Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Vilken är världens genom tiderna mest exklusiva bil?

Vilken är världens genom tiderna mest exklusiva bil?

Som bil och tekniknörd skulle jag vilja starta en tråd om bilar. Gillar att surfa runt och läsa om exklusiva bilar. Inte nödvändigtvis de allra dyraste, utan de mest exklusiva. Dessa två saker hänger i och för sig ofta ihop... De bilar som snabbast dyker upp i mina tankar är Hispano-Suiza J12 och Duesenberg Model J samt Bugatti Royale. Detta var bilar som vände sig till köpare som ville ha ALLT. Bilen skulle vara superlyxig, superstor, supersnabb och supertyst. Särskilt det sista fick tillverkarna att ta fram fina motorer med modern teknik. Sen finns ju andra svindyra bilar som Ferrari 250 GTO. Men nu undrar jag om någon känner till någon doldis. En favorit för mig är Lancia Thema 8/32 från 80-talet. denna bil baserade sig på samma botten del som SAAB 9000, och såg vid första ögonkastet ganska vanlig ut. men Lancia hade tryckt ner en ferrari-åtta under huven, och bla försett bilen med en vinge som elektriskt kunde komma upp ur bakluckan. Jag har fått höra att detta var den dyraste bil man kunde köpa vid den tidpunkten, men vet inte om det är sant. Kom gärna med andra kuriosika bilar. Jag älskar sånt här!

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Inte bara bilar utan motorcyklar 1934 BMW R7
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Så levde de - en bok av Magnus Ullman innehåller många bilder på både bilar och båtar. Men framförallt beskrivningar om elva framgångsrika första generationens affärsmän från slutet av 1800-talet och framöver.
    Isotta Fraschini 1926 ägd av Erik Åkerlund finns med. Kanske inte alltid så exklusivt för chauffören..... https://sv.wikipedia.org/wiki/Isotta_Fraschini

Reg.datum
    apr 2009

Kör en åtta!

Kör en åtta! Oakland 8 var en "vagn" som GM lanserade stort i Veckojournalen nr 30 år 1930 och coachmodellen kostade endast kr. 6445 men så var det fall-förgasare, tvärflödeskylare och termostatkontrollerad kylning! Ordet "körglädje" fanns väl inte då men "en acceleration som gör trafikkörning till ett nöje" är väl samma sak?
    (PS Att "sprätta en åtta" vill jag minnas är tandläkarslang för att dra ut en visdomstand? - Men att slå en sjua är något helt annat.... DS)

Min far hade en Opel Rekord -54 när jag var liten och jag var övertygad om att det var världens finaste bil men det kanske var fel.
    Nej, det är inget loppspel.

Seniornovisen umeubbes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn:  Ej korrekt idag..jpg
Visningar: 136
Storlek:  146,0 KB

Reg.datum
    apr 2009

Citroën 1930

Tack Gubbe x 2!
    Här en terränggående men det står inget om AWD men det är väl inget som fransoserna känner till....

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019

Bugatti

Svårt att jämföra med gamla lyxbilar, men en Bugatti La Voiture Noire, byggd i ETT exemplar borde åtminstone vara en av de mest exklusiva. 11 miljoner euro.
    Namn:  Bugatti.jpg
Visningar: 111
Storlek:  44,1 KB

Reg.datum
    okt 2019

Ferrari

2018 såldes en Ferrari GTO 250 (1962) för 48,4 miljoner dollar, då motsvarande 443 miljoner kr. Kanske dyrast, men exklusivast? Nja, jag tror inte att jag köper någon, då skulle jag ju inte ha råd att köpa så många fler bilar i år. Namn:  Ferrari (2).jpg
Visningar: 63
Storlek:  83,9 KB

Reg.datum
    okt 2019

Bugatti Type 41 Royale

Bugatti Type 41 Royale (den var tänkt för kungligheter) borde trots allt finnas med under denna huvudrubrik. Den byggdes i sex exemplar 1927 - 1933, varav bara tre såldes. Den var då världens dyraste bil; kostade mer än dubbelt så mycket som en Rolls Royce. På grund av depressionen blev den ett försäljningsmässigt fiasko.
    6 m lång, vägde c:a 3,2 ton, hade en rak 8-cylindrig motor på 12,7 liter (!) och närmare 300 hk. Trots att bilen inte gick att sälja, fortsatte man att tillverka motorn. Den var så stark, att den användes inom järnvägen, till rälsbussar.
    Ett exemplar av bilen såldes på auktion 1987 för 5,5 miljoner pund, det högsta priset någonsin för en bil vid den tiden.
    Namn:  bugatti (2).jpg
Visningar: 45
Storlek:  66,6 KB
    Senast redigerat av Eskil den 2020-01-02 klockan 19:28.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •