Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En rutig rackare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En rutig rackare

    Hittat en liten 13cm hög rutig rackare med några år på nacken.Mycket lusor o puntelmärke.Inte jättetunn men har ändå en lätt o gammal känsla i glaset.Svensktillverkad?Någon som vet något om den el.sett någon liknande.
    Click image for larger version

Name:	005.JPG
Views:	1
Size:	139,7 KB
ID:	670689
    Click image for larger version

Name:	001.JPG
Views:	1
Size:	29,1 KB
ID:	670690Click image for larger version

Name:	003.JPG
Views:	1
Size:	29,7 KB
ID:	670691

  • #2
    Har inte sett någon likande innan men visst ger den ett gammalt intryck. Kan nog inte tillföra mer men en trevlig plunta är det i alla fall!

    Comment


    • #3
      Trots att jag är ganska exponerad mot glaspluntor i allmänhet kan jag inte tillföra något om den här - har aldrig sett denna variant tidigare.

      En frimodig spekulation kan leda in bland de sk järnbanepluntorna, järnvägspluntorna, som är en slags fickflaska av platt rund modell - i grova drag inte helt olik flaskan i frågan - fast de brukar vara helt konstlösa utan dekor. Jag känner inte till järnbanepluntornas egentliga funktion i sammanhanget men vi vet ju att jänvägsåkandet sedan urminnes tider är uppdelat i 1:a, 2:a och 3:e klass. Kanske var de var de lite grova och konstlösa järnbanepluntorna avsedda för de simpla passagerare i 3:e klass, medan denna påkostade och dekorerade plunta förekom mer bland 1:a klasspassagerarna.

      Comment


      • #4
        Inget nytt under solen....

        Påminner en hel del om Nanny Stills "Flindari".
        Nanny kanske sett detta mönster på liknande
        gamla pluntor/flaskor?

        Comment


        • #5
          Jag har en grön. Tror jag lade ut den här förut utan att få några kommentarer. Ena sidan har en oval slät fläck, kanske för att klistra en etikett. Kan de vara för något annat typ parfym.
          Click image for larger version

Name:	DSC02837.jpg
Views:	2
Size:	104,0 KB
ID:	562875Click image for larger version

Name:	DSC02838.jpg
Views:	2
Size:	102,5 KB
ID:	562874
          Last edited by bosse t; 2016-06-21, 10:36.

          Comment

          Working...
          X