Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöring av gammal kista? Hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rengöring av gammal kista? Hjälp!

    Hej!
    Jag vet inte om detta hamnar rätt, men jag testar!

    Jag har köpt en gmmal antik kista från 1774.
    Jag kånkande in den i bilen & när jag kom hem så kände jag att den luktade en hel del mögel. Trät ser inte mögligt ut, däremot gångjärnen & metalldetaljerna ser ut att ha vitt mögel på sig. Jag tycker också att det gick snabbt från att ha ställt den i bilen (stått där ett par timmar) tills jag kom hem & tog ut den?

    Jag har ställt ut den så länge, men nu funderar jag på hur jag ska sköta det här.
    Hur får man bort möglet? Ska jag överhuvudtaget göra något med ytan i övrigt, torka av men en fuktig trasa eller hur ska jag göra?
    Hjälp en nybörjare!

    Tusen tack på förhand!

  • #2
    Väder och vind...,

    Ursprungligen postat av acml Visa inlägg
    Hej!
    Jag vet inte om detta hamnar rätt, men jag testar!

    Jag har köpt en gmmal antik kista från 1774.
    Jag kånkande in den i bilen & när jag kom hem så kände jag att den luktade en hel del mögel. Trät ser inte mögligt ut, däremot gångjärnen & metalldetaljerna ser ut att ha vitt mögel på sig. Jag tycker också att det gick snabbt från att ha ställt den i bilen (stått där ett par timmar) tills jag kom hem & tog ut den?

    Jag har ställt ut den så länge, men nu funderar jag på hur jag ska sköta det här.
    Hur får man bort möglet? Ska jag överhuvudtaget göra något med ytan i övrigt, torka av men en fuktig trasa eller hur ska jag göra?
    Hjälp en nybörjare!

    Tusen tack på förhand!
    Hallå där,
    Välkommen med din kista, du har kanske hittat rätt forum, vi får se. Min uppfattning är att möglet beror på fukt och då är en bra början att vädra. Har aldrig hört att vitmögel angriper smide, det brukar vara trät som tar stryk.

    Nyfiken sen barnsben vill jag be dig visa minst en bild på kistan, dateringen är intressant. Kom igen och so long...

    Comment


    • #3
      Det beror lite på om kistan är målad eller inte. Är den målad hade jag börjat med att torka bort allt synligt mögel och ställe kistan torrt och se om möglet återkommer. Om du inte är säker på att det är mögel så kan det också vara så att det bara ser ut som det, för som KvP skriver så brukar inte smide mögla. Då är det ofta en färg eller lack som lagts på smidet för att skydda det som är angripet, och då räcker det i regel att torka av och torka ut. Hjälper inte detta så är det bra om du kan bifoga lite bilder så är det lättare att ge råd om vad som kan göras, men bäst är att få någon som kan titta på den på plats. Är kistan trären så brukar jag torka av alla ytor med lite utspädd ättiksyra, det dödar all svamp och tar bort obehaglig lukt om det finns någon. Det fungerar på en del färg också, men kan skada somliga färger, så det bör prövas varsamt.

      Comment


      • #4
        Hej!

        Ja, jag tyckte själv att det verkade konstigt med mögel just där, men eftersom den luktade så starkt, så tänkte jag att det kanske var det i alla fall.

        Kistan är målad, det var just därför som jag kände mig lite tveksam till att börja peta för mycket på den själv innan jag vet mer.
        Det ser ut som att själva smidet har haft lack eller färg av något slag som har flagnat, samt är det en del rost, & det är just där rosten tydligast som det här vita har börjat komma fram på.

        Tack, tyvärr är jag för grön för att få till det här med bilder, jag ska klura lite & se om jag får till det till i morgon!

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	kista1.jpg
Views:	1
Size:	92,3 KB
ID:	557378Click image for larger version

Name:	kista2.jpg
Views:	1
Size:	121,0 KB
ID:	557379

          Comment


          • #6
            Fin kista! Är det det ljusa i nederdelen på hörnbeslagen som du tror är mögel? Har det spritt sig något sedan du postade första inlägget?

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
              Fin kista! Är det det ljusa i nederdelen på hörnbeslagen som du tror är mögel? Har det spritt sig något sedan du postade första inlägget?
              Tack, jag är stormförtjust i den!

              Ja, precis det syns lite i neder kanten på bilden, men det var mer på baksidan.

              Jag tänkte i alla fall att det säkert inte var mögel, så jag gjorde som så att jag tog & fuktade en trasa i lite såpvatten & sen gnuggade jag lite försiktigt på det.
              På baksidan av kistan är det borta nu efter gnuggandet, men på framsidan har lite kommit upp igen men det verkar ha avstannat. Dvs det verkar inte bli värre än det var innan. Frågan är om man kanske ska ha på någonting, någon olja eller så?

              Däremot är jag lite fundersam över fläckar på trät. Det är mycket svagt, men ser ut som vita små rosor.
              Jag jobbar med hästar & har hanterat en del gammalt & mögligt läder. Jag tycker mig se en likhet på dessa fläckar som syns på trät, & det jag sett på läder med mögel(om det nu ens har varit mögel, det kanske bara är jag som är okunnig??) så har det varit riktigt svårt att få bort. Har jag gnuggat ordentligt så har det sett ut som att det varit borta, men inom några timmar (eller när lädret torkat) så har rosorna fortfarande synts. Dvs jag har aldrig lyckats få bort det med de enkla medel jag känner till.
              Dock är det ju färg där rosorna är & jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det. Om jag kanske bara ska avvakta & se vad det blir?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av acml Visa inlägg
                Tack, jag är stormförtjust i den!

                Ja, precis det syns lite i neder kanten på bilden, men det var mer på baksidan.

                Jag tänkte i alla fall att det säkert inte var mögel, så jag gjorde som så att jag tog & fuktade en trasa i lite såpvatten & sen gnuggade jag lite försiktigt på det.
                På baksidan av kistan är det borta nu efter gnuggandet, men på framsidan har lite kommit upp igen men det verkar ha avstannat. Dvs det verkar inte bli värre än det var innan. Frågan är om man kanske ska ha på någonting, någon olja eller så?

                Däremot är jag lite fundersam över fläckar på trät. Det är mycket svagt, men ser ut som vita små rosor.
                Jag jobbar med hästar & har hanterat en del gammalt & mögligt läder. Jag tycker mig se en likhet på dessa fläckar som syns på trät, & det jag sett på läder med mögel(om det nu ens har varit mögel, det kanske bara är jag som är okunnig??) så har det varit riktigt svårt att få bort. Har jag gnuggat ordentligt så har det sett ut som att det varit borta, men inom några timmar (eller när lädret torkat) så har rosorna fortfarande synts. Dvs jag har aldrig lyckats få bort det med de enkla medel jag känner till.
                Dock är det ju färg där rosorna är & jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det. Om jag kanske bara ska avvakta & se vad det blir?
                Hallå acmi,
                Din gamla kista är väldigt trevlig men har nog fört ett hårt liv. Om det vittnar inte minst de ganska nysvarvade kulfötterna.
                Kistan har tillbringat många år fuktig miljö. Kan då vara förklaringen till "angripna" delarna av beslagen. Men om beslagen är gjorda i järn borde dom ha rostat. Är beslagen målade eller kanske brända med linolja?

                Om lukten av mögel finns kvar kommer den från insidan som bevarar fuktigheten speciellt om den har tapet. Oroa dig inte för rosorna och gnugga så lite som möjligt. ... so long...

                Comment


                • #9
                  Hejsan,fin kista
                  Ta en mjuk trasa med LITE linolja på och stryk på både trä och metall över hela kistan.dels så luktar det gott och dels så tar det bort möglet.se till att fukten torkat ur kistan innan du gör det.Låt den gärna stå med locket uppe och vädra ur ordentligt.Lycka till!!

                  Comment


                  • #10
                    Med tanke på att det ser ut att vara enbart i anslutning till beslagen så kan man anta att det antingen är vitmögel som uppstår pga att det ligger fukt kvar under beslagen, eller kanske mer troligt att det är frågan om att färgen är torr eller fäller ut pga kemisk korrosion. Första steget oavsett anledning är se till att kistan blir genomtorr. Som Fnusfröken skriver är det bra att låta stå med locket stå uppe i några veckor. Efter det rengöring med torr trasa och därefter eventuellt lite hartsolja för att få upp glansen i färgen och dölja fällningar. Det motverkar även nybildning av mögel.

                    Liten varning: Använd inte linolja! Det drar åt sig vatten och är godis för diverse otyg.

                    Comment


                    • #11
                      Hej!


