Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Väggrelief Gustavsberg

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Och jag gissar på Margareta Hennix, som gjort en stengodsplatta med blomsterkorg........ som ledtråd
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Bygger lite av min gissning på att Hennix väggplattor som jag sett
    är plattare, alltså inte lika mycket modellerade (skulpturala)som Lisas.

Det är inte den tråden, ev så kan den ha varit uppe i någon FB gupp

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Nationalmuseum har fått mängder av keramik och porslin från Gustavsberg. Det är inte helt logiskt att ta sig in till samlingarna men det går om man är envis. Av 316 objekt av Bengt Berglund kunde jag inte hitta din väggrelief, så det är nog någon annan. Men vem skall man leta efter? http://collection.nationalmuseum.se/...tail&sp=0&sp=F
    Tusen tack Lars!!!
    Du gav mig en guldvärt länk, för jag är helt nybörjare i såna konst saker och har ingen aning vår kan man leta info. Men med hjälp av är här på forum blev jag lite klokare varje dag

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Man kan fråga sig varför reliefen inte är signerad, utan bara fabriksstämplad.
    Produkten skulle väl prövas marknadsmässigt, och blev den en framgång, kan det tänkas att konstnären/keramikern blev anställd.
    Då är Lisa Larsson ute ur leken, eftersom hon anställdes redan 1954.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Precis som alla andra också är ute ur leken, utom.

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Man kan fråga sig varför reliefen inte är signerad, utan bara fabriksstämplad.
    Produkten skulle väl prövas marknadsmässigt, och blev den en framgång, kan det tänkas att konstnären/keramikern blev anställd.
    Då är Lisa Larsson ute ur leken, eftersom hon anställdes redan 1954.
    Ja, jag stälde mig också samma fråga. Jag märkte att av de plattor i sama design jag hittade bilder på nätet som har samma gullig relief men inte alla har lyckats med färger i glasyr. Bara några. Gisar om det kunde vara så att konstner ville inte skriva på i den anledning. Men det exemplar jag görde bild av är verkligen lyckats och preglade min köket i flera år. Nu är den redan på Metropol Auktionen och jag vet inte vad skulle mera fröja mig att den gå ut eller att jag få den tillbaka, för det blev lite tom utan den i köket.

Idag fick jag svaret på vem som ligger bakom denna underbara väggrelief. Via ombud svarade Bertil Vallien själv att han formgivit denna 1961/1962 när han var verksam vid en mindre keramikindustri i Los Angeles.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •