Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Tradera - vilseledande rubriker

Det är lite det jag börjar undra också. Vad är egentligen String?

Här finns nog det svar som bör vara korrekt: http://string.se/sv/#
    Det är också den första träffen på Google. Det verkar uppenbart att det är ett registrerat varumärke, så jag kan tycka att det är helt korrekt att det blev borttaget ur min annons. Det säger jag inte emot. Det stör mig däremot att det är "rätt" för väldigt många andra att använda ordet, eller snarare namnet i annonser.

Googlar man däremot String och tittar på bilder, så dyker mer eller mindre barnförbjudna bilder upp... Då kan man ju fråga sig hur varumärket String ställer sig till att en viss typ av underkläder delar namn med dem?

För skojs skull googlade jag "string retro" och då kommer det bilder på någon form av tavlor broderade med spända trådar. String är ju även det engelska ordet för "sträng", som i detta sammanhang bör vara synonymt med spänd tråd.

En Googlesökning på "stringben" ger bildträffar på diverse möbler med metallben.

"Är det plastklädd metalltråd Ni menar och då ALL INPLASTAD METALLTRÅD."
    Ja, men det är inte enbart plastklädd metalltråd, utan även "oplastad", färgad metalltråd. Exempelvis Gunnar Anders kattljusstakar från Ystad Metall kallas ofta string.
    Tittar man in i retrohörnor på loppisar och i antikbutiker så kan man vara säker på att vad som helst i metalltråd (telefonhylla, fruktkorg, ljusstake, lampa m.m.) kallas för string, så länge någon del är av metalltråd. Detta har också varit mer regel än undantag på Tradera.

Man kan väl säga att i folkmun har String blivit synonymt med metalltråd i inredning/möbler, men att det ställer till problem i och med att det är ett registrerat varumärke, vilket folk förmodligen inte tänker på eller känner till.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Vilseleden...

Hallå,
    Det är knepigt med reklam och information. Som gammal reklamsnubbe tycker jag att det är annonsörens ansvar att inte lämna vilseledande info, men det är skillnad mellan hallon och blåbär. Proffs och amatörer. Det är nämligen avsikten, motivet som är avgörande och då måste ställa högra krav på hallonbåtarna som borde veta mera.

Stringtrosa, storlek S, säljes.
    So lomg...

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Det var som (k)attan...

Ja men då har ju min kära Eva string (se inlägg 133).
    Hon som jämt tyckt att det verkar obekvämt.........
    http://precisensan.com/antikforum/sh...der#post253459

Har försökt komma på ord som är, eller ursprungligen har varit varumärken. Galon är väl ett lysande exempel... Vad tänker man på i första hand när man hör ordet Galon?

Ordet "galon" kommer från en sammanslagning av Gamlestadens Konstläderfabrik och nylon. Ursprungligen var galon ett varumärke för en speciell typ av vävburen plast, men ordet har med tiden fått en generisk tillämpning så att den används om plastbelagd textilväv i allmänhet, och numera även ibland som benämning på kläder i vattentätt material i allmänhet.
    Ett annat varumärke som vardagligt används om märkmaskiner är "Dymo". På Tradera annonseras det ofta Dymo, trots att det är ett annat märke på varan.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    På engelska heter dammsuga "hoovering" efter märket Hoover, schaktmaskin med
    larvfötter kallas allmänt i Sverige för caterpiller efter märket Caterpillar, bara två
    exempel som snabbt dök upp i huvudet. Det finns säkert hur många fler som helst.

Har väldigt svårt att tro att ägarna till namnet String® skulle kunna hävda varumärkesintrång/vilseledande marknadsföring/mm för föremål som Strinning aldrig har designat... String® avser ju den hyllserie han designade.

Om man då skriver stringfigur faller ju Traderas argument för borttagande av annons med varumärkesskydd som orsak, då han inte har skapat (och mönsterskyddat) figurer, brödkorgar, lampor och annat.
    Skillnad vore om man gjorde gällande att det handlar om ett föremål designat av Strinning...

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Andra exempel är: "Post-it" och "Frigolit". I Sverige används också "Assistent" för en köksmaskin från inte bara Electrolux/Ankarsrum samt ordet "Perstorp" för ättika och laminerade plastskivor mm - "Winning Formulas". Det finns säkert fler exempel.

Nåväl.. Själv tycker jag det är rimligt att ha en rubrik som "Stringmodell" eftersom de som letar dessa typer av möbler och kuriosa använder sig utav dessa sökord. Och är till 97% av fallen väldigt medvetna om vad de själva köper.
    Det finns mycket annat "allvarligare" att hänga upp sig på.. exempel? "Antik" "50,60,70-tal" när det rör sig om moderna saker. Sedan att tradera kunde ändra din rubrik men inte stänga av en användare trots att ett stort antal personer i veckor skickat in anmälningar, och som dessutom resulterade i bedrägerier på över 100,000 SEK - det är vad som är skamligt.
    Tack för mig

Så här är varumärkesskyddet formulerat, registreringsnummer 79224 på PRV.

"STRING
    Typ: Ord

Klass: 20
    Möbler (med undantag av sådana för radio, television och grammofon), toalettskåp, inredningsdetaljer i form av fasta skåp och köksbänkar, butiksinredningar och -utrustning, nämligen fotpallar av trä för provning av skor; skyltanordningar och skyltmontage, nämligen skyltar av konstplast eller trä, montrar av glas eller trä.
    "

Enligt PRV: "Detta innebär att varumärket ger skydd för försäljning av ovan nämnda varor under märket STRING. Varumärket används för att särskilja varor och/eller tjänster, inte för att beskriva varornas utseende." samt "Varumärket som registrerats med nummer 79224 omfattar inte alla möjliga inrednings artiklar".

Föremål som t ex figurer och brödkorgar ingår enligt snabb bedömning från PRV inte i den grupp som beskrivs ovan.

Nu har jag bara snubblat igenom trådens senare del så jag har kanske missuppfattat vissa tankegånger.

Men jag har svårt att följa relevans-spåret i "Frigolit". Hur ska man tolka det? Kanske: eftersom frigolit är beskaffat just på det sett det är beskaffat ger det mig rätt att ljuga och bluffa i min marknadsföring.

Eller relevansen i att blanda in annan brottslighet: eftersom min granne Nisse cyklar mot rött ljus varje dag på väg till jobbet, ger det mig rätt att ljuga och bluffa i min marknadsföring.

Jag har ett annat bättre förslag: använd String-stil. Då hamnar man raskt i samma tankeslingor som "rokoko-stil", "barock-stil" och "gustaviansk stil", och ingen behöver känna sig vilseförd.
    Senast redigerat av HgF den 2015-08-28 klockan 10:29.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •