Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orientalisk lampa (vas)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Orientalisk lampa (vas)

    Hej!
    Har en orientalisk lampa med signatur i botten som jag skulle vilja veta mera om.
    Jag gissar att det är en Japansk vas som någon,någongång gjort om till lampa .
    Den är i alla fall mkt fin även om värdet troligtvis gått förlorat iom ombyggnationen.
    Själva vasen är 36,5 cm och hela lampan är 55 cm.

    Någon här som kan hjälpa mig med:

    -Tillverkare och vilket land?
    -Vas från början?
    -Tidsperiod?
    -ev värde?

    Tackar på förhand och hoppas på expertsvar som kan hjälpa mig.
    Med vänlig hälsning Bergtuna1927
    Bifogade filer

  • #2
    Hejsan!
    Lampfoten är Japansk och dekoren kallas för Satsuma.Den har säkert som du tror varit en vas från början.När man ser till lamphållaren som är i bakelit hamnar vi nog runt ca 1920-30.Googla vidare på satsuma så kanske du hittar signaturen

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
      Hejsan!
      Lampfoten är Japansk och dekoren kallas för Satsuma.Den har säkert som du tror varit en vas från början.När man ser till lamphållaren som är i bakelit hamnar vi nog runt ca 1920-30.Googla vidare på satsuma så kanske du hittar signaturen
      Nu har jag googlat runt och hittat några liknande vaser/urnor.Din vas verkar vara kapad upptill då den verkar ska ha haft ett brätte.Tidsmässigt är det 1800-talets andra hälft det rör sig om.
      Här är en variant i liknande utförande med krigare på.
      Click image for larger version

Name:	457lot621.jpg
Views:	1
Size:	88,2 KB
ID:	557566

      Comment


      • #4
        Kanon! Stort tack Fnusfröken!! Nu vet jag betydligt mer om min fina vas!! Googlar vidare i jakt på signatur .....

        Comment

        Working...
        X