Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tradera - vilseledande rubriker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har väldigt svårt att tro att ägarna till namnet String® skulle kunna hävda varumärkesintrång/vilseledande marknadsföring/mm för föremål som Strinning aldrig har designat... String® avser ju den hyllserie han designade.

    Om man då skriver stringfigur faller ju Traderas argument för borttagande av annons med varumärkesskydd som orsak, då han inte har skapat (och mönsterskyddat) figurer, brödkorgar, lampor och annat.
    Skillnad vore om man gjorde gällande att det handlar om ett föremål designat av Strinning...

    Comment


    • #17
      Andra exempel är: "Post-it" och "Frigolit". I Sverige används också "Assistent" för en köksmaskin från inte bara Electrolux/Ankarsrum samt ordet "Perstorp" för ättika och laminerade plastskivor mm - "Winning Formulas". Det finns säkert fler exempel.

      Comment


      • #18
        Nåväl.. Själv tycker jag det är rimligt att ha en rubrik som "Stringmodell" eftersom de som letar dessa typer av möbler och kuriosa använder sig utav dessa sökord. Och är till 97% av fallen väldigt medvetna om vad de själva köper.
        Det finns mycket annat "allvarligare" att hänga upp sig på.. exempel? "Antik" "50,60,70-tal" när det rör sig om moderna saker. Sedan att tradera kunde ändra din rubrik men inte stänga av en användare trots att ett stort antal personer i veckor skickat in anmälningar, och som dessutom resulterade i bedrägerier på över 100,000 SEK - det är vad som är skamligt.
        Tack för mig

        Comment


        • #19
          Så här är varumärkesskyddet formulerat, registreringsnummer 79224 på PRV.

          "STRING
          Typ: Ord

          Klass: 20
          Möbler (med undantag av sådana för radio, television och grammofon), toalettskåp, inredningsdetaljer i form av fasta skåp och köksbänkar, butiksinredningar och -utrustning, nämligen fotpallar av trä för provning av skor; skyltanordningar och skyltmontage, nämligen skyltar av konstplast eller trä, montrar av glas eller trä.
          "

          Enligt PRV: "Detta innebär att varumärket ger skydd för försäljning av ovan nämnda varor under märket STRING. Varumärket används för att särskilja varor och/eller tjänster, inte för att beskriva varornas utseende." samt "Varumärket som registrerats med nummer 79224 omfattar inte alla möjliga inrednings artiklar".

          Föremål som t ex figurer och brödkorgar ingår enligt snabb bedömning från PRV inte i den grupp som beskrivs ovan.

          Comment


          • #20
            Nu har jag bara snubblat igenom trådens senare del så jag har kanske missuppfattat vissa tankegånger.

            Men jag har svårt att följa relevans-spåret i "Frigolit". Hur ska man tolka det? Kanske: eftersom frigolit är beskaffat just på det sett det är beskaffat ger det mig rätt att ljuga och bluffa i min marknadsföring.

            Eller relevansen i att blanda in annan brottslighet: eftersom min granne Nisse cyklar mot rött ljus varje dag på väg till jobbet, ger det mig rätt att ljuga och bluffa i min marknadsföring.

            Jag har ett annat bättre förslag: använd String-stil. Då hamnar man raskt i samma tankeslingor som "rokoko-stil", "barock-stil" och "gustaviansk stil", och ingen behöver känna sig vilseförd.
            Last edited by HgF; 2015-08-28, 11:29.

            Comment


            • #21
              [QUOTE=HgF;254725]Nu har jag bara snubblat igenom trådens senare del så jag har kanske missuppfattat vissa tankegånger.

              Men jag har svårt att följa relevans-spåret i "Frigolit". Hur ska man tolka det? Kanske: eftersom frigolit är beskaffat just på det sätt det är beskaffat ger det mig rätt att ljuga och bluffa i min marknadsföring. (Delar av citat från QUOTE=HgF;254725)

              Att varumärket Frigolit var "degenererat" och inte används längre sedan det sålts på Blocket hade jag inte uppmärksammat. Se mer här och not 2 från Ny Teknik 15 juni 2010. https://sv.wikipedia.org/wiki/Frigolit
              (Kul notering att bland finlandssvenskar används namnet Styrox om produkten!)
              Last edited by Lars M; 2015-08-28, 14:15.

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av SollanA Visa inlägg
                Så här är varumärkesskyddet formulerat, registreringsnummer 79224 på PRV.

                "STRING
                Typ: Ord

                Klass: 20
                Möbler (med undantag av sådana för radio, television och grammofon), toalettskåp, inredningsdetaljer i form av fasta skåp och köksbänkar, butiksinredningar och -utrustning, nämligen fotpallar av trä för provning av skor; skyltanordningar och skyltmontage, nämligen skyltar av konstplast eller trä, montrar av glas eller trä.
                "

                Enligt PRV: "Detta innebär att varumärket ger skydd för försäljning av ovan nämnda varor under märket STRING. Varumärket används för att särskilja varor och/eller tjänster, inte för att beskriva varornas utseende." samt "Varumärket som registrerats med nummer 79224 omfattar inte alla möjliga inrednings artiklar".

                Föremål som t ex figurer och brödkorgar ingår enligt snabb bedömning från PRV inte i den grupp som beskrivs ovan.
                Intressant svar Tyvärr tror jag inte att Tradera kommer ta till sig det, även om det kom till deras kännedom.


                Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                Jag har ett annat bättre förslag: använd String-stil. Då hamnar man raskt i samma tankeslingor som "rokoko-stil", "barock-stil" och "gustaviansk stil", och ingen behöver känna sig vilseförd.
                "String-stil" tycker jag låter som ett bra ord! Men, jag är inte säker på att det heller skulle accepteras på Tradera, särskilt inte när det kommer till skohyllor som verkar vara något som absolut inte får förknippas med string hos dem Att en tidningskorg på samma sida får säljas med ordet "stringhylla" i rubriken är dock för mig en gåta Skillnad på skit och pannkaka?

                ***

                Så, de senaste veckorna har jag ägnat mig åt att syna alla skohyllor som kommer ut på Tradera (det är inte någon större mängd). En och samma säljare har haft i alla fall 3 st auktioner på dito ute med ordet "string" i rubriken. Alla har blivit av med detta ord. Jag var lite förvånad över att en av auktionerna hade kvar ordet "stringmodell" i rubriken, efter att "string" försvann, men det försvann efter ett tag det också. Nu är det ju svårt att veta om det ligger anmälningar om granskning bakom att det tagits bort ur annonserna, eller om det är något säljaren själv valt att ta bort. Är det det förstnämnda, så är frågan hur allvarligt Tradera egentligen ser på en "vilseledande rubrik"? Säljaren har i så fall brutit mot denna regel c:a 3-4 gånger och är fortfarande aktiv. Det vore intressant att veta hur många varningar man får innan man blir avstängd, som det menades på att man kunde bli i mailet jag fick. Denna säljare, liksom jag, borde ju ha fått ett (flera) sådant mail...

                Nåja, nu släpper jag skohyllorna för ett tag

                Tråden var tänkt att handla om "vilseledande rubriker" på Tradera i allmänhet, inte bara om "string", men det har varit intressanta åsikter!

                Comment


                • #23
                  Nu har jag suttit och tittat lite på diskställen och där verkar djungelns lag råda...
                  Ett säljs som "äkta string" och har en utförlig beskrivning om hur Nisse "uppfann" sin Elfa diskhylla.
                  Vet inte om han designade olika diskhyllor/diskställ, men det i annonsen ser INTE ut så här: http://databas.designarkivet.com/ind...bject_id/24313
                  Ett annat uppges vara tillverkat av självaste Nisse Strinning!

                  Comment


                  • #24
                    Diskstället som sades vara tillverkat av Nisse Strinning gick för 504:-
                    Köp och sälj Övriga bruksföremål - Antikt & Design enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

                    Comment


                    • #25
                      Vist är det ett sattyg att personer attribuerar saker fel,. Men det ingen som klagar när en vara är undervärderad eller har hamnat i fel kategori

                      Comment


                      • #26
                        stringhylla HOPPSAN

                        Har/ska inte sälja något utan bara köpa på tradera. Dom har blivit så stora och stöddiga. Det är bara pengarna som intresserar dom. Dom håller bara på med idiotier som exempelvis så får inte kusinen till den som lägger ut en jacka på tradera bjuda på den. Ska jag ringa runt till släkten och säga jag lägger ut en jacka på tradera men ni får inte bjuda på den. Och frakt och betalning det går tydligen bara det tradera tillåter. Tycker tradera börjar likna någon gammal öststat eller Nordkorea. Vi bestämmer ni har bara att följa.
                        MVH radioten

                        Comment

                        Working...
                        X