Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rese- och campingbestick

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hej Lars M

    Detta är intressant. Gense har alltså också tillverkat en "gaffelsked".
    Skulle det också kunna ha varit på 60_talet?
    Den är ganska lik tycker jag.

    Man borde fråga Gense kanske?

    Hälsar och tackar
    Staffan

    Comment


    • #17
      Loggan verkar vara från efterkrigstiden och det kanske var ett försök att ta sig in bland camparna när det var en populär semesterform strax efter mitten av 1900-talet.

      Men man ska inte ha alltför optimistiska förväntningar om att Gense idag skulle ha kännedom om sina äldre produkter. Jag besökte Genses kontor i E-tuna ca 1999-2000 för att hämta kunskaper om tillverkningen av deras moderna designbestick från 40- till 70-talen. Jag hade naturligtvis beställt tid hos marknadschefen och han hade förberett mitt besök - men ack vad lite de visste om sina gamla paradprodukter som t ex Thebe, Facett och Focus de Luxe m fl.

      Comment


      • #18
        Hej HgF

        Jag instämmer i dina farhågor. Jag har också varit i kontakt
        med dem för en tid sedan ang. senapsburkarnas spatlar och
        skedar. Snart kanske bara museet har någon information kvar.
        Dem har jag varit i kontakt ang kaffekvarnarna...

        Det är intressant att man förr tog campingbestick mer på allvar
        än nu. En del campingbestick är inte bättre eller mer användbara
        än plastbestick(-engångs?)

        Hälsar
        Staffan

        Comment


        • #19
          Jag har faktiskt några moderna camping- eller resebestick i min besticksamling. En heter Saga form. Skeden och gaffeln spretar år var sitt håll, och så har man ett slags handtag att hålla i - det hela påminner om en trebladspropeller. En annan heter BodaNova, består av två delar - gaffel (med kniv på ena sidan) och en sked. Dessa ligger i en rektangulär plastbehållare. En tredje variant är trekantiga bitar av plast - i ett hörn en sked, nästa hörn en gaffel och i det tredje hörnet en slags knivfunktion. Den heter Simplicitas och är designad av Wolf Udo Wagner. Tanken är att man ska hålla i mitten och snurra fram den funktion som önskas. (Edit: heter Urbana)

          Alla dessa har jag hittat i diverse designaffärer. Där finns ju även de populära Sporfarna (Spoon + fork) i plast.
          (Sorry - fortfarande ingen kamera.)
          Last edited by HgF; 2016-02-25, 20:11.

          Comment


          • #20
            Hej HgF

            Tack. Vi väntar med intresse på eventuella bilder.

            Den tredje du nämner har jag nu sett på Internet och ingår i Simplicitas
            & Wolf Udo Wagner’s Picnic Set. Ser futuristiskt ut(tänker jag)?


            Hälsar
            Staffan
            Last edited by Staffan Kvist; 2016-02-25, 23:36.

            Comment


            • #21
              Jag har faktiskt inte vågat proväta med Simplicitas ännu. Det skulle vara intressant att bjuda in några middagsgäster och duka med Simplicitas.

              Meanwhile on Tradden…
              Jag har alltid undrat hur besticket tvådelade BodaNova i liten plastförpackning (nämns ovan) ska användas och fungera. Men så HAST DU MIR GESEHEN ramlar jag på en liknande uppsättning på Tradden. Besticket heter Downtown - eller - PÅ stan, formgivare är Anders Ljungberg. Mitt bestick har en vidhängande orange snodd (Saknas på Tradd-exemplaret) - Detta tillsammans med namnet "Downtown" fick tioöringen att trilla ned. Så klart det kan vara något för moderna snabbmatsätare. T ex de som käkar på "Donkan" (McDo…) m fl liknande ställen och vill slippa fingerkladdet. Jag tror att formgivaren har designat sig förbi brott mot knivlagen, och dilemmat med kladdiga bestick efter måltiden har han löst genom att man stoppar in gaffeln/kniven i skedens handtag och skeden stoppar man in i gaffeln/knivens handtag - som i bägge fallen består av en enkel omvikning.

              Jag tycker detta är en underskattad produkt, som man borde se mer av - inte minst på Donkan. Gå in och kolla på "bestick" på Tradden och sök på BodaNova
              Last edited by HgF; 2016-02-27, 12:14.

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                Hej

                Ja, jag instämmer.

                Jag tycker att rese- och campingbestick inte är så uppmärksammade
                utan de bara finns, finns kvar från föräldrar semester för länge sedan
                eller så ligger de längst in i kökslådan för att en dag kanske "tas fram"...

                Här ett militärt bestick, tror jag, med tre kronor.

                Berättar
                Staffan
                En sådan variant som din bild borde jag ha kvar i gömmorna någonstans. Och de borde finnas ytterst billigt i olika second hand-butiker som finns med militärt överskott.

                Comment


                • #23
                  I inlägg 6 och 7 har Staffan Kvist visat "Kronans bestick" och från Stålindustri i Eskilstuna. Här är ett kit med samma formgivning men på kniven är det Gense rostfri som är stansat jämte en krona med ett kors. 19,5 cm lång. Här är loggan Gense inte innesluten i en oval.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Hej Lars M

                    Ja, det är intressant med "Kronans" bestick. Vi ser nu att många
                    besticktillverkare har tillverkat åt "Försvaret".

                    Gense har också varit med, men hur är det nu för tiden?
                    Det var så längesedan jag besökte någon militärförläggning,
                    t ex den i Borås.

                    Dessvärre kan det hända, som för mej att bestickkit "blandas",
                    så de egentligen inte hör ihop.

                    Tack för trevligt bidrag.(Finns det en tråd för vanliga bestick?)

                    Hälsar och undrar
                    Staffan

                    Comment


                    • #25
                      Här är ytterligare ett bestickset. Det är lite "slankare" i formen och kniven har svag inbuktning på bladet om man jämför med de tidigare visade. Rostfritt stål Sweden och BAS står det i märkningen som bara finns på kniven. 19,5 cm lång.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Hej Lars M

                        Ett trevligt bestick, men varifrån, vem kan tillverkaren vara
                        och från vilken tid? Eskilstuna?

                        Är det inte äldre, för(?) delarna har fått "behålla" mer av en
                        traditionell form för andra bordsbestick, som du också beskriver?
                        (...uppfattar jag också, men vad betyder eg. det?)

                        Undrar
                        Staffan
                        Last edited by Staffan Kvist; 2016-07-26, 10:36.

                        Comment


                        • #27
                          Ännu har jag inte prövat de här verktygen. Gaffel, sked och handtag i samma tingest - kan det fungera
                          De är märkta Sagaform och det är väl ett märke som tillhör New Wave Group (Torsten Jansson och Ulrica Messing).
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            En del säger ju "åra" om skeden i kaffekoppen,
                            då måste detta vara en "paddel". Den används
                            med fördel på samma sätt som när man paddlar
                            kanot. I övrigt bör man förse sig med haklapp
                            i god tid före inmundigandet.........................
                            PS En variant är att använda besticket som en
                            propeller. Måltiden intas då i en sopsäck.
                            Last edited by prylsnubben; 2016-09-02, 11:13.

                            Comment


                            • #29
                              Spork

                              Här ett par combo som är designade av Joachim Nordwall för Light my fire of Sweden. http://www.lightmyfire.com/products/...x#!prettyPhoto
                              De är 17,5 cm långa och magnetiska i ändarna men inte på mitten!
                              Också märkta Panda Collection. Men var de är tillverkade framgår inte men Kina ligger väl nära tillhands?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Hej Lars M

                                Ett verkligen trevligt bestick och populärt verkar
                                det vara.

                                Jag försökte finna kopplingen mellan "Light my fire"
                                och "Panda Collection", men hittar inte. Kan den ha
                                funnits något tidigare?

                                Besticket ingår också, enl. din länk i ett " Light My Fire
                                Outdoor Meal Kit", som också ser trevligt och "futuristiskt"
                                ut tycker jag.

                                Hälsar
                                Staffan
                                Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-16, 08:26.

                                Comment

                                Working...
                                X