Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: Vilken är världens genom tiderna mest exklusiva bil?

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Bugattin var verkligen tjusig, de där svepande linjerna på skärmarna är 30-tal när det är som bäst (jag gissar att det här är exemplaret från 1933, av formen att döma). Ännu bättre vore förstås om man hade råd med den och hade ett tillräckligt långt garage. ☺

Jag fick en bok om amerikanska 30-talsbilar i julklapp så det var extra kul att se denna nu.

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019
    Ja, visst är den tjusig! Observant av dig att lägga märke till skärmarnas linjer. Bilen på bilden såldes första gången 1932 och karossmodellen var Coupé de Ville, vilket borde betyda "stadsbil", enligt mina inte så omfattande kunskaper i franska språket. Men varför skulle man köra omkring i staden med en bil som med lätthet kunde gå i 160 km/h?
    Bilen såldes till Volkswagen 1999 för 20 miljoner dollar och ingår i deras bilsamling.

Reg.datum
    nov 2018
    Jag slog upp Coupé de Ville på Wikipedia, som bl.a. skriver att "de Ville" indicated that the top over the driver's compartment could be folded away, retracted, or otherwise removed. As a vehicle for town use, the coupé de ville usually had no facilities for carrying luggage.

Detdär med bagaget är nog förklaringen till varför man bygger en Coupé de Ville som går i 160 km/h - kungligheterna behövde inte transportera sitt eget bagage, utan det togs med i entouragets bilar, som förstås kördes raka vägen till tjänarnas ingång. Alltså var den här biltypen lämplig för ståndsmässiga långresor.

Reg.datum
    okt 2019

Elbil - det nya?

En elbil från 1888, konstruerad av Magnus Volk. På sin tid bör den ha varit mycket exklusiv. C:a 1 hk.
    Namn:  elbil 1888.jpg
Visningar: 56
Storlek:  29,9 KB

Reg.datum
    okt 2019

Bugatti Type 57SC Atlantic

En bil till, sedan får det räcka ett tag, för min del.
    Bugatti Type 57 gjordes i totalt 630 exemplar 1934 - 1939. Bugatti Type 57SC Atlantic byggdes i fyra exemplar mellan 1936 och 1938; två finns kvar i ursprungligt skick. ( Ralph Lauren hade en från 1938). Bilen var försedd med en rak 8-cylindrig motor på c:a 3,3 liter och 170 - 200 hk. Topphastighet c:a 200 km/h.
    Det är en av de mest eftertraktade veteranbilarna för samlare. Ett exemplar av bilen såldes 2010 för 40 miljoner dollar.
    Namn:  Bugatti Type 57SC Atlantic (3).jpg
Visningar: 51
Storlek:  62,6 KB
    Senast redigerat av Eskil den 2020-01-04 klockan 12:28.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inspirerad av bilderna som Eskil visat plockade jag fram boken om "Så levde de" av Magnus Ullman. Av de elva män som beskrivs har jag visat en bil som ägdes av Erik Åkerman. Och här kommer en "sjuhäring": Paul Urbanus Bergström (1860-1934) PUB från Toarp i Ås härad i Västergötland - Dalsjöfors - som med sin Packard 1922 kördes av PUB själv men han hade också chaufför för transport mellan bostaden Paulsro på Lidingön (numera Bosön) och varuhuset vid Hötorget vilket efter hans död såldes till KF (Kooperativa Förbundet) för 10 milj. kr.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Lars M den 2020-01-07 klockan 18:51.

Reg.datum
    okt 2019
    Packard! Underbart! Packard tillverkade bilar med två motortyper på den tiden, single six och double six (tolv cylindrar!). Bergström hade nog en double six. Bra att ha en chaufför - inte ens på den tiden var det lämpligt att köra Packard packad.

Lincoln kunde också vara försedd med 12-cylindriga motorer. Jag minns en farbror, som hade en sådan. Han körde i full karriär i trakterna kring Malmö, även i korsningarna. "Ta det lugnt, Nilsson, det är farligt", sa min pappa som satt bredvid i framsätet. "Vadå? Det gick ju bra"! svarade Nilsson (och nu har jag avslöjat hans namn, det fanns nog inte så många Nilsson med en 12-cylinders Lincoln i Malmötrakten vid den tiden. En för övrigt mycket trevlig man, bör tilläggas). Alla andra trafikanter fick väja. Hans bil såg ut ungefär så här, om jag minns rätt:
    Namn:  1947lincolnContinentalV12 (3).jpg
Visningar: 33
Storlek:  103,7 KB
    Lincoln Continental V12 1947.
    Man kan undra varför de ville ha så stora motorer. Men med bara tre växlar, så var det viktigt att ha ett rejält vridmoment, som de stora motorerna kunde ge.
    Senast redigerat av Eskil den 2020-01-10 klockan 14:44.

Reg.datum
    nov 2018
    Många cylindrar var väl önskvärt för att det gav jämnare gång också? Min 40-talsbilbok (jag fick en vardera om 30-, 40- och 50-talet) säger att denna Lincoln hade 130 hk och 292 kubik, och vad jag förstår fanns det sexor med liknande prestanda kring den tiden.

Och när det gäller stora motorer, så måste ju denna vara med - Fiat S76 Record nr 2, eller "The Beast of Turin". Fyrcylindrig, 28,5 liter, 290 hk, byggd 1911.
    Namn:  Fiat_S76_Record.jpg
Visningar: 30
Storlek:  98,3 KB
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2020-01-10 klockan 16:39.

Reg.datum
    okt 2019
    Om vi tyckte att Bugattin* var "the Beauty" så var Fiaten verkligen "The Beast". Rena monstret!
    Helt rätt (så klart) - fler cylindrar ger jämnare gång (åtminstone om motorbyggarna kunde sina saker). 130 hk skrämmer ingen nuförtiden (min lilla Toyota har en motor på 1,8 l och c:a 150 hk). Men vridmomentet! Lincoln-bilen hade en motor på 292 cu in (=cubic inches), motsvarar ungefär 4,8 l. En mygga jämfört med Fiaten, men en elefant jämfört med de flesta av dagens bilar.

*Det är Bugatti Royale jag menar!
    Senast redigerat av Eskil den 2020-01-10 klockan 19:49.

Reg.datum
    nov 2018
    Jag såg en tydlig trend här ett tag, mot mindre total slagvolym och fler hästkrafter i förhållande till volymen, ända fram till din Toyota. Men Lincoln bryter ju mönstret:
    Fiat S76 Record nr 2 1911. Fyrcylindrig, rak 4 på 28,5 liter, 290 hk.
    Bugatti Type 41 Royale 1927 - 1933, rak 8 på 12,7 liter och närmare 300 hk.
    Bugatti Type 57SC Atlantic 1936-1938, rak 8 på c:a 3,3 liter och 170 - 200 hk.
    Lincoln Continental 1947, V12 på 4,8 l och 125 hk.
    Toyota, 1,8 l och 150 hk.

Nåja, urvalet av bilar var lite extrema exempel. Apropå det, så tycker jag ärligt talat att Bugatti Atlantic är extremt ful med sitt "press-skägg", men exklusiv är den onekligen.

Jag avslutar med min egen favorit, en 1951 Hudson med rak 6 på 308 kubik (5,0 l) och 145 hk. Den dag jag får möjlighet att ha en veteranbil, är det en sån här jag vill ha! Den har däremot aldrig varit kandidat till den mest exklusiva bilen.
    Namn:  foto_från_filmen_The_Irishman.jpg
Visningar: 29
Storlek:  19,3 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •