Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skånska Ättikfabriken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skånska Ättikfabriken

    ½ liter rymmer denna flaska för Skånska Ättikfabriken. Diagonala fogar och inte för skruvkork. 21,5 cm hög och nio gradstreck, så varje grad rymmer ca 5 cl. Både ättika och flaska bör väl komma från Perstorp?
    Bifogade filer

  • #2
    I en liten reklambroschyr för Perstorps Ättika från 1932 uppges att man under 50 år tillverkat motsvarande 235 milj helbuteljer ättika och att man gör alla sina flaskor själv. Det finns också recept som "den populära matlagningsexperten Fru Thora Holm utarbetat för Eder".
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2016-09-15, 19:23.

    Comment


    • #3
      Här en rund flaska från Skånska Ättikfabriken. 22 cm hög - alltså lite högre än den fyrkantiga. Nio gradstreck och tydliga fogskarvar. På botten finns två små bulor eller prickar som jag inte vet vad de betyder.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Tjugodubbel matättika

        Skånska Ättiik Fabriken Perstorp. 22 cm hög och utan gängor för skruvkork. 5 cm Ø. Om Civil-Ingeniör Wilhelm Wendt (1854-1924) finns att läsa här https://sv.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Wendt
        I botten på flaskan finns 1981 inskrivet. Är detta ett årtal bör väl flaska och etikett vara repliker?
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Skånska Ättiik Fabriken Perstorp. 22 cm hög och utan gängor för skruvkork. 5 cm Ø. Om Civil-Ingeniör Wilhelm Wendt (1854-1924) finns att läsa här https://sv.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Wendt
          I botten på flaskan finns 1981 inskrivet. Är detta ett årtal bör väl flaska och etikett vara repliker?
          Jag har några stycken från min tid på ICA men på dom står det copia ristat i botten. Företaget grundades 1881 under namnet Stensmölla Kemiska Tekniska Industri av Wilhelm Wendt (1854-1924) i närheten av Perstorp.
          Last edited by nobe; 2022-01-08, 22:21.

          Comment


          • #6
            Ännu en från Perstorp. Jämfört med #3 är den här lite längre - 23,5 cm men med samma nio gradstreck och ingen markering i botten. Det som skiljer mest är att tjockleken på de båda halvorna varierar. Det skiljer 4-5 mm så botten blir oval!
            Och så en nutida med innehåll från Perstorp men tillverkare av glaset X10 och 04 säger mig inget...? Tips 2 på etiketten visar hur man rengör strykjärn och hur man avkalkar ångstrykjärn med hjälp av ättika. Men vad tips 1 och ev 3 m fl kan vara, har jag missat....
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2022-07-29, 17:27.

            Comment


            • #7
              Originalflaska, väldigt smutsig men jag vågar knappt städa av den mer för etiketten släpper mer var gång jag nuddar vid flaskan.Click image for larger version

Name:	20220730_165406.jpg
Views:	1
Size:	103,1 KB
ID:	576564

              Comment


              • #8
                Första flaskan på tråden har här fått något mindre men tyngre "syster". Inte stöpta i samma form! 5,8 x 5,8 cm och 21 cm hög samt rymmer ca 40 cl. Texten på glaset har inte plats för de två sista bokstäverna i "fabriken". Glaset som är något gulgrönt har flera stora blåsor. Vill man inte ha ättika i flaskan går det säkert lika bra med Hirkum Pirkum... https://sv.wikipedia.org/wiki/Hirkum_pirkum Click image for larger version

Name:	Skånska ättik 1.jpg
Views:	35
Size:	27,4 KB
ID:	745313 Click image for larger version

Name:	Skånska ättitsfabr 2.jpg
Views:	17
Size:	35,9 KB
ID:	745314 Click image for larger version

Name:	Skånska ättik 3.jpg
Views:	17
Size:	28,1 KB
ID:	745315 Click image for larger version

Name:	Skånska ättik 3.jpg
Views:	17
Size:	28,1 KB
ID:	745316

                Comment

                Working...
                X