Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fönsterglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fönsterglas

    Här kommer vi att fortsätta prata om fönsterglas. Se tråden Järnbrist där en "navel" från en fönsterglaspipa visats och detta startade en debatt om fönsterglastillverkning.
    mvh Lasse

  • #2
    Vill minnas att jag läst nån gång att de (har för mig att det var på 50-talet) på skoj blåste vad som påstods vara världens största handblåsta fönsterglas på Gullaskrufs glasbruk, och att detta dokumenterades av Smålands museum. Är på tjänsteresa för tillfället, så jag kan tyvärr inte följa upp med mer uppgifter för tillfället...

    Comment


    • #3
      Munblåsta Jättecylindrar

      Cylinder 210cm diameter 32cm!
      Nu är vi inne på storlekar jag har svårt att fatta, jag ser ju hela förloppet framför mig att göra en Cylinder (stor -liten)

      Tyngden)25%, mest åvan formen blir ju spill, att finlira med denna varma (spagetti) jättesnabel, (och) underhålla den med luft hela tiden innan man går i formen (och Jonglera)mm

      Tänk på luftmängden!
      Att fylla denn med luft (innan) den rinner ifrån dig och får stöd av väggarna i formen, när man börjat blåsa och snurra i formen får man inte stå där och leta efter andan, då rinner allt ifrån dig.

      Vi är nu inne på saker vad en mänsklig varelse klarar av!
      Kul debatt! nu jagar vi mera fakta! (skrivet material har jag dåligt med) även skrivet behöver en förklaring!
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Fönsterglasblåsningen levde upp under en dag 1941 på Gullaskruv. Jag vet att man sågade upp ett hål i golvet för att få en svänggrop. Bilderna som jag har är tecknade från foton av Fibben Hald. Jag vet inte om jag kan använda dem.
        Hirvi cylindrarna blåstes inte i någon form utan det var någon form av friblåsning.
        Jag har en uppgift att pipan vägde ca 5 kg och glaset från 10 ända upp till 25 kg. Längden på pipa och cylinder kunde vara 3,5-4 m.
        En gammal mästare berättar att de blåste 6 cylindrar i timmen och jobbade varannan dag.
        Kommer mer.Lasse

        Comment


        • #5
          Tror att jag har några bilder hemma, återkommer...

          Comment


          • #6
            Det som föranledde den här tråden var min inkastade bild under Järnbrist på en navel. Det är en gammal navel från en fönsterglaspipa.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Jag begriper inte riktigt hur glasblåsarna orkade men det gjorde dom tydligen.
              Hittade en uppgift om Att Glava Glasbruk år 1897 moderniserade bruket och sedan kunde tillverka rutor med dimensionen 202 x 210 cm.
              Inte illa vá?

              Comment


              • #8
                Det hände något

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                  Det hände något
                  Vad hände?

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                    Vad hände?
                    Samma här! Vad hände???

                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #11
                      OK jag försöker igen.

                      Alla vet kanske inte vad en navel i detta sammanhang är.
                      Jag läser i Magnusson och citerar.
                      "Pipan för glasblåsning består av ett rör, som slutar i en navel. Namnet navel härrör sannolikt från att denna del utgör förbindelselänk mellan pipa och glas under glasets tillverkning (födelse) i hyttan."
                      Naveln tillverkas i ett specialstål som är måttligt värmebeständigt. Skulle den tillverkas i kolstål skulle den glöda och skala av järnoxid som skulle kunna förorena glaset. Ett värmebeständigt stål skulle hålla men pipan måste kallna för att kunna "putsa" av pipan efter blåsningen.
                      Sen kan man ju skriva en hel del om pipan osv men det kan vi återkomma till om någon är intresserad.
                      Den här naveln som jag fotat väger nästan 0,8 kg.
                      mvh Lasse
                      Last edited by LasseC; 2007-04-26, 19:24.

                      Comment


                      • #12
                        Det som hände var att det jag skrev försvann TVÅ gånger. Så jag blev så här Men jag trodde först att det var Kecke som snodde min text för Du skrev ett inlägg under tiden som jag skrev. ´
                        Men jag tror att jag hittat lösningen Boken jag läste ur kom åt Esc-knappen
                        Hälsn Lasse

                        Comment


                        • #13
                          Lasse! SÅ elak är jag väl ändå inte?

                          Hur mycket vägde pipan? Och den glasmassa som sedan behövdes till fönster, modell större?

                          Läser just nu i Boken om Glava Glasbruk. Hittar inget om navel.
                          Det finns många informativa och bra bilder i boken men de är svartvita och små så det är antagligen omöjligt att fota av dem.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                            Jag har en uppgift att pipan vägde ca 5 kg och glaset från 10 ända upp till 25 kg. Längden på pipa och cylinder kunde vara 3,5-4 m.
                            En gammal mästare berättar att de blåste 6 cylindrar i timmen och jobbade varannan dag.
                            Kära Kecke Du skall inte ha så bråttom
                            Jag skrev ju det här.
                            Lasse

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                              Lasse! SÅ elak är jag väl ändå inte?

                              .
                              Nej Kecke Jag vet att Du inte skulle göra något sådant Jag känner ju Dig som en snäll människa.
                              Lasse

                              Comment

                              Working...
                              X