Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brun handblåst glasvas med luftbubblor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Brun handblåst glasvas med luftbubblor

    Hej, jag har en vas med platt kant som jag tycker mycket om men inte vet något om. Jag hittar ingen märkning men i botten syns att den är handblåst. Den har ett vackert mönster av små luftbubblor. Är det någon som vet något mer om denna, som vem formgivaren kan vara, vilket glasbruk, vilken ålder den kan ha?
    Bifogade filer

  • #2
    Skulle tro att den kommer från Björkshult glasbruk och är formgiven av Hans Christian Wagner
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Jodå, 100% Björkshult. 1960-tal, men gjordes under många år. Dock inte Wagner. Tyvärr ej noterad formgivare. Vad är höjden? Jag får känslan att detta är den stora (ska vara ca 27 cm) men svårbedömt på bild. Om det är den stora så finns den också i grönt och blått. De två mindre storlekarna gjordes i många andra färger.

      Med hälsningar

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
        Skulle tro att den kommer från Björkshult glasbruk och är formgiven av Hans Christian Wagner
        Åh, stort tack för svar. Roligt att få veta mer. Kände inte till Björkshults glasbruk.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Renius Visa inlägg
          Jodå, 100% Björkshult. 1960-tal, men gjordes under många år. Dock inte Wagner. Tyvärr ej noterad formgivare. Vad är höjden? Jag får känslan att detta är den stora (ska vara ca 27 cm) men svårbedömt på bild. Om det är den stora så finns den också i grönt och blått. De två mindre storlekarna gjordes i många andra färger.

          Med hälsningar
          Hej, stort tack, roligt att få veta mer om vasen! Den har ingen märkning alls i botten vad jag kan se. Höjden är ca 19,5 cm.

          Comment


          • #6
            OK, då är det mellanstorleken. Både höjd och form varierade lite eftersom dessa är drivna. Denna är mer rundad/mjuk i formen än vanligt i den storleken. De stora är alltid lite mjukare. Jämför med minstingen på bilden (15 cm). Lite mer kantig. Här i en färgskala som "inte finns". Troligen ett test eller någon som roat sig.

            Click image for larger version

Name:	IMG_2309_xw.jpg
Views:	1
Size:	27,6 KB
ID:	558536

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Renius Visa inlägg
              OK, då är det mellanstorleken. Både höjd och form varierade lite eftersom dessa är drivna. Denna är mer rundad/mjuk i formen än vanligt i den storleken. De stora är alltid lite mjukare. Jämför med minstingen på bilden (15 cm). Lite mer kantig. Här i en färgskala som "inte finns". Troligen ett test eller någon som roat sig.

              [ATTACH]151299[/ATTACH]
              Roligt att se. Fin form och färg på den också. Känner du till några fler formgivare från Björkshults än Wagner? Är denna och min för "strama" i formen för att vara Wagner, eller är hans alltid märkta i botten?

              Comment


              • #8
                Det fanns fler formgivare på Björkshult än folk i allmänhet vet. Men bara två i livet nu.
                Mest kända är väl: H C Wagner, Carl Einar Borgström, Lars Bergsten och Margaretha Schlyter-Stiernstedt.
                Behöver vara tydlig med att inget av Björkshults glas var signerat. Inte en pryl. Bara etiketter. Formgivarna ovan (utom Bergsten) hade egna etiketter. Men dessa är ju ofta borta. Din och min vas är inte Wagners form helt enkelt för att han inte gjort dem. Finns inte i hans katalog, men i den allmänna serien. De som har etikett kvar har den blå standardetiketten. Lägger med en fräck variant med rätt etikett.

                Click image for larger version

Name:	IMG_0677_xw.jpg
Views:	1
Size:	24,3 KB
ID:	558542

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Renius Visa inlägg
                  Det fanns fler formgivare på Björkshult än folk i allmänhet vet. Men bara två i livet nu.
                  Mest kända är väl: H C Wagner, Carl Einar Borgström, Lars Bergsten och Margaretha Schlyter-Stiernstedt.
                  Behöver vara tydlig med att inget av Björkshults glas var signerat. Inte en pryl. Bara etiketter. Formgivarna ovan (utom Bergsten) hade egna etiketter. Men dessa är ju ofta borta. Din och min vas är inte Wagners form helt enkelt för att han inte gjort dem. Finns inte i hans katalog, men i den allmänna serien. De som har etikett kvar har den blå standardetiketten. Lägger med en fräck variant med rätt etikett.

                  [ATTACH]151324[/ATTACH]
                  Roligt att se, väldigt annorlunda vasmönster! Och tack för intressanta svar.

                  Comment

                  Working...
                  X