Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Toalettbord

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Toalettbord

    Hej, undrar om någon känner till ålder och värde på detta smink-/toalettbord. Den är i björk. Click image for larger version

Name:	spegelbyrå.jpg
Views:	1
Size:	89,6 KB
ID:	668465

  • #2
    Ursprungligen postat av Aeternis Visa inlägg
    Hej, undrar om någon känner till ålder och värde på detta smink-/toalettbord. Den är i björk. [ATTACH]148656[/ATTACH]
    Hallå Aeternis,
    Först, välkommen till oss, kul att hittade hit. Jo, damerna tog utrymme framför speglarna när förra seklet var ungt och dom där toalettmöblerna tillverkades långt in på 60-talet. Din är från tiden, dvs 1920-talet då blandstilarna blev poppis. Ramen till speglarna speglar rokoko och drag av empire finnes i benen. Vad är det som säger dig att att bordet är gjort i gedigen björk?
    Om värdet brukar vi prata så mycket, men så många hundralappar skulle inte jag betala. Sorry.

    PS. En högst personlig synpunkt: Speglarna ger rummet luft, ljus och volym. En inredningsdetalj kanske att tänka på.
    Last edited by Kim von Platen; 2015-03-21, 18:20.

    Comment


    • #3
      Hej! Och tack för välkomnande och svar. Min mor, vars mormor ägde möbeln från början, säger att det är björk. Därav mitt påstående. Några hundralappar säger du, synd

      Comment


      • #4
        Hejsan.Jodå din möbel är i betsad björk vilket var högsta mode ca 1930-40.Spar på den och måla den INTE vit så hamnar nog värdet på ca 1500-2000:- om några år när folk inser att alla gamla möbler blivit vitmålade.

        Comment


        • #5
          Med introduktionen av mormorsmor har du med stor säkerhet svaret på din fråga Aeternis. Såna här saker skaffar man i 20-årsåldern. Mormorsmors födelseår plus ca 20-30 år ger en rimlig datering av sminkbordet.

          Comment


          • #6
            då tackar jag för all hjälp. Är ingen chabby-chic person, så den kommer absolut inte målas vit. Men måste nog bort i alla fall.

            Comment

            Working...
            X