Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tradera - vilseledande rubriker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tradera - vilseledande rubriker

    Efter att jag handlat lite då och då på Tradera under några år, så här jag nu börjat sälja lite.
    Jag gillar ju att gå på loppis och man samlar på dig en del. Rätt vad det är så hittar man nåt man gillar bäättre och det man förut gillade ligger och samlar damm... Ja, ni förstår säkert 😊
    Hur som helst, många års snokande efter information om det man "loppat", gör ju att man vet vad det säljs som på Tradera. Därför lade jag gladeligen ut en auktion på en skohylla med frasen "string/trådmodell" i rubriken. Diverse prylar av metalltråd på Tradera benämns som "string" eller "stringmodell". Funderade inte ens på att det kunde vara fel...
    Hursomhelst. Dagen därpå kollade jag min auktion och frasen hade ändrats till "rådmodell". Rådmodell?! Kontaktade Tradera som menade på att min auktion blivit anmäld till granskning och att det var en vilseledande rubrik. "String är ett varumärke". Både jag och alla andra kan ju se att det inte är en stringhylla, så egentligen förstår jag inte grejen. Jag syftar på "trådarna", vilket jag förmodar att de som kikar på auktionen och söker ett skoställ i denna stil också gör.
    Chattade med deras kundservice och frågade varför icke äkta stringhyllor får säljas som string eller stringhylla, samt diverse telefonhyllor, blombord och allt vad det nu är. Tydligen får jag anmäla det till granskning i så fall. Skrev nåt om att jag inte har tid att leka vän av ordning...
    Nu är det dessutom ett nytt skoställ ute i liknande stuk med "string" i rubriken. Samtidigt som det varit ute har Tradera plockat bort "stringmodell" i beskrivningen på min skohylla.

    Vad tycker ni. Är "string" vilseledande? Varför drabbas min stackars skohylla och inte mycket annat som bevisligen inte heller kan kopplas till Strinning, vilket jag förmodar är problemet.

    Anledningen till att jag tar upp frågan är för att man kan bli avstängd om man upprepar sitt beteende! Dessutom funderar jag på att sälja ett diskställ i liknande modell... Hur såg Strinnings diskställ ut förresten? Det var väl där det började...

    Fortsätt gärna diskutera andra "vilseledande" rubriker 😊

  • #2
    Först: Ursäkta mig Peppiga Pia för min åsikt i denna fråga

    Sedan: Jag trycker Tradera gjorde fullständigt rätt i detta ärende fast med ännu hårdare nypor. UT med alla som katalogiserar falskt. Varumärket "String" representerar något mycket speciellt i den svenska form- och föremålsfloran, och här ska inte renomésnyltas. Det är just sådana medvetna och/eller nonchalanta felkatalogiseringar som förvandlar Tradera till ett kloakdike - och det skadar Tradera oerhört, vilket i en förlängning drar med sig alla Traderasäljare, även dem som försöker uppträda köpmannamässigt korrekt.

    Du skriver här ovan om din skohylla: "Både jag och alla andra kan ju se att det inte är en Stringhylla" - Menar du verkligen allvar? De vet vad det är - ändå prånglar du ut skohyllan med berått mod som en "Stringhylla".
    Vet sjufalt skäms - Peppiga Pia!

    Comment


    • #3
      Jag vill ha åsikter, så det behöver du inte be om ursäkt för.

