Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Information om 2st oljemålningar signerade "Alexander" inför ett ev. köp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Information om 2st oljemålningar signerade "Alexander" inför ett ev. köp

    Hallå konstvänner!

    Jag har hittat 2 oljemålningar jag är väldigt förtjust i, men dem kostar lite och min livspartner anser inte det vara en "sund" investering. Det enda jag vet om tavlorna är att dem är signerade(vad jag tror) Alexander, och att de köptes av nuvarande ägares numera bortgångne man i början av 1970-talet i en konstaffär i Sthlm enligt damen själv och informationen som farbrodern skrivit på baksidan av tavlorna. Konstaffärens pris då var 2950kr för den vackra oljan med Tjuren & tjurfäktaren, och 2750kr för den vackra, men kanske lite mindre tilltalande oljan med gula fiskar på. Tavlorna har urfula ramar men det går ju ordna. Dem mäter 120*50cm ca.

    Vad jag vill veta är kanske lite information om konstnären, datering och kanske något bra & övertygande argument om varför jag borde köpa dessa. Jag vet att målad konst ofta är en ganska ovärd investering, och är dessa helt värdelösa kommer inte frugan låta mig köpa dem då hon dels tycker dem är ganska fula(knäppskalle!! ) och dels tycker jag gör av med för mycket pengar på mina samlarsaker och gamla retro prylar

    Matadoren är jag särskilt förtjust i kan tilläggas!

    Tavlorna:

    Click image for larger version

Name:	IMAG1442.jpg
Views:	1
Size:	96,7 KB
ID:	668411Click image for larger version

Name:	IMAG1443.jpg
Views:	1
Size:	88,6 KB
ID:	668412Click image for larger version

Name:	IMAG1444.jpg
Views:	1
Size:	91,5 KB
ID:	668413

    Hoppas någon vet något, och tack på förhand!

  • #2
    Barn av sin tid typiska för slutet av 60-talet o början på 70-talet, gråtande barn och tavlor liknande dessa fanns att köpa på varje marknad, jag tycker ramarna är jättefina
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Tack för svaret Maria!

      Jag är lite för ung för att minnas dessa dussintavlors överflöd. Då är det nog bäst
      att låta damen ha dem kvar då hon begär lite för mycket pengar för dem. Kanske
      köper matadoren och gör en dålig affär då den trots allt tilltalar mig

      Ramarna med dess väv får mig osökt att minnas den horribla väggväven jag hade
      på väggarna i mitt pojkrum som liten grabb. Hade farsan till att måla om den 2ggr/år
      minns jag 😁

      Comment


      • #4
        S.k. försäljningskonst som var mycket populär på 60-70-talet att ha ovanför soffan. Massproducerat och snabbt målat men många gånger skickligt gjort. Man bör nog inte se dem som någon investering, utan främsta argumentet för att köpa en sådan här tavla är nog för att man tycker om den, vilket jag tycker är den bästa anledningen man kan ha för att köpa något!

        Comment


        • #5
          Känns tyvärr som massproducerade sofftavlor. Ofta gjorda på löpande band på "ramfabriken" i Göteborg. Signaturerna skall man inte lita på när det gäller dessa tavlor då samma personer ofta bytte signatur. Kan mycket väl vara gjorda av en som brukade signera Rolinsky. Tror tyvärr inte du gör ett ekonomiskt bra köp om hon begär mer än 50 kr/st, men gillar du dem så är ju det värt en hel del...men inte hur mycket som helst.

          Comment


          • #6
            Tack alla för trevlig information. Jag är helt okunnig när det gäller tavlor, så detta var intressant.
            Anade ju att det var massproduktion då tekniken verkade ganska tveksam men gillade motivet
            Med tjuren och matadoren så tänkte att det var lika bra att höra mig för innan jag köpte dem.
            Hon begär väsentligt mycket mer än 50:- men ändå en rimlig peng för något man gillar.

            Det enda problemet var som sagt att frugan ogillar tavlorna, och era kunskaper har ju knappast
            Gett mig några argument jag kan ösa över henne vid frukostbordet för att
            få över henne på min sida, men jag smyger nog bort till damen i morgon och köper
            den ändå 😁✌

            Återigen tack!

            Comment


            • #7
              Hötorgskont....

              Hallå Daniel,
              Konst är konstigt. Skönheten och upplevelsen ligger i betraktarens öga. Värdet avgörs där. Själv håller jag med din livskamrat, köp inte. Satsa hellre pengarna på en bra litografi av erkänd konstnär, det finns 100-tls att välja bland.
              So long...

              Comment

              Working...
              X