Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustav iii & plunta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gustav iii & plunta

    Hej

    Har en flaska med Gustav den tredjes monogram. Den är inte lika elegant som andra jag sett på nätet.
    Finns fler forumtrådar på internet kring vilka glasbruk som tillverkat föremål med detta monogram.
    Skulle vara kul om någon kunde berätta exakt info om den.

    Har även en plunta som jag skulle vilja vet mer om. Korken är gjord av en dansk krona från 1965.
    Verkar vara fler flaskor där kronor har gjorts om till kork. Är det för att göra föremålet snyggare?

    Tack på förhand

    Bifogade filer

  • #2
    Hur gamla kan de vara

    Kan någon komma med en gissning på vilket årtionde de kan vara ifrån?

    Gustav flaskans monogram ser mer ljus ut på bilden än verkligheten.
    Då bladet på vänster sida sträcker sig ut över flaskans hörn men inte på höger sida så
    uppfattar jag det som en billig kopia.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av stuck Visa inlägg
      Kan någon komma med en gissning på vilket årtionde de kan vara ifrån?

      Gustav flaskans monogram ser mer ljus ut på bilden än verkligheten.
      Då bladet på vänster sida sträcker sig ut över flaskans hörn men inte på höger sida så
      uppfattar jag det som en billig kopia.
      Hallå i arla morgonstund.
      Gissa kan man alltid. Tycker GIII påminner om pluntan som Mertopool (höjd 20 cm)vill kalla 1900-tal. Har ett diffust minne av att Slottsboden i Sthlm sålde liknande... och någonting viskar Skansen...
      So long...
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Hej stuck och välkommen till PES-forumet

        Först blev jag lite skräckslagen när jag läste din fråga: "…om någon kunde berätta exakt info om den
        (flaskan)"?

        Ser sedan att du vet att det finns massor med G III-märkta flaskor ute i verkligheten. För att snylta på Kimmens (ovan) yrke som reklamare skulle jag kalla alla dessa icke autentiska G III-märkta flaskor för renommésnyltningar.
        Jag misstänker att det kan finnas en föreställning bland glasbruken som sysslar med denna typ av produkter, att det kan vara stimulerande för affärerna att erbjuda karaffer, pluntor, schatullflaskor, glas mm med G III:s namnchiffer.

        Autentiska dylika flaskor med G III finns men är inte så vanliga. Betydligt vanligare är hela raden av efterföljande 1800-talskungar, t o m Oscar II. Oscar II var kanske den sista kungen man hyllade genom att dricka brännvin, därefter tycks detta bruk ha utslocknat. I dag är det andra idéal som dominerar - ingen dricker prins Daniels skål ur en brännvinsflaska med hans namnchiffer. Möjligen joggar man prins Daniels runda och skålar i ett glas väl kylt kranvatten vid målgång.

        Comment


        • #5
          Tack för svar.

          Är samma mönster så. Får nog anta något på 1900 samt ev att skansen målat den : P
          Någon gissning på pluntan?
          Var skulle man kunna hitta något om den? Känns ganska omöjligt.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av stuck Visa inlägg
            Tack för svar.

            Är samma mönster så. Får nog anta något på 1900 samt ev att skansen målat den : P
            Någon gissning på pluntan?
            Var skulle man kunna hitta något om den? Känns ganska omöjligt.
            HALLÅ IGEN,
            Nej, den där krymplingen känner jag inte igen, men gissar att den tillhör samma tid
            som GIII. Betydligt bättre kvalitet och kanske några decennier äldre.
            So long...
            PS. Det du kallar målning är gravyr, bara för ordningens skull.

            Comment


            • #7
              Är det verkligen gravyr på Gurra tre pavan, den ser faktiskt målad ut i mitt tycke.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Är det verkligen gravyr på Gurra tre pavan, den ser faktiskt målad ut i mitt tycke.
                Hallå Snubben, det har du rätt i. Eller är det bra ett tryck, screen? Sorry stuck.... so long...
                Last edited by Kim von Platen; 2015-03-19, 19:05.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av stuck Visa inlägg
                  Kan någon komma med en gissning på vilket årtionde de kan vara ifrån?

                  Gustav flaskans monogram ser mer ljus ut på bilden än verkligheten.
                  Då bladet på vänster sida sträcker sig ut över flaskans hörn men inte på höger sida så
                  uppfattar jag det som en billig kopia.
                  GIII-pluntan är nog som du själv gissar en relativt nytillverkad kopia, antagligen från utlandet.

                  Reijmyres klassiska GIII-servis är fortfarande i produktion: http://www.reijmyreglasbruk.e-butik.se/?cat_id=156 Den håller en hög kvalitet vilket både syns och känns.

                  Fler Svenska bruk har tillverkat liknande serier och de flesta man ser är från 1900-talets sista kvart, och för ordningens skull är inga av dessa graverade.

                  Comment

                  Working...
                  X