      Jag har inte skrivit stringhylla i annonsen, utan jag har skrivit "string/trådmodell" i rubriken, samt "stringmodell" i beskrivningen. Det står så klart även skohylla i rubriken och beskrivningen. Jag har alltså inte refererat till att det är en stringhylla. När jag fick informationen från Tradera om att annonsen blivit anmäld för vilseledande rubrik, så uppfattade jag det som att andra personer skulle kunna tolka "string" samt "stringmodell" som att det är en stringhylla. Det var det jag menade med att både jag och andra borde vid första anblick se att det INTE är en stringhylla. När jag sett annonser på liknande skohyllor och även diskställ, så har det ofta stått string (ej stringhylla) i rubriken. Därav min tolkning att det gick bra att skriva så... Det verkar vara mer regel än undantag att man kallar det mest av metalltråd för "String" på ett eller annat vis. (även underkläder)
      Jag är självklart glad att det blev uppmärksammat av Tradera, men jag är ändå förundrad över varför i synnerhet telefonhyllor får kallas för "string". Vad var det som gjorde att just min annons anmäldes? Jag kan inte se att den var värre än något annat.
      Som exempel ger för närvarande sökningen: "telefonhylla string" 9 träffar på Tradera: http://www.tradera.com/search?q=telefonhylla%20string De har ju absolut ingenting med stringhyllor att göra, om det nu är problemet.

      Tidigare idag såldes en väggkorg som inte ens verkade vara i metalltråd, utan nåt plastband(?) som "stringmodell": http://www.tradera.com/item/341385/2...l-stringmodell

      Min fråga är väl egentligen var gränsen går för vad som är tillåtet att skriva. Det verkar gå bra för vissa, men inte för andra. Jag har precis börjat sälja lite prylar och jag vill såklart inte riskera att bli avstängd.

      Förtydligande: Jag har verkligen inte haft för avsikt att vilseleda, utan ville beskriva stilen, d.v.s. "trådarna" på skohyllan med orden "string/trådmodell" respektive "stringmodell".

      Comment


      • #4
        Hände mig exakt samma då jag hade lagt ut två pidestaler av stringtyp.verkar vara nån som hakat upp sig på stringordet.Undrar om man får sälja stringtrosor

        Comment


        • #5
          Där ser man, då är jag inte ensam då :-)
          Jag tror att de flesta som skriver "string" på ett eller annat sätt i rubriken inte är ute efter att vilseleda. Frågan är ju varför bara vissa råkar ut för folk som anmäler? Min tanke var att jag är ny med säljdelen. Detta var kanske den tionde annonsen jag lade ut.
          Det är egentligen väldigt märkligt att man får sälja stringtrosor m.m. om String nu är ett registrerat varumärke...

          Vad finns det mer som kan vara vilseledande? Jag vill såklart undvika vilseledande rubriker hädanefter, så det kan vara bra att veta 😊
          Eventuellt kommer jag sälja av lite teak, mestadels från Karl Holmberg. KH har ju varvat med att etikettmärkta och brännmärka. Vissa av mina saker saknar märkning av något slag. Jag gissar att etiketterna pillats eller slitits bort. Trots det vet jag att det är från Karl Holmberg. Om ingen annan tillverkade exakt likadana saker... Tror ni att det skulle anses vilseledande att skriva Karl Holmberg i rubriken?

          En annan sak är formgivare. Jag skulle aldrig skriva en formgivare utan att vara helt säker. Jag har "Sara Rörstrand" på bevakning. Hade helt glömt av det, när det för några veckor sedan kom ett bevakningsmail från Tradera. I rubrik och annons anses Marianne Westman ligga bakom Sara. Varken saken i annonsen eller det jag har hemma är märkt "MW", som jag trodde allt hennes var. Kanske säljaren vet mer än mig, men det om nåt är väl annars vilseledande/falsk marknadsföring?

          Comment


          • #6
            Har nu roat mig med att söka även på "stringhylla" på Tradera och utöver auktioner på både äkta och oäkta hyllor så dyker två telefonhyllor och en tidningskorg upp på detta sökord.

            Tradera borde ju vara medvetna om att det mesta som innehåller string "missbrukas" för jämnan och i dessa fall ha en egen granskning av alla auktioner som läggs upp och innehåller det ordet.

            I mitt fall kan jag tycka att det var lite löjligt att anmäla min auktion till granskning, då det var ganska oskyldigt skrivet, särskilt som jag nu sett ett antal andra auktioner med samma ord i rubriken. Det finns ju betydligt "värre", som jag hellre hade anmält om jag var lagd åt det hållet... I min rubrik stod det "Skohylla, skoställ, string/trådmodell".

            Jag köper att String är ett varumärke. Där var jag väldigt naiv när jag använde det ordet i min auktion. Det är bara det att jag sett det användas så ofta när jag sökt antingen direkt på Tradera eller Google och hamnat där. Trodde helt enkelt att det var OK.
            Det jag inte köper, det är att det verkar vara fritt fram att använda i synnerhet ordet "stringhylla" som beskrivning på alla möjliga saker som då inte är (äkta) stringhyllor. Det skall väl vara lika för alla?!

            Comment


            • #7
              Hade en gammal brödkorg av string och då jag hade sett hur Tradera hanterar detta ord gjorde jag en liten ovetenskaplig undersökning bland vänner och bekanta. Samtliga använde ordet string när de skulle beskriva den. Gjorde de det för att de trodde att det var en Strinningprodukt? Nej.

              Det finns affärer som beskriver lampor, tidningshyllor mm och använder det förbjudna ordet STRING.... Det finns danska designade skålar med detta namn osv, osv. Har t ex sett beskrivningar på Bonfilsfigurer där man använder stringordet för att beskriva föremålet. Har alltså full förståelse för att man använder detta ord i en beskrivning utan att för den skull medvetet fara med falsk marknadsföring. Eller ens vara medveten om att det på Tradera inte är tillåtet.
              Det är en viss skillnad mellan att använda ordet string för att beskriva ett utseende mot att påskina att det är en märkesskydddad vara, designad av Strinning. Att använda ordet string i en beskrivning behöver alltså inte nödvändigtvis betyda att man är en bedragare. I så fall är det nog väldigt, väldigt många som "borde veta hut"...

              Att vissa "kommer undan" med att skriva stringlampa, stringfigur mm beror helt enkelt på att ingen medlem har anmält annonsen. Tradera själva agerar inte proaktivt utan endast efter anmälan.

              Comment


              • #8
                Tack för en bra sammanfattning! Det är precis så jag tror att de flesta tänker

                Vad som är "rätt och fel" på Tradera beror nog på vem som råkar se annonsen och anmäla "felet".

                Som relativt ny på säljdelen så kommer jag inte använda "string" i någon form som beskrivning på nytt, då jag är rädd att bli avstängd. Dessvärre är man ju rädd för att få anmälningar för minsta lilla fel som man inte tänker på. Vet inte hur många anmälningar för vilseledande rubrik man får innan man blir avstängd, eller hur länge avstängningen varar. Det kan ju vara allt från att felaktigt använda ett varumärke, som man inte ens vet är ett varumärke i en rubrik eller att ange att en produkt är t.ex. porslin, fast det är majolika. Ibland tror man att man vet, trots att det i slutändan visar sig att man har fel.

                Tycker att de som anmäler kan tänka en gång extra och i första hand kontakta annonsören så att man själv får en chans att ändra. Inte särskilt kul att få en anmälan med en varning Anmälaren hade kunnat skriva att jag gjort fel och om jag inte ändrar så anmäler vederbörande. Svårare än så är det ju inte...

                Comment


                • #9
                  Får man fråga, är det tillåtet att fråga (ursäkta Tage Danielsson-citatet).
                  VAD ÄR STRING. Jag trodde i min enfald att det var kort för STRINninG.
                  Är det plastklädd metalltråd Ni menar och då ALL INPLASTAD METALLTRÅD.
                  Hittar inte ordet string i SAOL eller Nordstedts ordböcker, däremot stringens..........

                  Comment


                  • #10
                    Jag vet faktiskt inte varför ordet string (ej märkesnamnet String) i folkmun (inte SAOL)har blivit synonymt med plastöverdragen metalltråd men så är det...
                    Det är väl som med ordet googla som de allra flesta använder för att säga att man söker info på nätet - oavsett vilken sökmotor man använder...

                    Comment


                    • #11
                      Det är lite det jag börjar undra också. Vad är egentligen String?

                      Här finns nog det svar som bör vara korrekt: http://string.se/sv/#
                      Det är också den första träffen på Google. Det verkar uppenbart att det är ett registrerat varumärke, så jag kan tycka att det är helt korrekt att det blev borttaget ur min annons. Det säger jag inte emot. Det stör mig däremot att det är "rätt" för väldigt många andra att använda ordet, eller snarare namnet i annonser.

                      Googlar man däremot String och tittar på bilder, så dyker mer eller mindre barnförbjudna bilder upp... Då kan man ju fråga sig hur varumärket String ställer sig till att en viss typ av underkläder delar namn med dem?

                      För skojs skull googlade jag "string retro" och då kommer det bilder på någon form av tavlor broderade med spända trådar. String är ju även det engelska ordet för "sträng", som i detta sammanhang bör vara synonymt med spänd tråd.

                      En Googlesökning på "stringben" ger bildträffar på diverse möbler med metallben.

                      "Är det plastklädd metalltråd Ni menar och då ALL INPLASTAD METALLTRÅD."
                      Ja, men det är inte enbart plastklädd metalltråd, utan även "oplastad", färgad metalltråd. Exempelvis Gunnar Anders kattljusstakar från Ystad Metall kallas ofta string.
                      Tittar man in i retrohörnor på loppisar och i antikbutiker så kan man vara säker på att vad som helst i metalltråd (telefonhylla, fruktkorg, ljusstake, lampa m.m.) kallas för string, så länge någon del är av metalltråd. Detta har också varit mer regel än undantag på Tradera.

                      Man kan väl säga att i folkmun har String blivit synonymt med metalltråd i inredning/möbler, men att det ställer till problem i och med att det är ett registrerat varumärke, vilket folk förmodligen inte tänker på eller känner till.

                      Comment


                      • #12
                        Vilseleden...

                        Hallå,
                        Det är knepigt med reklam och information. Som gammal reklamsnubbe tycker jag att det är annonsörens ansvar att inte lämna vilseledande info, men det är skillnad mellan hallon och blåbär. Proffs och amatörer. Det är nämligen avsikten, motivet som är avgörande och då måste ställa högra krav på hallonbåtarna som borde veta mera.

                        Stringtrosa, storlek S, säljes.
                        So lomg...

                        Comment


                        • #13
                          Det var som (k)attan...

                          Ja men då har ju min kära Eva string (se inlägg 133).
                          Hon som jämt tyckt att det verkar obekvämt.........

                          Comment


                          • #14
                            Har försökt komma på ord som är, eller ursprungligen har varit varumärken. Galon är väl ett lysande exempel... Vad tänker man på i första hand när man hör ordet Galon?

                            Ordet "galon" kommer från en sammanslagning av Gamlestadens Konstläderfabrik och nylon. Ursprungligen var galon ett varumärke för en speciell typ av vävburen plast, men ordet har med tiden fått en generisk tillämpning så att den används om plastbelagd textilväv i allmänhet, och numera även ibland som benämning på kläder i vattentätt material i allmänhet.
                            Ett annat varumärke som vardagligt används om märkmaskiner är "Dymo". På Tradera annonseras det ofta Dymo, trots att det är ett annat märke på varan.

                            Comment


                            • #15
                              På engelska heter dammsuga "hoovering" efter märket Hoover, schaktmaskin med
                              larvfötter kallas allmänt i Sverige för caterpiller efter märket Caterpillar, bara två
                              exempel som snabbt dök upp i huvudet. Det finns säkert hur många fler som helst.

                              Comment

                              Working...
                              X