Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biografmaskin Ernemann II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Biografmaskin Ernemann II

    Hej,

    Jag har en 35mm Ernemann II ståendes, komplett med likströmsaggregat 50V och allt man kan behöva för att visa 35mm film, även ljudupptagningsenhet mm. Däremot är jag lite fundersam på om jag kommer att få användning för den. Någon som är intresserad?

    Click image for larger version

Name:	ernemann.jpg
Views:	1
Size:	18,7 KB
ID:	668876

  • #2
    Ursprungligen postat av getöga Visa inlägg
    Hej,

    Jag har en 35mm Ernemann II ståendes, komplett med likströmsaggregat 50V och allt man kan behöva för att visa 35mm film, även ljudupptagningsenhet mm. Däremot är jag lite fundersam på om jag kommer att få användning för den. Någon som är intresserad?

    [ATTACH]149412[/ATTACH]
    När är den där tillverkad? Är det en med lampa eller kolstavar?

    Comment


    • #3
      Jag tror detta är ett fall för LP-foto, Sveriges ledande auktionsfirma när det gäller foto- och filmobjekt. Firman ligger på Gata-regerings mitt emot gamla Nalen å Norrmalm i Sthlm..

      Comment


      • #4
        Den är tillverkad 1927 och lampan har kolstavar. Ett helt elskåp ingår för att driva 50V-lampan, gissar att det är en transformator.
        Tack för informationen om auktionsverket!

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av getöga Visa inlägg
          Den är tillverkad 1927 och lampan har kolstavar. Ett helt elskåp ingår för att driva 50V-lampan, gissar att det är en transformator.
          Tack för informationen om auktionsverket!
          Hur stort är "ett helt elskåp"?

          Elskåpet minns jag inte sedan jag i min ungdom stod och manuellt matade fram kolstavarna i de projektorerna...

          Comment


          • #6
            Det kan väl vara ca 80cm högt, 40cm brett och 20cm djupt.
            Det behövs för att omforma 220V växelspänning till 50V likspänning som driver ljusaggregatet(stavarna du är bekant med).

            Du lade nog bara inte märke till det eftersom det inte är något man är och pillar i vid ordinär drift.

            Comment


            • #7
              Vad är det för optik?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av getöga Visa inlägg
                Tack för informationen om auktionsverket!
                LP FOTO hittar du här:


                Auktion 52 är planerad till februari 2016. Inlämning pågår.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av getöga Visa inlägg
                  Hej,

                  Jag har en 35mm Ernemann II ståendes, komplett med likströmsaggregat 50V och allt man kan behöva för att visa 35mm film, även ljudupptagningsenhet mm. Däremot är jag lite fundersam på om jag kommer att få användning för den. Någon som är intresserad?

                  [ATTACH]149412[/ATTACH]
                  Hej, jag är mycket intresserad om den finns kvar.

                  Comment

                  Working...
                  X