                      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå acmi,
                      Din gamla kista är väldigt trevlig men har nog fört ett hårt liv. Om det vittnar inte minst de ganska nysvarvade kulfötterna.
                      Kistan har tillbringat många år fuktig miljö. Kan då vara förklaringen till "angripna" delarna av beslagen. Men om beslagen är gjorda i järn borde dom ha rostat. Är beslagen målade eller kanske brända med linolja?

                      Om lukten av mögel finns kvar kommer den från insidan som bevarar fuktigheten speciellt om den har tapet. Oroa dig inte för rosorna och gnugga så lite som möjligt. ... so long...
                      Beslagen är över lag väldigt rostiga, men man skymtar vagt färger här & där, så de har nog målats (en eller flera gånger under sin livstid, skymtar flera kulörer) vad jag ser. Förutom där det här ”vita” har uppstått, där är det svårt att avgöra men det hänger ju ihop med resten, så det har säkert också varit målat.






                      Tusen tack alla ni för alla tips!
                      Jag uppskattar det något enormt mycket!

                      Nu står kistan öppen & får stå så ett tag & lufta, den luktar bra mycket bättre nu, inte mögel längre. Men luften/lukten har känts ”fuktig” när jag har öppnat den, så den mår nog bra av att stå öppnad ett tag. & så ska jag införskaffa hartsolja

                      Jag ska vårda den ömt jag har nog aldrig ägt en möbel som jag ”känt” så mycket för, så den här ska få det finfint hos mig!

                      Tusen tack igen! Jag återkommer säkerligen, men kanske i annat sammanhang... annars får ni se mig & min kista kanske igen!

                      Fin fortsatt helg på er alla!

                      Comment


                      • #12
                        Jag kan inte se hur hörnbeslagen är behandlade - de verkar vara behandlade på annat sätt än de beslag som sitter mot mitten av kistans front samt nyckelskylten. Kanske är hörnbeslagen sekundärt tillkomna. De centrala beslagen, som är lite orangeröda, är målade med blymönja, sannolikt en närmast ursprurunglig eller mycket tidig behandling. Blymönja är en mycket vanlig rostskyddsbehandling av gamla kistbeslag. Jag har sett åtskilliga kistor och skrin från barocken och resten av 1700-talet med mer eller mindre välbevarade rester av blymönja på järnbeslagen. På mindre skrin och på överklassens allra värsta kistor kan även förtenning förekomma.
                        En korrekt restaurering av den här kistan skulle kunna inbära att man målar beslagen med blymönja, som man kapslar in med ett lager klarlack.

                        För övrigt protesterar jag med buller och bång mot påståendet att linolja drar till sig vatten (var det så?) samt att "linolja är godis för diverse otyg". Linolja av bra kvalitet gör varken eller. Det där med "drar till sig vatten" vill jag se belägg på. Linolja av undermålig varmpressad kvalité kan utgöra grund för mögelangrepp, men den typen av olja används i stort sett bara i industriella processer och kommer knappast aldrig ut på marknaden som enskild produkt.

                        Linolja finns numer i förstklassiga fabrikat - ett av dem är: Kulturhantverkarnas Testa själv.

                        Comment


                        • #13
                          Nu hittar jag ingen direkt referens, men här är en publikation från Riksantikvarieämbetet som förordar blymönja som rostskyddsmedel och som i förbifarten säger att bindemedlet inte bör innehålla mer än 18% linolja, därför att den i viss mån är hygroskopisk (tar upp vatten).

                          RAA Blymönja.pdf

                          Här är en rapport, även den från RAÄ, som visar att linolja av samma anledning var det sämsta rostskyddsmedlet i ett större test.

                          Comment


                          • #14
                            Hej.
                            Funderar lite om dom där hörnbeslagen verkligen är original, ställer mig frågande om detta precis som HgF.
                            Inte alls samma stil som övriga beslag på kistan.

                            Utslagen/fällningen på beslagen ser ut lite som vitblemma/vitrost.
                            Något som uppträder på bla varmförzinkad/t plåt o järn.
                            kan det röra sig om sekundära hörnbeslag som har gjorts i varmförzinkat materiel?
                            Varmförzinkning började användas omkring 1830-40...om jag inte minns helt fel.
                            Om det nu är vitblemma så ska det försvinna med en avtorkning.
                            Har aldrig hört talas om att järn möglar.
                            En annan teori är salt eller svavelutfällning......meeeen det är ett riktigt långskott.
                            mvh

                            Comment

                            Working...
                            X