Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Vilken är världens genom tiderna mest exklusiva bil?

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019

Rolls Royce

Att svära i kyrkan är inget värre brott, men att säga att en Bugatti är ful.... Skämt åsido - själv gillar jag inte utseendet på Bugatti Veyron.

Lite mer om modell 57SC Atlantic: Designad av Jean Bugatti (Ettores son) och Joseph Walter. Prototypen byggdes i elektron, en legering av magnesium, aluminium och zink. Starkt och lättare än aluminium, men gick inte att svetsa. Därför fick man nita ihop bilen. Senare, när bilen gick i produktion använde man aluminium i karossen, men behöll nitarna. Man tyckte nog att det var en annorlunda och designmässigt "häftig" detalj, ungefär som nitar på våra jeans. Flygplanen nitades ihop, så det var den tidens "high tech". Prototypen finns inte mer - kanske gick den upp i rök.

En annan bil, som bör betecknas som exklusiv är Rolls Royce 15hp, 1904. Ett exemplar finns kvar. 15 hk (som modellnamnet talar om), 3 cylindrar och en topphastighet på c:a 60 km/h.
    Namn:  RR15hp1904.jpg
Visningar: 51
Storlek:  61,8 KB

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Elektron minns jag som namnet på en guld/silver-legering i det gamla Egypten. Denna äldre betydelse hade inte varit helt orimlig med tanke på bilens pris, fast då hade de ju kunnat löda skarven. ☺

Jag googlade på Bugatti Veyron, och min första tanke när jag såg bilderna var en asfaltsbubbla. Sen såg jag Wikipedia-texten, "... tillverkad sedan 2005 av Volkswagen som äger Bugatti-märket ..." Aha, då tänkte jag väl inte helt fel!

Jag har faktiskt aldrig varit svag för sportbilar. Det började väl med leksaksbilarna (typ Matchbox); jag hade bl a en gul Porsche, men tyckte bara att den var platt och konstig jämfört med de andra bilarna. Ingen i min familj var/är bilintresserad så jag fick inte lära mig vilka bilar som var fina/dyra/häftiga och inte. Kort sagt, min smak må vara tveksam men den är i alla fall min egen. 
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2020-01-15 klockan 12:07.

Reg.datum
    okt 2019

Jaguar E-type

Bugatti Veyron, en "asfaltbubbla" med topphastighet på drygt 400 km/h. Undrar om ens Herbie hade klarat det...

En bil, som har kallats den vackraste någonsin, är Jaguar E-type. Exklusiv är den inte, t. o. m. jag skulle ha råd att köpa ett par stycken. Den tillverkades 1961 - 1975. Flertalet bilar var försedda med en rak 6-cylindrig motor på 3,8 eller 4,2 l och 265 hk, men 1971 - 1974 tillverkades en modell med V12 -motor på 5,3 l och 272 hk.
    Bilden visar en E-type från 1966.

Namn:  jaguaretype1966 (5).jpg
Visningar: 40
Storlek:  55,4 KB

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Världens vackraste katt har ju E-type kallats och jag instämmer!
    Här RR x 3 och igen från Ullmans bok. Givetvis hade Axel Wenner-Gren Rolls Royce. Här en Phantom II och hans sista Silver Wraith från 1957. Silver Wraith hade även Torsten Kreuger men från 1947.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Reg.datum
    nov 2018
    Trevligt med fler bilder, Lars! Jag gillar att britterna fortsatte göra bilar med dubbelkrökta ytor och fina linjer i tider när jänkarna snarast liknar pappmodeller av bockad plåt!

Härom året såg jag en fin bil på Ikeas parkering, efter att ha tittat på bilder tror jag det var en Jaguar Mark X eller så. Den hade inte den typiska huvkråkan, utan bara en platta med ett grinande kattdjurshuvud (tidvis krav för att det ger mindre skador på fotgängare, tror jag). Jag brukar försöka ta registreringsnummer när jag ser en bil jag undrar över, och slå upp den på www.biluppgifter.se , men vi hade bråttom hem så jag glömde.

Reg.datum
    okt 2019

Car of the town

Ett par exempel på hur man kunde tycka att bilar skulle se ut. Först en Cadillac Coupe de Ville, 1959. 325 hk, 5,7 m lång och 2 m bred:

Namn:  cadillac coupe de ville -59 (6).jpg
Visningar: 23
Storlek:  99,2 KB

Så en Seebring Vanguard Citicar; tillverkades 1974 - 1977 (den blev ingen succé precis). 4 - 6 hk, 2,5 m lång:

Namn:  Citicar (2).jpg
Visningar: 23
Storlek:  62,8 KB

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Som av en händelse råkade tidskriften FART (1956-1964) med julnummer 12 från 1956 komma för mina ögon. Där såg jag en recension av Mercedes 320 Cab från 1937. Det finns säkert bättre bilder på nätet men jag visar bilen och en del av texten. Jag noterar att man med lyriska ordalag från bilkonnässörer beskriver vagnen. Och att "backtagningsförmågan på första växeln är 33 %" - något som väl aldrig (?) beskrivs om dagens bilar Nog blev väl Philipson generalagent för Mercedes redan på 1930-talet? Men här var det enligt artikeln AB Gjestvang & Co som var säljare vid den här affären.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Reg.datum
    nov 2018
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Nog blev väl Philipson generalagent för Mercedes redan på 1930-talet? Men här var det enligt artikeln AB Gjestvang & Co som var säljare vid den här affären.
    Roligt att se! Undrar om backtagningsförmågan 33 % betyder att den klarar 33 % lutning? Inte dåligt i så fall! Alternativt betyder det att den klarar var tredje backe...

Enligt "Bilen i Sverige" (1947) var Wiklunds generalagent för Mercedes från "omkring 1930", och Gjestvangs från 1934.

Edit: jag glömde Philipsons - nämnda källa säger inget om att de sålde Mercedes, däremot nämns att de sålde Horch och DKW. Så de kanske fick agenturen efter 1947, i så fall?
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2020-01-23 klockan 21:01.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •