Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

köpmansdisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: köpmansdisk

    min vän har en köpmansdisk (eg två, men de är snarlika) som han vill sälja
    köpmansdisken är 2,40 m lång, lådorna är laxade och har metall (antagligen mässing) handtag
    han säger att det finns märkning på den om att den är fr 1800-talets slut
    1/ undrar vilket är bäst, sälja på auktion eller försöka privat?
    2/ vad ska han sätta ut som res.pris om han lämnar på auktion?
    3/ hur mycket kan ha få för den om han säljer privat?
    4/ om han nu vill sälja privat: var i hela friden? blocket, tradera, eller typ facebook?
    Click image for larger version

Name:	IMG_3458.JPG
Views:	1
Size:	94,8 KB
ID:	668743
    Click image for larger version

Name:	IMG_3464.JPG
Views:	1
Size:	74,0 KB
ID:	668744
    Click image for larger version

Name:	IMG_3468.JPG
Views:	1
Size:	75,6 KB
ID:	668745

    har varit i kontakt med auktionsbyrå men vi vet inte vilket pris som är realistiskt som reservation?
    tack för svar!

  • #2
    Varför vill han sätta ett reservationspris?

    Comment


    • #3
      Fel kanal?

      Hallå Agnes,
      Trevlig sak. Gissar att du inte får så många kvalificerade svar för på PES finns en tradition att mäta värdet i kultur och historia, inte i pengar. Personligen tycker jag det är ganska klokt. Pensanien är ingen konsultbyrå i försäljning och värdering av gamla prylar, däremot ett friskt forum för erfarenhetsutbyte, kunskaper och ditten och datten som gör många glada.
      Ledsen om jag om jag gör dig besviken, so long
      Kim

      Comment


      • #4
        Håller med Kimmen - det här är fel kanal.

        Men några små tumregler kan jag bidra med i alla fall. Om man är osäker inför försäljning av gamla möbler och liknande pjäser bör man släppa kontrollen och vända sig till en KOMPETENT auktionsfirma. Det finns bra auktionsfirmor - men man ska veta att de tar bra betalt. Ca en tredjedel (minst - kanske mer) av slutpriset stannar hos auktionisten.
        Det är en pina att baxa runt en sån här pjäs - då kan man testa Blocket - enligt "hämta"-metoden. Skippa allt det andra - Facebook, Tradera och allt vad det var.

        Säljaren har alltid en våt dröm om vad han vill ha - låt det bli det begärda priset på Blocket. Vad man kan få - vet ingen.

        På auktionsmarknaden - blir det som sämst återrop om bevakningen är för hög, och begär man för mycket på Blocket blir man stående med sin möbelpjäs osåld. Alltså - börja trots detta med den våta drömmen på Blocket.
        Ett par andra tumregler är: publicera aldrig suddiga bilder - använd stativ.
        Plocka bort och rensa upp runt föremålen.
        Jättebra att måtten finns med. Uppgiften om att det finns bekräftelser på att detta är från 1800-talet - ska inte bara nämnas lite förstrött i förbifarten - här ska det vara en knivskarp bild.

        Comment


        • #5
          Generellt kan man väl säga att auktion är smidigare, man får behålla mindre pengar men slipper göra en massa jobb. Ett eventuellt bevakningspris ska auktionsfirman kunna föreslå tycker jag, kan de inte göra det så bör dem nog inte få sälja möbeln.

          Vill man prova att sälja själv så är det bara att jämföra vad som begärs för liknande och sätta ett lägre pris (finns de fortfarande ute till försäljning så betyder det att begärt pris är för högt). Blocket brukar vara bättre än Tradera när det gäller stora möbler.

          Comment


          • #6
            res.pris?

            Ursprungligen postat av getöga Visa inlägg
            Varför vill han sätta ett reservationspris?
            det var jag som föreslagt

            Comment


            • #7
              Tack

              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå Agnes,
              Trevlig sak. Gissar att du inte får så många kvalificerade svar för på PES finns en tradition att mäta värdet i kultur och historia, inte i pengar. Personligen tycker jag det är ganska klokt. Pensanien är ingen konsultbyrå i försäljning och värdering av gamla prylar, däremot ett friskt forum för erfarenhetsutbyte, kunskaper och ditten och datten som gör många glada.
              Ledsen om jag om jag gör dig besviken, so long
              Kim
              nää, du gör inte mig besviken, inte ett dugg
              nej, jag vet PES inte är konsultbyrå utan snarare en del nördar som har sina områden som de vet en hel del om

              för några år sen jag har bett om råd om ett skåp och se, jag har sålt till sist för ca det priset som jag fick en fingervisning om

              Comment


              • #8
                kanske blocket

                Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                Håller med Kimmen - det här är fel kanal.

                Men några små tumregler kan jag bidra med i alla fall. Om man är osäker inför försäljning av gamla möbler och liknande pjäser bör man släppa kontrollen och vända sig till en KOMPETENT auktionsfirma. Det finns bra auktionsfirmor - men man ska veta att de tar bra betalt. Ca en tredjedel (minst - kanske mer) av slutpriset stannar hos auktionisten.
                Det är en pina att baxa runt en sån här pjäs - då kan man testa Blocket - enligt "hämta"-metoden. Skippa allt det andra - Facebook, Tradera och allt vad det var.

                Säljaren har alltid en våt dröm om vad han vill ha - låt det bli det begärda priset på Blocket. Vad man kan få - vet ingen.

                På auktionsmarknaden - blir det som sämst återrop om bevakningen är för hög, och begär man för mycket på Blocket blir man stående med sin möbelpjäs osåld. Alltså - börja trots detta med den våta drömmen på Blocket.
                Ett par andra tumregler är: publicera aldrig suddiga bilder - använd stativ.
                Plocka bort och rensa upp runt föremålen.
                Jättebra att måtten finns med. Uppgiften om att det finns bekräftelser på att detta är från 1800-talet - ska inte bara nämnas lite förstrött i förbifarten - här ska det vara en knivskarp bild.
                fast kruxet är att vännen inte kan köra dit själv efter en stroke (han kan men inte får)och jag har inte tid att köra dit titt som tätt och visa
                Jag har varit i kontakt med en auktionsbyrå, skanesauktionsverk.se- rättare sagt flera, men en har svarat - om den är seriös eller inte? vet ej

                inte en chans att vi vänder byrån för att se baksidan! den väger säkert 2 ton
                men som min vän säger det är säkert OK, han är realist

                Comment


                • #9
                  tack

                  Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
                  Generellt kan man väl säga att auktion är smidigare, man får behålla mindre pengar men slipper göra en massa jobb. Ett eventuellt bevakningspris ska auktionsfirman kunna föreslå tycker jag, kan de inte göra det så bör dem nog inte få sälja möbeln.

                  Vill man prova att sälja själv så är det bara att jämföra vad som begärs för liknande och sätta ett lägre pris (finns de fortfarande ute till försäljning så betyder det att begärt pris är för högt). Blocket brukar vara bättre än Tradera när det gäller stora möbler.
                  vi har också resonerat att det är smidigare/lättare med auktion
                  tack för råd om bevakningspris, man utgår ifrån att de har viss erfarenhet

                  Jag har kollat runt på nätet, det finns priser allt mellan 500 och 10000

                  Comment


                  • #10
                    Priset är en funktion av hur begärligt föremålet är på den marknad där man försöker sälja objektet och hur snabbt man vill få sålt det. Samt hur bra säljare man är. Din väns disk är lite klumpig och stor, så det begränsar hur många som är intresserade av den, men dem som är intresserade kan nog vara beredda att betala lite. Som fingervisning så kan jag säga att jag som handlare gärna hade köpt den för 500 kr, men tvekat om den kostat över tusenlappen, då den innebär mycket jobb och det är lite osäkert vad man kan sälja den för. Det betyder att det går att få minst det dubbla för den, men att det gäller att hitta rätt köpare.

                    Comment


                    • #11
                      värde?

                      Tack
                      givetvis värdet beror på efterfrågan och som Jung_Kee säger byrån är klumpig eller vad ska man säga om man vill vara fin.
                      Men tack för en fingervisning, jag trodde dessa var mer åtråvärde än så.

                      Comment

                      Working...
                      X