Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bokbinderi som hobby

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bokbinderi som hobby

    Jag har blivit nyfiken och sugen på att lära mej att binda om en del av mina dåliga / trasiga böcker som står i bokhyllan.

    Några böcker kanske kräver mindre ingrepp och kanske inte blir så svåra att fixa till med lite rådgivning.

    Finns det någon här som kan bjuda på vägledning om lite "basic" eller tipsa om bra böcker i ämnet ? Vilken utrustning / matriel som krävs?
    [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

  • #2
    Hej - det är ont om handböcker i bokbinderi, men Du kan besöka http://www.bokbindare.org/

    Comment


    • #3
      Hej igen - några tips till om det ännu är aktuellt: Olle Nessle: Om konsten att binda böcker, LTs förlag, 1987. En rätt kortfattad introduktion, ej vidare pedagogisk men den ger grunderna.

      Nessles litteraturtips upptar Ingeborg Björkessons "Binda Böcker", Norstedts 1961 och W Barkells "Boken om Bokbinderi", WePe 1948. Dessa har jag ej sett eller läst, för att få tag på dem rekommenderar jag bibliotek eller antikvariat. Morris har rätt mycket om böcker och bokväsen.

      För övrigt tror jag inte bokbinderi är ett hantverk man kan lära sig utan handledning.

      Comment


      • #4
        Jaha, LO-Teks, antingen följer Du inte upp Din fråga eller så är Du för ouppfostrad för att tacka för informationen. Slänger trots det ut ett sista köttben: Bokbinderi som hobby, av Arthur W Johnson. Översatt från engelskan och utgiven 1995 av Spektra i Halmstad. Boken verkar redig och välinformerad.

        Comment


        • #5
          Man kan se att LO-Teks senast var inloggad i augusti om man tittar på profilen.
          Frågan ställde LO-Teks i april.....kan hända att väntan på svar blev så lång att h*n tröttnade på PES.......
          Har för länge sedan läst inlägg av LO-Teks och har då inte fått något intryck av bristande uppfostran.

          Men vi är ju fler som läser dina inlägg Kirjanen och en del av oss drar nytta av din information, så jag passar på att tacka jag i stället

          Comment


          • #6
            STORT tack till dej Kirjanen nu ska jag söka upp böckerna och få igång bokbinderiet.

            Ursäktar för att jag dröjde så .. men nu är jag här bättre sent än aldrig säger man ju =)
            [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

            Comment

            Working...
            X