Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Förslag på Tema-trådar

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av SollanA Visa inlägg
    Förstår ärligt talat inte vad du menar...?
    TS och andra försöker -utifrån sina egna förmågor samt erfarenheter av PES- ge förslag för att kanske öka aktiviteten på PES? Ingen vet om det kommer att fungera. Men försök har gjorts och en diskussion skulle förmodligen ge uppslag till nya idéer och vidareutveckling av befintliga företeelser.
    I min mening handlar det både om kreativitet och lust....
    Hallå Sollan,
    TS känner jag inte. Min tanke var bara helt enkelt den att skapande är en tanke, en idé hos en individ och sällan frukten av kollektivt samarbete. Så är det i konstens värd, i litteraturen, vetenskapen etc. Men alla initiativ för att lyfta PES gillar jag..
    So long...

Citat Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
    Som förslag finns:
    NilsJohan - All deras produktion. Det finns en bra blogg med NilsJohan A-Ö, men tyvärr verkar den inte uppdateras längre och jag själv samlar en del och har grejer i min ägo som jag inte hittat på den bloggen.

Har du sett följande trådar? Tråden med gamla tidningsurklipp är ju helt klart början på en tematråd. Den andra tråden är heller inte så dum!

http://precisensan.com/antikforum/sh...idningsutklipp

http://precisensan.com/antikforum/sh...hans-produkter!
    Senast redigerat av alegni den 2015-09-20 klockan 00:42.

Seniormedlem Staffan Kvists avatar
    Reg.datum
    dec 2013
    Hej

(Svar till "alegni" om prefix och funktioner...)

Ja, det är intressant det du skriver, (skall läsa omigen...)
    ...för det kan ju vara så att många "omfrågningar" och svar som kan hittas
    på andra trådar tröttar och minskar "glädjen" och kreativiteten...kanske...

Jag blir alltid så glad när jag får svar och "ny information" om någon grej
    jag frågar efter.

...och länken med tingsklipp är ju mycket intressant, om namn mm på saker sedan
    etiketter sedan länge försvunnit.

Hälsar
    Staffan (Nu skall jag se om det finns någon tematråd om pepparkvarnar)
    Senast redigerat av Staffan Kvist den 2015-09-20 klockan 01:14.

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Sollan,
    TS känner jag inte.

TS - förkortning för trådskapare
    Senast redigerat av alegni den 2015-09-21 klockan 19:06.

Sitter och tittar igenom existerande tematrådar. Noterar att några borde ha något annat prefix, eller kanske inget prefix över huvud taget. Hittar t.ex. en tråd märkt tema men som är en vanlig frågetråd. Kan bli svåröverskådligt om det blir för generös användning av prefixet Tema, eller om någon råkar välja fel prefix.

Funderade lite kring antalet existerande tematrådar men så trillade polletten ner! Om jag söker prefix tema, men samtidigt väljer ett specifikt forum som jag är intresserad av (t.ex. Glas), så går antalet tematrådar ner från 128 st. till 9 st., och vips blir det hela mer överskådligt. Jag har inte fördjupat mig fullt så mycket i olika sökvägar tidigare men detta är bra.

Jag vill även uppmärksamma er på ämnestaggar som är bra som sökhjälpmedel. Vi tar Marcolin som exempel.
    Söker jag på tagg Marcolin får jag upp 28 trådar, söker jag tema+nyckelord Marcolin får jag upp 4 trådar.
    På sökning Prefix: Tema får jag inte upp den stora FM Konstglas Ronneby-tråden (3619 inlägg/362 sidor), det får jag på sökning tagg. I det här fallet är således sökning på ämnestagg överlägset bättre!
    Jag kan tillägga att FM Konstglas Ronneby-tråden har Prefix: Dokumentation ..... men samtidigt är den ju en tematråd.

Men tillbaka till tematrådar. En bra idé kan vara att se vilka tematrådar som redan existerar, och skaka liv i dom. Eller starta egna, vad dom ska handla om är upp till trådskaparen!

Hej igen!

Tanken med tema-trådar var egentligen att visa upp grejer inom ett tema. Exempelvis "tema blått glas", då visar man det blå glas man har hemma. Det blir inte då nischat på specifika tillverkare.

Tänkte väl inte helt igenom vad ett tema är, när jag kom med mina förslag. Har i efterhand insett att det är skillnad på tema och dokumentation. Exempelvis NilsJohan och om det startades en tråd om IKEA's möbler m.m. hade kunnat ha prefixet "Dokumentation".

Tema-trådar hade kunnat vara mer fantasifulla och blandade med allt möjligt, beroende på vad temat är. Jag tror att det hade lockat många användare att börja rota i skåp och lådor för att kunna visa vad man själv kan bidra med. Tänk ett tema som "min kryddhylla" eller "mitt köksfönster". Tror att det kryllar av retroprylar och antikviteter på dessa platser hemma hos oss medlemmar, som kan vara kul att se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •