Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norge Bjelland 1690, trevlig sked.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Norge Bjelland 1690, trevlig sked.

    Hej,
    Har en trevlig sked, har kunnat läsa mig till att den är från Norge,
    Det står skrivet "Bjelland Prest Söfren Schive" på de fyra sidorna på handtaget.
    Längre ner står det "1690".
    På baksidan står det " Herrens velsignelse vaere her inde baade for maend og for kvinde" och nedanför står de "60" eller "09".....

    Tror inte den är från 1690... då skeden verkar vara löd på skaftet.

    Skulle dock vara trevligt att få veta lite mer om denna, om det är någon minnessked eller något.
    När den kan tänkas vara ifrån.
    Undrar vad det skulle kunna vara för material, det är inte magnetiskt.

    Hälsningar
    Jonas
    Bifogade filer

  • #2
    På följande sida http://forum.arkivverket.no/topic/17...ive-soelvskje/ finns en diskussion om en sked som verkar vara likadan som din (mot slutet av diskussionen, på sida 2, finns en bild). Ägaren av denna sked vände sig till slut till kunstmuseene i Bergen och fick svaret: "Det er en ”souvenir” som er laget rundt 1900, en slags parafrase, satt sammen av elementer fra forskjellige 1600-talls skjeer." "Har den sølvstempel, dvs. 830? Hvis du ikke finner det, er den nok laget i et annet, sølvfarget metall."

    På följande sida http://digitaltmuseum.no/011022543294 finns en liknande sked, mkt skiljer sig dock från din. Daterad till ca 1900-1940.
    Last edited by hugo2; 2015-10-03, 16:12.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av hugo2 Visa inlägg
      På följande sida http://forum.arkivverket.no/topic/17...ive-soelvskje/ finns en diskussion om en sked som verkar vara likadan som din (mot slutet av diskussionen, på sida 2, finns en bild). Ägaren av denna sked vände sig till slut till kunstmuseene i Bergen och fick svaret: "Det er en ”souvenir” som er laget rundt 1900, en slags parafrase, satt sammen av elementer fra forskjellige 1600-talls skjeer." "Har den sølvstempel, dvs. 830? Hvis du ikke finner det, er den nok laget i et annet, sølvfarget metall."

      På följande sida http://digitaltmuseum.no/011022543294 finns en liknande sked, mkt skiljer sig dock från din. Daterad till ca 1900-1940.
      Tack för informationen Hugo.
      Vet inte men tror som sagt att denna kan vara som de ovan, " nytillverkad" av 1600 tals skedar.

      Mvh
      Jonas

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
        Tack för informationen Hugo.
        Vet inte men tror som sagt att denna kan vara som de ovan, " nytillverkad" av 1600 tals skedar.

        Mvh
        Jonas
        Hallå Jonas,
        Typisk för vårt grannland, samlar på korkskruvar och känner igen stuket. Nu undrar jag beskedligt vad ni tror att skeden är avsedd för? Inte soppa, tror jag. Kan ursprunget vara en SUPSKED som kanske blev en uppskattad present på 40-talet,
        DOPSKED? Synpunkter?
        So long..

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Jonas,
          Typisk för vårt grannland, samlar på korkskruvar och känner igen stuket. Nu undrar jag beskedligt vad ni tror att skeden är avsedd för? Inte soppa, tror jag. Kan ursprunget vara en SUPSKED som kanske blev en uppskattad present på 40-talet,
          DOPSKED? Synpunkter?
          So long..
          Hehe Kim, ja det är nog ursprungligen en SUPSKED...
          Tydligen var det kvinnorna som söp så här.... Männen söp som vanligt...

          Lånat en text från www.copersson.se

          "Fram till 1700-talets början var även skeden personlig och bars i fickan eller i särskilda etuin.

          Skeden var inte bara en herrskapsföreteelse, utan även bönderna hade silverskedar. Den s.k. brännvinsskeden var populär i breda folklager. Den användes till att dricka brännvin genom att man doppade skeden i en skål där den omtyckta drycken hällts upp. Det var i synnerhet kvinnorna som ”söp” på detta eleganta sätt. Ordet supa betyder egentligen att intaga flytande föda med sked. Jämför ordet soppa och supanmat! En undersökning av de hälsingeländska bondgårdarnas silver under 1700-talet och tiden fram till 1880 har visat att skeden var det vanligaste silverföremålet. Silverskeden fungerade så t.o.m. som ett sorts betalningsmedel"

          Mvh
          Jonas

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
            Hehe Kim, ja det är nog ursprungligen en SUPSKED...
            Tydligen var det kvinnorna som söp så här.... Männen söp som vanligt...


            Jonas
            Hallå där,
            Egentligen tycker jag det är roligare att försöka förstå ändamålet än ursprunnget i termer av ålder etc.
            Tack för en intressant lektion.
            Mitt dåliga minnes viskar supskåpet, den där trevliga ofta hemmasnickrade lådan med plats för en plunta och kanske fyra skedar i en hylla, naturligtvis i hallen. Där hälsade man gästerna välkomna med en sked brännvin, oavsett kön.

            Synpunkter? Från dig och alla andra... so long...

            Comment

            Working...
            X