Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vackra fat i terrakotta där signaturen ser ut som "IKL"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vackra fat i terrakotta där signaturen ser ut som "IKL"

    Hej alla snälla och kunniga i detta forum!
    Jag har googlat mig rödögd, men hittar inte någon information om dessa två fat, förutom förstås att de är från AJ. På faten finns en signatur som ser ut som IKL, men vem skulle det kunna vara i så fall? Vore jättetacksam förstås, om jag kunde få hjälp att knäcka denna gåta. Click image for larger version

Name:	DSC_0281.jpg
Views:	2
Size:	71,9 KB
ID:	668284Click image for larger version

Name:	DSC_0282.jpg
Views:	2
Size:	65,0 KB
ID:	668285Click image for larger version

Name:	DSC_0283.jpg
Views:	2
Size:	56,8 KB
ID:	668286Click image for larger version

Name:	DSC_0284.jpg
Views:	2
Size:	46,2 KB
ID:	668287Click image for larger version

Name:	DSC_0285.jpg
Views:	2
Size:	47,5 KB
ID:	668288
    Last edited by Anitaluna; 2015-03-04, 20:21.

  • #2
    Hej Anitaluna!
    Visst är det AJ från Höganäs (men det har inte med Gustavsberg att göra).
    Många keramikföretag gjorde och sålde terrakottafat utan glasyr för att glada amatörer skulle få göra sina egna "konstverk" att hänga på väggen. Och hur bra de än är, så måste det vara svårt att spåra konstnären, om det inte är inom familjen eller bland bekanta.
    Last edited by Lars M; 2015-03-04, 20:32.

    Comment


    • #3
      Hej och tack snälla Lars M. Nej, varför skrev jag Gustavsberg? Jag skrev i nattmössan helt enkelt, menade Höganäs men skrev Gustavsberg... Jag har tagit bort det nu. Tack för att du påpekade det. Får väl styra om mitt inlägg så att det inte ligger under Gustavsberg längre också. Snurrigt värre från min sida...
      Jaha, det är nog svårt att få reda på konstnären bakom verket då, antar jag. Men men, fina är de i alla fall. Tack för hjälpen!

      Comment


      • #4
        Vackra fat i terrakotta där signaturen ser ut som "IKL"

        Hej alla snälla och kunniga i detta forum!
        Jag har googlat mig rödögd, men hittar inte någon information om dessa två fat, förutom förstås att de är från AJ Höganäs. På faten finns en signatur som ser ut som IKL, men vem skulle det kunna vara i så fall? Vore jättetacksam förstås, om jag kunde få hjälp att knäcka denna gåta. Click image for larger version

Name:	DSC_0281.jpg
Views:	2
Size:	71,9 KB
ID:	557300Click image for larger version

Name:	DSC_0282.jpg
Views:	2
Size:	65,0 KB
ID:	557301Click image for larger version

Name:	DSC_0283.jpg
Views:	2
Size:	56,8 KB
ID:	557302Click image for larger version

Name:	DSC_0284.jpg
Views:	2
Size:	46,2 KB
ID:	557303Click image for larger version

Name:	DSC_0285.jpg
Views:	2
Size:	47,5 KB
ID:	557304

        Comment


        • #5
          Faten är hobby/hemmålade Höganäsfat...
          Jaha det det fanns tydligen två trådar med samma fat där samma svar redan getts.TS kanske skulle radera den ena tråden nu då?!
          Last edited by Fnusfröken; 2015-03-04, 22:21.

          Comment


          • #6
            Du har så rätt Fnusfröken, det är bara det att jag hittar inte raderingsknappen...

            Comment


            • #7
              Jag kan också bidra med detta; att AB Jie Johnson köpte också skröjat rågods från Andersson & Johansson, glaserade och målade dem efter eget behag. Egen tillverkning startades först 1952.

              Comment

              Working...
              X