Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Väggrelief Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Precis som alla andra också är ute ur leken, utom.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Man kan fråga sig varför reliefen inte är signerad, utan bara fabriksstämplad.
      Produkten skulle väl prövas marknadsmässigt, och blev den en framgång, kan det tänkas att konstnären/keramikern blev anställd.
      Då är Lisa Larsson ute ur leken, eftersom hon anställdes redan 1954.
      Ja, jag stälde mig också samma fråga. Jag märkte att av de plattor i sama design jag hittade bilder på nätet som har samma gullig relief men inte alla har lyckats med färger i glasyr. Bara några. Gisar om det kunde vara så att konstner ville inte skriva på i den anledning. Men det exemplar jag görde bild av är verkligen lyckats och preglade min köket i flera år. Nu är den redan på Metropol Auktionen och jag vet inte vad skulle mera fröja mig att den gå ut eller att jag få den tillbaka, för det blev lite tom utan den i köket.

      Comment


      • #18
        Idag fick jag svaret på vem som ligger bakom denna underbara väggrelief. Via ombud svarade Bertil Vallien själv att han formgivit denna 1961/1962 när han var verksam vid en mindre keramikindustri i Los Angeles.

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
          Idag fick jag svaret på vem som ligger bakom denna underbara väggrelief. Via ombud svarade Bertil Vallien själv att han formgivit denna 1961/1962 när han var verksam vid en mindre keramikindustri i Los Angeles.
          Väldigt intressant! Jag har ofta stött på denna väggplatta och funderat på formgivaren.

          Comment

          Working...
          X