            Jag fick kontakt med säljaren Ursula Belwin och tillstånd
                            att presentera kvarnen här i forumet. Den tillverkades vid
                            Klafreströms bruk och jag googlade och såg att järnbruket
                            grundades år 1736 av löjtnanten Lars Silfversparre. Det ligger
                            vid Mörrumsåns övre del mellan Enghultsjön och Norrsjön.

                            Den är vackert bemålad kanske från början eller efter en tid.
                            Jag skrev också ett mail till Eva Johansson i Nottebäcks hem-
                            bygdsförening, som finns nära Klavreströms bruk och jag
                            väntade på svar...

                            Bildera här är tagna av Ursula Belwin och jag tackar så för
                            hennes fina bilder och vänlighet.

                            Hälsar och tackar

                            Staffan
                            Bifogade filer
                            Last edited by Staffan Kvist; 2018-05-27, 20:38.

                            Comment


                            • Hej

                              Jag fick svar från Eva Johansson i Nottebäcks hem-
                              bygdsförening, med både text och bilder, efter att
                              hon hade besökt Klavreströms bruksmuseum.

                              Eva Johansson skickade bilder på den enda kaffe-
                              kvarnen som fanns där och på en priskurant från kanske
                              1901 och de blad som behandlar kvarnar mm.

                              Vi får nu en viss datering och märkligt nog när vi jämför
                              med kvarnen från Brevens Bruk så tillverkades de även
                              en bit in på 1900-talet. Se inlägget om Brevens bruk:


                              Jag vill verkligen tacka Eva Johansson för hennes arbete och
                              bilder samt Nottebäcks hembygdsförening.

                              Det är spännande att nu kunne förstå mer om tillverkningen
                              vid den tiden och då också vid gjuterier.

                              Som kuriosa nämner jag att en annan tillverkning fortfarande sker
                              under namnet Klafreströms bruk, när Stålgjuterit bildades 1998, via
                              en fusion mellan Klarviks stålgjuteri och Klafreströms Stål, men nu
                              i Klarvik.

                              Kan den "kvarnen" längst ner till vänster i priskuranten, sidta bilden,
                              vara till för att göra korv...fylla korvskinn med?

                              Tackar och hälsar
                              Staffan
                              Bifogade filer
                              Last edited by Staffan Kvist; 2018-05-27, 20:40.

                              Comment


                              • Hej

                                Jag skrev kanske "luddigt" om ...annan tillverkning, här
                                ovan. De tillverkar inte kaffekvarnar vid Klavreströms
                                bruk numera.

                                Här en kvarn från P. D., vilket blir PeDe eller Pe.De. några
                                år senare. Hela namnet på tillverkaren är Peter Dienes och
                                fabriken låg i Remscheid, se karta. Här en länk till Chris sida:
                                Mit dieser Homepage möchten wir unsere kleine Sammlung vorstellen, aber auch für Interessierte Tipps und Tricks in jeder Hinsicht des Mühlensammelns geben

                                Den här kvarnen är riktigt gammal och vi ser att Chris på sin
                                hemsida inte har någon i sin samling eller en så gammal namn-
                                skylt.

                                De var en av de absolut största tillverkarna i Tyskland.

                                Kvarnen var i ett otroligt dåligt skick och säljaren, kunde inte
                                berätta mer än att hon fått den av en väninna i Huddinge.

                                Det är inte så roligt att ha riktigt dåliga kvarnar hemma om
                                de ej har en historia, så jag beslöt mig för att "fixa" till den.
                                Alla delar fanns, nästan, så jag tänkte limma och slipa, byta
                                några skruvar till mässings och ta bort massa rost. Men det
                                är inte så konstigt kanske, att den var i så dåligt skick, då den
                                skulle vara tillverkad före år 1900.

                                Kvarnen är 25 cm hög upp till överst på vevknoppen och
                                lådan är 12,5 cm hög.

                                Kanske är namnplåten något för samlare att diskutera? En
                                samlare av endast Peter Dienes´kvarnar hävdar att de aldrig
                                är målade. Men här ser vi en målad....

                                På fjärde bilden ser vi när den är limmad och slipad.
                                Sista bilden visar när den är nästan färdig. En annan
                                vevaxelknopp skulle det vara kanske?

                                Jag tycker det är intressant att jämföra svenska kvarnar med
                                europeiska, vid den tiden, dvs. före 1900 och fundera över att
                                det var ungefär då kaffekvarnstillverkningen startade i Eskilstuna.
                                Ja, vi ser att den här modellen med sin "skorsten" aldrig kom
                                till Sverige. Inuti ser den ganska traditionell ut, ja som de flesta
                                tyska också efter den tiden.

                                Hälsar
                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2018-06-01, 17:54.

                                Comment

                                Working...
                                X