Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kungsholm Glasbruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
    Hittade på digitaltmuseum.se/011023802299/olglas ett glas som anges vara tillverkat på Kungsholms glasbruk 1809-1815.
    Hej Det sistnämnda glaset är inte Kungsholms glasbruk utan Rejmyres välkända Karl XIII servis.

    Comment


    • #17
      Jag har väntat på det svaret, eftersom jag också tror att det är varken ett ölglas eller en Kungsholm utan mera troligt just ett Reijmyreglas möjligen förädlat av Spolander (-s verkstad). Det visar, att när det gäller glas kan man inte lita ens på de mest välrenommerade muséerna. Ofta är det nog så att givaren presenterat en historia som skrivs ner och förvandlas till sanning. Jag har stött på det tidigare.
      Kanske borde vi samlare inte vara så angelägna om att för allt smör i Småland, eller i kungliga hufvudstaden heller för den delen, få reda på var ett glas är tillverkat utan acceptera de gamla glasens spännande anonymitet.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
        Jag har väntat på det svaret, eftersom jag också tror att det är varken ett ölglas eller en Kungsholm utan mera troligt just ett Reijmyreglas möjligen förädlat av Spolander (-s verkstad). Det visar, att när det gäller glas kan man inte lita ens på de mest välrenommerade muséerna. Ofta är det nog så att givaren presenterat en historia som skrivs ner och förvandlas till sanning. Jag har stött på det tidigare.
        Kanske borde vi samlare inte vara så angelägna om att för allt smör i Småland, eller i kungliga hufvudstaden heller för den delen, få reda på var ett glas är tillverkat utan acceptera de gamla glasens spännande anonymitet.
        Precis, jag gillar ditt sätt att resonera - det kan vara vanskligt att försöka ge sig på att veta exakt var ett glas är tillverkat. Fast med just dessa glasen (och hela glasservisen) är det är just som du säger ett Anders Spolander-förädlat Rejmyreglas. Troligtvis finns beställningen kvar i de kungliga rullorna.

        Kunskapen och jakten på ett glas ursprung är en del av tjusningen och sporrar till att ta reda på mer runt historiska glas. Själv så har jag blivit mer bekant med Rejmyres äldre produktion på Rejmyres utmärkta glasmuseum och där kan man se karaktäriska för deras tidiga produktion. Tyvärr kan man inte hålla i föremålen, men det är nog så intressant ändå ;-)

        Jag har själv ett glas som mycket talar för att det skulle vara Kungsholm, men jag kan inte vara säker med den information som jag har. Se bild:
        Click image for larger version

Name:	IMG_0230.jpg
Views:	1
Size:	119,9 KB
ID:	559101

        Comment


        • #19
          Skönt att du inte tog illa upp. I min pensionärssyssla som museiguide möter jag ibland de som gör det när jag påpekar hur svårt det kan vara att veta varifrån ett glas kommer. Naturligtvis vill också jag veta så mycket som möjligt, men det gäller att inte förfalla till önsketänkande. Jag håller fullständigt med dig om Carl XIII-servisen, den är ju fullt dokumenterad, men det räckte tydligen inte till Nordiska Museet utan man går ut med givarens önsketänkande som en sanning.
          Jag tror lika mycket som du på en Kungsholmsbakgrund till det fina glaset, men säker går det ju inte att vara. jag brukar använda orden anonym (helt obestämbar), möjligen, troligen sannolikt och säkert. Det som talar för Kungsholms glasbruk här är att glastypen finns dokumenterad från Kungsholm och så glassjukan. Vet man sedan något om just detta glasets ägarhistoria kanske det går att lägga till ytterligare någon orsak. Jag har möjligen ett Kungsholmsglas också. Glassjukan och att spetsglaset har massivt ben är argument för detta. Köpt i Sverige av välrenommerad handlare, men han kan ju ha lika fel som Nordiska Museet. Till hans heder talar dock att han hade ett lågt pris på grund av glassjukan. Här kommer glaset på en gammal svartvit bild.

          Comment


          • #20
            Det verkar som inte glaset kom med. Gör ett nytt försök.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
              Skönt att du inte tog illa upp. I min pensionärssyssla som museiguide möter jag ibland de som gör det när jag påpekar hur svårt det kan vara att veta varifrån ett glas kommer. Naturligtvis vill också jag veta så mycket som möjligt, men det gäller att inte förfalla till önsketänkande. Jag håller fullständigt med dig om Carl XIII-servisen, den är ju fullt dokumenterad, men det räckte tydligen inte till Nordiska Museet utan man går ut med givarens önsketänkande som en sanning.
              Jag tror lika mycket som du på en Kungsholmsbakgrund till det fina glaset, men säker går det ju inte att vara. jag brukar använda orden anonym (helt obestämbar), möjligen, troligen sannolikt och säkert. Det som talar för Kungsholms glasbruk här är att glastypen finns dokumenterad från Kungsholm och så glassjukan. Vet man sedan något om just detta glasets ägarhistoria kanske det går att lägga till ytterligare någon orsak. Jag har möjligen ett Kungsholmsglas också. Glassjukan och att spetsglaset har massivt ben är argument för detta. Köpt i Sverige av välrenommerad handlare, men han kan ju ha lika fel som Nordiska Museet. Till hans heder talar dock att han hade ett lågt pris på grund av glassjukan. Här kommer glaset på en gammal svartvit bild.
              Men frågan är ju också om någon har påpekat till museet att CarlXIII glaset verkligen är Rejmyre? Kanske det är vårt jobb ;-)

              Proviniensen på mitt glas är Apollo antik och glaset är egentligen inte sålt som Kungsholmsglas, men personalen höll med om att mycket pekar ditåt. Modellen stämmer med Seitz modellförteckning, glaskvaliteten stämmer (glassjukan) men foten är lite annorlunda med sin "randiga" utformning. Med god vilja skulle man kunna tycka sig se en "tomatform" som kom på deras pokaler, men ändå inte. Det är ju detta som är kul - att jämföra och spekulera ;-.)

              Click image for larger version

Name:	7500 kungsholm-i.jpg
Views:	1
Size:	19,6 KB
ID:	559112

              Ganska länge tyckte jag att foten ändå låg ganska långt från ifrån hur de brukar se ut (se bild med graverat glas) i foten så jag började fundera på Tyskland etc. Men så var jag på Slottet i Stockholm och tittade på deras representationsvåningar och där hade de en stor mängd glas i vitrinskåp. rena julafton för en historiskt glasintresserad! Långt uppe i montern stod ett mycket tidigt Kungsholmsglas med kunglig gravyr och till min förvåning så liknad foten min nästan precis!(se bild) Jag fick rysningar och tyckte mig se hur det hela hängde ihop ;-) Fast såklart säger vän av ordning - riktigt säker kan man förmodligen aldrig bli - men kul är det att få pusselbitar från olika håll och lägga pusslet.

              Click image for larger version

Name:	7500 kungsholm-i2.jpg
Views:	1
Size:	49,8 KB
ID:	559113

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                Det verkar som inte glaset kom med. Gör ett nytt försök.
                Precis - dessa såetsglas med massiv fot brukar rubriceras som Kungsholms. De gjorde ett flertal spetglasmodeller och detta är en av dem. Vissa är med gravyr. (se bildexempel)
                Click image for larger version

Name:	kungs bukow.jpg
Views:	1
Size:	58,1 KB
ID:	559114Click image for larger version

Name:	kungsholm troligen.jpg
Views:	1
Size:	59,7 KB
ID:	559115Click image for larger version

Name:	sannolikt kungsholm.jpg
Views:	1
Size:	59,6 KB
ID:	559116

                Jag gillar ditt glas - bara lite synd att man inte kan dricka ur det ;-)

                Comment


                • #23
                  Väldigt mycket tyder på att ditt sjuka glas med tomatnod kommer från Kungsholms glasbruk. Först och främst är det från en tid då det i Sverige fanns två glasbruk att välja på och importen väl inte var så stor. Har glaset någon känd ägarhistoria? När Limmared, Kosta och ytterligare glasbruk kommer in i bilden på merkantilismens tid blir det genast svårare. Spetsglaset med Adolf Fredriks monogram (1751-1771) blir svårare. Nu har jag inte närmare studerat hur Adolf Fredriks monogram ser ut på olika kända glas men både Kosta och Limmared hade gravörer och har tillverkat nakna jungfrur. Dessutom ser det friskt ut eller...
                  En liten reflexion över att försöka påverka museer. Jag har inte varit i kontakt med Nordiska Museet angående det aktuella glaset. Däremot fanns det ett liknande fall på museet i Åbo, där en släkting lämnat in en plunta med en medföljande familjelegend som uppenbarligen inte kunde stämma. Här ordnade en mycket välvillig intendent att mina rön infogades i registret och dessutom en avgiftsfri visning av hela glasförrådet. På ett annat museum (inte Nordiska, men jag vill inte nämna vilket) fick jag nogsamt erfara att en amatörbesserwisser inte skulle komma och mästra yrkesfolk. Därefter drar jag mig..

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                    Väldigt mycket tyder på att ditt sjuka glas med tomatnod kommer från Kungsholms glasbruk. Först och främst är det från en tid då det i Sverige fanns två glasbruk att välja på och importen väl inte var så stor. Har glaset någon känd ägarhistoria? När Limmared, Kosta och ytterligare glasbruk kommer in i bilden på merkantilismens tid blir det genast svårare. Spetsglaset med Adolf Fredriks monogram (1751-1771) blir svårare. Nu har jag inte närmare studerat hur Adolf Fredriks monogram ser ut på olika kända glas men både Kosta och Limmared hade gravörer och har tillverkat nakna jungfrur. Dessutom ser det friskt ut eller...
                    En liten reflexion över att försöka påverka museer. Jag har inte varit i kontakt med Nordiska Museet angående det aktuella glaset. Däremot fanns det ett liknande fall på museet i Åbo, där en släkting lämnat in en plunta med en medföljande familjelegend som uppenbarligen inte kunde stämma. Här ordnade en mycket välvillig intendent att mina rön infogades i registret och dessutom en avgiftsfri visning av hela glasförrådet. På ett annat museum (inte Nordiska, men jag vill inte nämna vilket) fick jag nogsamt erfara att en amatörbesserwisser inte skulle komma och mästra yrkesfolk. Därefter drar jag mig..
                    Hej!
                    Nej ingen ägarhistoria på mitt glas - vo får se om det kommer fler pusselbitar. Skulle vilja känna på några erkända kungsholmsglas för att kolla tyngd/känsla. Ja du vet ;-)

                    Angående påverka museer så beror det säkert, som du säger, mycket på intendenterna - lite oförskämt i det andra fallet...men i exemplet innan så är det ju rätt solklart vem som har rätt ;-)

                    De andra glasen på bilderna sägs vara kungsholm, men jag tycker personligen att det sista graverade är lite tveksamt i glasmassa och utförande.

                    Comment

                    Working...
                    X