Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålder på pall (?).

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ålder på pall (?).

    Kan någon säga nåt om ålder på denna pall eller taburett? Tyget är det understa av tre lager. Kan mönstret tidsmässigt stämma överens med stilen på pallen tro? Originaltyget kanske?
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
    Kan någon säga nåt om ålder på denna pall eller taburett? Tyget är det understa av tre lager. Kan mönstret tidsmässigt stämma överens med stilen på pallen tro? Originaltyget kanske?
    Hallå Olle,
    När jag var liten kallades sen här typen av taburetter för pianostolar men nu tror den var tänkt som sittplats framför sminkbordet. Trevlig och praktisk.
    Nystil är att lätt att saga. Alltså en bit in på 1900-talet med drag av både karljohan och jugend. Klädseln stämmer. Ska vi slå till på 1915?
    So long...

    Comment


    • #3
      Hej Kim!

      Tackar för svar. Alltid kul att veta ålder på det man har. Jag har tänkt mig att sprutmåla den och lägga på ett nytt tyg, men det kanske är ett helgerån,vad vet jag.

      Comment


      • #4
        Grattis Olle M till en snygg taburett!
        Vi har ett gäng köksstolar, en karmstol och en spegel i samma utförande och jag instämmer i Kims uttalanden men tror mig veta att de tillverkades även en bit in på 1920-talet. I min frus släkt kallas de för Disa och tillverkades vid Åby Möbelfabrik i Tjureda utanför Växjö. Men det kan säkert vara flera tillverkare för mönsterskyddet var väl inte så starkt på den tiden.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Hej Lars M

          Ja, det är en ren och snygg stil på de här möblerna. Har googlat runt utan resultat, så dina uppgifter var verkligen välkomna. Jag tackar, bugar och bockar!

          Olle M.

          Comment


          • #6
            Tack själv!
            Googlar man på verandamöbler kan man hitta en hel del.

            Comment


            • #7
              Sprutmåla...???

              Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
              Hej Kim!

              Tackar för svar. Alltid kul att veta ålder på det man har. Jag har tänkt mig att sprutmåla den och lägga på ett nytt tyg, men det kanske är ett helgerån,vad vet jag.
              Hallå,
              Du ställde en fråga och svaret måste bli högst personligt. Det bjuder jag gärna på. Slipa lätt. Tvätta med målartvätt. Torka av.
              Måla med pensel. Halvmatt färg, bruten i önskad nyans. Se, du fick en taburett i tidens anda.
              Klädseln är ju också en smakfråga. Jag skulle välja ett ganska bredrandigt tyg i starka färger för att fånga känslan av empire.
              Lycka till och so long...
              Kim
              PS. Har en liknade pall som behöver omvårdnad. Återkommer med bild och tanke.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Tack själv!
                Googlar man på verandamöbler kan man hitta en hel del.
                Tack för tipset!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå,
                  Du ställde en fråga och svaret måste bli högst personligt. Det bjuder jag gärna på. Slipa lätt. Tvätta med målartvätt. Torka av.
                  Måla med pensel. Halvmatt färg, bruten i önskad nyans. Se, du fick en taburett i tidens anda.
                  Klädseln är ju också en smakfråga. Jag skulle välja ett ganska bredrandigt tyg i starka färger för att fånga känslan av empire.
                  Lycka till och so long...
                  Kim
                  PS. Har en liknade pall som behöver omvårdnad. Återkommer med bild och tanke.
                  Hmmm. Då inställer sig frågan, skall man måla med linoljefärg eller lackfärg? Vad använde man för färg på den tiden?

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
                    Hmmm. Då inställer sig frågan, skall man måla med linoljefärg eller lackfärg? Vad använde man för färg på den tiden?
                    Hallå Olle,
                    Välj färg. Ingen jäkel kommer att se skillnaden. Min poäng är att penselmålat ger en struktur som speglar ljus och skugga och skapar et djup. Inte IKEA, alltså. Lycka till och so long...

                    Comment

                    Working...
                    X