Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Väggrelief Gustavsberg

Väggrelief Gustavsberg

Hej!
    Kom på en läcker väggrelief av Gustavsberg, men det står inte något namnet vem har designad den. Skulle vara tacksam för tipset.

Med vänliga hälsningar,
    Kristine
    [ATTACH]148921
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Pupedis den 2015-04-05 klockan 21:03.

Den har vart uppe tidigare och svar ska finnas på en gammal tråd

re: tidigare trådar

Jag faktiskt gick i genom allt jag hittade efter sök väggrelief och Gustavsberg, och hittade tyvärr inte information om designer på något sådan. Om du Marie vet vad det var för tråd, har du lust att länka mig till?

Tacksam på förhand

Kristine
    Senast redigerat av Pupedis den 2015-04-07 klockan 19:56.

Kommer jag ihåg rätt så var det var Bertil Vallien som var formgivare till väggtavlan

Citat Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
    Kommer jag ihåg rätt så var det var Bertil Vallien som var formgivare till väggtavlan
    Tack Maria,
    Nu hittade jag den gamla trådet! Det var värkligen samma keramikplatta, men tyvärr var i trådet ingen svar om vem har designad den. Det var bara inlagsautor gisning att det kan vara Bertil Vallien, men ingen bekräftade eller kommenterade trådet.

http://precisensan.com/antikforum/sh...=keramikplatta

Själva gick jag igenom det som finns på nätet av Bertil Vallien och blev tveksam att den väggrelief är hans arbetet. Still är inte riktig hans. De runda former och band av typiska prickor snarare påminer om L. Larson. Men hon ju signerade sina plator? Eller hur?
    Senast redigerat av Pupedis den 2015-04-08 klockan 00:45.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Bengt Berglund skulle det kunna vara.
    Titta på sidan 308, på bilden överst, i boken Gustavsberg av Gösta Arvidsson, utgiven 2007. Finns på de flesta bibliotek.
    Berättelsen om Bengt är i övrigt intressant.

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Bengt Berglund skulle det kunna vara.
    Titta på sidan 308, på bilden överst, i boken Gustavsberg av Gösta Arvidsson, utgiven 2007. Finns på de flesta bibliotek.
    Berättelsen om Bengt är i övrigt intressant.
    Tusen tack Gideon!

Jag ska kolla i biblioteket.

Vilken mystiskt väggdekor! Man kan se att den är skapat av gedigen konstnär, men ingen kan svara vilken
    Försätter att leta efter.

http://www.metropol.se/auktioner/var...D435FA08483%7D

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Nationalmuseum har fått mängder av keramik och porslin från Gustavsberg. Det är inte helt logiskt att ta sig in till samlingarna men det går om man är envis. Av 316 objekt av Bengt Berglund kunde jag inte hitta din väggrelief, så det är nog någon annan. Men vem skall man leta efter? http://collection.nationalmuseum.se/...tail&sp=0&sp=F

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Gissar ändå på Lisa Larsson.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •