Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Absolut vodka

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Citat Ursprungligen postat av Malibu ss64 Visa inlägg
    Är gjord hos Hammars glasbruk(som gör flaskor till dricka o sånt säkert mest till sitt eget bryggeri) var nån jubileums modell, tror det sålts några på tradera för rätt många tusenlappar.
    Hej och välkommen till PES!
    Eftersom flaskan är köpt i Limmared och det står PLM L02 så är jag tveksam till Hammar......

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Hej och välkommen till PES!
    Eftersom flaskan är köpt i Limmared och det står PLM L02 så är jag tveksam till Hammar......
    Hej o tack. Ja jag vet inte säkert bara hört talas om dem, några av de som sålts på tradera vet jag att en bekants släkting ärvde(av en dom jobbade där det var visst inte ovanligt att de åkte med då de var säregna) och sålde trodde bara Hammar gjorde dem?

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Citat Ursprungligen postat av Malibu ss64 Visa inlägg
    Är gjord hos Hammars glasbruk(som gör flaskor till dricka o sånt säkert mest till sitt eget bryggeri) var nån jubileums modell, tror det sålts några på tradera för rätt många tusenlappar.
    Nej, denna är tillverkad i Limmared, L:et i botten är otvetydigt. Hammar glasbruk har dessutom varit nedlagt sen 1991. Det finns likadana med grön färg som är rätt dyra på samlarmarknaden, de är från slutet av 80-talet, dessa är tillverkade i Hammar.

Reg.datum
    apr 2009

Absolut Prenzlauer Berg

Utanför fabriken i Åhus finns denna kakelugn form av en flaska Absolut. 2003 placerades den istadsdelen Prenzlauer Berg i Berlin. https://sv.wikipedia.org/wiki/Prenzlauer_Berg
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Svar till Lars M angående snapsvisans melodi. Visan förekommer också textmässigt modifierad för andra grupper än glasblåsare. Melodin jag har hört till denna är den gamla folkvisan: "Och jungfrun hon går i ringen med rödan gullband"

Reg.datum
    apr 2009
    Fortfarande PLM här med nr 12 och med ordentlig "klack" längst ner. Men glaset är oregelbundet och det syns kanske att det är tunnare vid fogskarvarna. 12,8 cm hög och 6,5 cm diam. Rymmer ca 300 ml även om det står 375 ml. Är det en "halshuggen" 37:a?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Visst är det en flaska som sågats av till ett grogglas Har själv ett dussin som jag sågat av på bruket.
    Klacken kallas dimpel och är till för att centrera flaskan så att dekoren ska hamna på framsidan som har en lätt hamrad "antikyta".

Nuförtiden är både dimpel och antikyta borta men det är en annan historia...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •