Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Väggrelief Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Väggrelief Gustavsberg

    Hej!
    Kom på en läcker väggrelief av Gustavsberg, men det står inte något namnet vem har designad den. Skulle vara tacksam för tipset.

    Med vänliga hälsningar,
    Kristine
    [ATTACH]148921
    Bifogade filer
    Last edited by Pupedis; 2015-04-05, 21:03.

  • #2
    Den har vart uppe tidigare och svar ska finnas på en gammal tråd
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      re: tidigare trådar

      Jag faktiskt gick i genom allt jag hittade efter sök väggrelief och Gustavsberg, och hittade tyvärr inte information om designer på något sådan. Om du Marie vet vad det var för tråd, har du lust att länka mig till?

      Tacksam på förhand

      Kristine
      Last edited by Pupedis; 2015-04-07, 19:56.

      Comment


      • #4
        Kommer jag ihåg rätt så var det var Bertil Vallien som var formgivare till väggtavlan
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
          Kommer jag ihåg rätt så var det var Bertil Vallien som var formgivare till väggtavlan
          Tack Maria,
          Nu hittade jag den gamla trådet! Det var värkligen samma keramikplatta, men tyvärr var i trådet ingen svar om vem har designad den. Det var bara inlagsautor gisning att det kan vara Bertil Vallien, men ingen bekräftade eller kommenterade trådet.



          Själva gick jag igenom det som finns på nätet av Bertil Vallien och blev tveksam att den väggrelief är hans arbetet. Still är inte riktig hans. De runda former och band av typiska prickor snarare påminer om L. Larson. Men hon ju signerade sina plator? Eller hur?
          Last edited by Pupedis; 2015-04-08, 00:45.

          Comment


          • #6
            Bengt Berglund skulle det kunna vara.
            Titta på sidan 308, på bilden överst, i boken Gustavsberg av Gösta Arvidsson, utgiven 2007. Finns på de flesta bibliotek.
            Berättelsen om Bengt är i övrigt intressant.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Bengt Berglund skulle det kunna vara.
              Titta på sidan 308, på bilden överst, i boken Gustavsberg av Gösta Arvidsson, utgiven 2007. Finns på de flesta bibliotek.
              Berättelsen om Bengt är i övrigt intressant.
              Tusen tack Gideon!

              Jag ska kolla i biblioteket.

              Comment


              • #8
                Vilken mystiskt väggdekor! Man kan se att den är skapat av gedigen konstnär, men ingen kan svara vilken
                Försätter att leta efter.


                Comment


                • #9
                  Nationalmuseum har fått mängder av keramik och porslin från Gustavsberg. Det är inte helt logiskt att ta sig in till samlingarna men det går om man är envis. Av 316 objekt av Bengt Berglund kunde jag inte hitta din väggrelief, så det är nog någon annan. Men vem skall man leta efter? http://collection.nationalmuseum.se/...tail&sp=0&sp=F

                  Comment


                  • #10
                    Gissar ändå på Lisa Larsson.

                    Comment


                    • #11
                      Och jag gissar på Margareta Hennix, som gjort en stengodsplatta med blomsterkorg........ som ledtråd
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Bygger lite av min gissning på att Hennix väggplattor som jag sett
                        är plattare, alltså inte lika mycket modellerade (skulpturala)som Lisas.

                        Comment


                        • #13
                          Det är inte den tråden, ev så kan den ha varit uppe i någon FB gupp
                          I’m a real mean bitch!

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            Nationalmuseum har fått mängder av keramik och porslin från Gustavsberg. Det är inte helt logiskt att ta sig in till samlingarna men det går om man är envis. Av 316 objekt av Bengt Berglund kunde jag inte hitta din väggrelief, så det är nog någon annan. Men vem skall man leta efter? http://collection.nationalmuseum.se/...tail&sp=0&sp=F
                            Tusen tack Lars!!!
                            Du gav mig en guldvärt länk, för jag är helt nybörjare i såna konst saker och har ingen aning vår kan man leta info. Men med hjälp av är här på forum blev jag lite klokare varje dag

                            Comment


                            • #15
                              Man kan fråga sig varför reliefen inte är signerad, utan bara fabriksstämplad.
                              Produkten skulle väl prövas marknadsmässigt, och blev den en framgång, kan det tänkas att konstnären/keramikern blev anställd.
                              Då är Lisa Larsson ute ur leken, eftersom hon anställdes redan 1954.

                              Comment

                              Working...
                              X